طرح بهسازی و مرمت ۱۲۹ رشته قنات در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

طرح مرمت قنوات اربعه نوفرست به نمایندگی از ۱۲۹ رشته قنات استان به طول ۴۰ کیلومتر با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم بیرجند و خوسف در مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها شامل ۱۳۷۸ متر کول گذاری و ۹۸۶ متر لایه روبی که با اعتبار ۶۸۰۰ میلیون ریالی از محل اعتبار دولتی و ۱۲۰۰ میلیون ریال از محل خودیاری مردمی اجرا شده است.

دولت برای تأمین آب خراسان جنوبی، برنامه دارد

مرتضوی در مراسم افتتاح قنوات اربعه نوفرست در شهرستان بیرجند گفت: یکی از این برنامه ها، مطالعاتی است که حوزه معاونت علمی رئیس جمهور در رابطه با آب‌های ژرف انجام داده اند و خوشبختانه چنین امکانی در برخی شهرستان‌های  خراسان جنوبی وجود دارد.

او انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس را هم از دیگر برنامه‌های دولت برای تأمین آب استان عنوان کرد و گفت: در برخی از نقاط مرزی استان هم سفره‌های مناسبی وجود دارد که امکان انتقال آب آن‌ها به دشت‌ها وجود دارد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: کار‌های مطالعات این برنامه‌ها در حال انجام است و امیدواریم با تحقق آنها، روزی را شاهد باشیم که خراسان جنوبی ۳ میلیون نفر جمعیت داشته باشد.

او به اقدامات جهاد کشاورزی در بحث احیای قنوات اشاره کرد و گفت: نهضت احیای قنوات همچنان ادامه دارد و امیدواریم این نهضت، با نهضت مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز همراه باشد.

مرتضوی گفت: دولت برای تحقق نهضت احیای قنوات، مبلغ قابل توجهی، به میزان چندین برابر سنوات گذشته، اعتبار تخصیص داده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت:  تخصیص اعتبارات تنها در بخش کشاورزی نبوده و حوزه‌های آب، بهداشت و درمان، راه، آموزش و پرورش، آموزش عالی و ... نیز شرایط مشابهی داشته اند.

او  معادن را از مزیت‌های بسیار مطلوب خراسان جنوبی برشمرد و گفت: همکاران ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و سایر شرکت ها، یافته‌های خوبی در این زمینه دارند.

مرتضوی گفت: در آینده نه چندان دور، اقتصاد کشور از محوریت نفت خارج شده و به مسیر معادن تغییر ریل بدهد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: فلات مرکزی ایران، دارای معادن بسیار غنی است و امیدواریم هر چه زودتر شاهد شکوفا شدن این پتانسیل‌ها باشیم و معادن این منطقه با دستان پرتوان مردم به بهره برداری برسند.

او در بخش ابتدایی صحبت هایش، روستا‌های خراسان جنوبی را روستا‌های الگوی زندگی خواند و گفت: مردم سختکوش، قانع، پرکار و کم توقع روستا‌های خدمت، زیبنده خدمت هستند.

مرتضوی گفت: باید هر چه در توان داریم را در طبق اخلاص بگذاریم و تقدیم این ملت کنیم، چرا که با وجود تلاش‌های شبکه‌های بیگانه برای تبدیل کردن نقاط قوت نظام به نقاط ضعف، این مردم فهیم و خردمند و تابع ولایت هستند که تمام دسیسه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کنند.

برچسب ها: بهسازی و مرمت ، قنوات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.