رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : با توجه به شیوع بیماری تب مالت از اوایل تابستان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بستنی سنتی را از مراکز معتبر تهیه کنید.

حسین بیگلری گفت : تب مالت یا بیماری بروسلوز یکی از بیماری‌هایی است که قابلیت انتقال از دام به انسان را دارد و فصل شیوع آن در ابتدای تابستان همزمان با زایش دام‌ها است.

به گفته رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیماری تب مالت که به بیماری هزار چهره معروف است بیشتر از طریق شیر و لبنیات آلوده، مصرف گوشت‌هایی که ذبح غیر مجاز شده اند و کار کردن در فضای بسته آغل‌های نگهداری دام به انسان منتقل می‌شود.

علائم این بیماری بسیار متنوع است که می‌تواند با تب و لرز، تعریق شبانه؛ درد مفاصل، از کار افتادگی فرد بروز کند و در صورت درمان نشدن می‌تواند بزرگی طحال، نازایی، درگیری قلب، ممنژیت مغزی ایجاد کند.

این بیماری در بروز علائم می‌تواند با بیماری‌های دیگری اشتباه شود افزود: بیشترین گروهی که در معرض این بیماری هستند دامداران، کشاورزان، چوبداران قصابان و سلاخان هستند.

برای پیشگیری از این بیماری باید به چند نکته توجه کرد اول آنکه برای تماس با دام باید از دستکش، عینک، چکمه و گان استفاده شود دانش آموزن یا نوجوانانی که در فصل فراغت به خانواده‌ها کمک می‌کنند اگاهی کمتری از این بیماری دارند وبیشتر در معرض این بیماری هستند.

از مصرف گوشت‌های بین راهی و غیر بهداشتی اجتناب شود فرآورده‌های بهداشتی باید مورد تایید دامپزشکی و مرکز بهداشت باشد و گوشت به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود.

این بیماری حداقل به مدت دو ماه با دو دارو نیاز به درمان دارد و برای جلوگیری از عود دوباره نیازمند تکمیل روند درمان است.

این بیماری در مناطق غربی کشور به دلیل رونق دامپروری و کشاورزی بیشتر است در بیماری تب مالت امکان انتقال از انسان به انسان وجود ندارد و مانند بیماری انفلوآنزا نیست .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.