یک متخصص بیماری‌های عفونی، اسهال شدید را مهم‌ترین علامت بیماری وبا دانست.

دکتر بهزاد مهدویان گفت: وبا یک نوع بیماری میکروبی است که دستگاه گوارش را درگیر می‌کند و منجر به علائمی همچون اسهال شدید، استفراغ و دل درد شده و در کمتر از پنج درصد فرد دچار تب می‌شود.

اسهال ناشی از بیماری وبا ممکن است چنان شدید باشد که طی ۲۴ ساعت مرگ و میر ایجاد کند، بنابراین اسهال شدید را باید جدی گرفت.

به گفته مهدویان، مراجعه به موقع به پزشک در کاهش مرگ و میر ناشی از اسهال شدید این بیماری بسیار موثر است، اگر فرد به موقع مراجعه نکند به دلیل از دست دادن آب و املاح بدن با شوک و افت فشارخون مواجه شده و در برخی افراد منجر به مرگ می‌شود.

 تشخیص و درمان به موقع بیماری وبا از خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌کند،  برآورد شدت کم آبی بدن و جایگزینی مایعات، تجویز آنتی بیوتیک، بستری و سرم تراپی از مهمترین اقدامات انجام شده برای بیمار مبتلا به وبا است.

مهدویان گفت: رعایت بهداشت فردی از جمله شستشوی دست‌ها، پرهیز از آلودگی دهانی مدفوعی، پرهیز از مصرف غذا‌هایی که کامل پخته نمی‌شوند و همچنین غذا‌هایی که به پاکیزه بودن آن‌ها شک داریم در کاهش ابتلا به بیماری وبا بسیار موثر می‌باشد.

 بیماری وبا از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم انتقال می‌یابد و از راه تنفس انتقال نمی‌یابد.

افراد مسن، کودکان، مادران باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض بیماری وبا هستند و اگر فردی در خانواده مبتلا شد با رعایت موارد بهداشتی باید از انتقال آن به سایر افراد خانواده جلوگیری کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.