به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران صادقی طی نشست خبری در حاشیه نمایشگاه راه و شهرسازي با بيان اينكه بیش از 8 هزار کیلومتر راه آهن در دست اجرا است گفت: ضمن آنکه 2هزار و 200 کیلومتر آزاد راه و 5هزار کیلومتر بزرگراه و 10 هزار کیلومتر راه اصلی در دست ساخت داریم.
وی افزود: سیاستهای راهبردی ما استفاده از بخش خصوصی برای توسعه زیرساختها است.
وی با اشاره به اینکه شرکت ساخت 36 میلیارد یورو بسته متنوع سرمایهگذاری در قالب زیرساختهای ریلی و آزاد راهی در اختیار بخش خصوصی قرار داده گفت: سعی میکنیم سالانه میزان اوراق مشارکت را افزایش دهیم.
صادقي افزود: در بخش بند «ب» انتشار اوراق مشارکت 4 هزار میلیارد تومان و بند «الف» 20 هزار میلیارد تومان در بخش حملونقل پیش بینی شده است اما ما به دنبال اصلاح آن بودیم.
وی تصریح کرد: اخیراً وزارت راه جلسهای با رئیس جمهور داشته که مقرر شد در اولین جلسه شورای پول و اعتبار موضوع اصلاح انتشار اوراق بررسی شود که امیداست فروش بیش از 18 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال، محقق شود.
از انعقاد تفاهم نامه سه جانبه برای اجرای پروژههای استان خوزستان در قالب تامین منابع مالی از طریق فروش پنجاه ونیم سهام فولاد خوزستان خبر داد و افزود: این پروژهها اغلب آزاد راهی و ریلی است، پس از پیگیریهای وزارت راه این سهام به بازار بورس برای فروش ارائه شده که پس از سهام عملیات فروش پروژههای آغاز میشود.
*حضور روسها در ساخت راهآهن رشت- آستارا
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: در سفر اخیر به روسیه در راستای احداث راهآهن رشت- آستارا با روسها مذاکراتی به عمل آمد و مقرر شد 75 درصد منابع مالی از طریق روسها و 25 درصد از طریق ایران تامین شود.
صادقی ادامه داد: راه آهن قزوین- رشت تا پایان دولت دهم به اتمام میرسد.
*عوارض راهي براي حضور بخش خصوصي
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ادامه با بيان اينكه عوارض منتاسب باهزینههای آزاد راه دریافت میشود افزود: بنابراین سرمایه گذار حداقل سود مورد نیاز خود را دريافت مي كند
وی افزود: آزاد راه قدیمی اغلب توسط دولت ساخته میشود ویا دوران مشارکت آنها به اتمام رسیده بود که به همین دلیل میزان عوارضی آنها کم است.
وی ادامه داد: قطعاً با افزایش قیمت آب –برق- گاز- نفت گاز و از این قبیل عوارض آزاد راهها نیز افزویش مییابد.
وی ادامه داد: دریافت عوارض یک هزار و 500 تومان در آزاد راه تهران- پردیس انقلاب بزرگی در اخذ عوارض بود و حتی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از موضوع اخذ عوارض در راستای جذب بخش خصوصی استقبال کرد.
*احتمال تغییر مسیر در مناطق دو و سه آزاد راه تهران شمال
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: مطالعات مناطق دو و سه این آزاد راه از 20 سال پیش انجام شده اما عملیات اجرایی آغاز نشده بود در حال حاضر که مطالعات اجرای فازهای دو و سه این آزاد راه آغاز شده است قطعاً ممکن است تغییراتی دراجرای فازها رخ دهد.
*افزایش 15 درصدی بودجه در سال 91
وی با اشاره به اینکه بودجه وزارت راه از سال 90 ، پنج هزار میلیارد تومان بوده است گفت: این رقم در سال 91، 15درصد رشد خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص راه آهن چابهار به مشهد گفت: ساخت راه آهن چابهار به مشهد با اجرای احداث چابهار به ایرانشهر آغاز شده است ضمن آنکه اولویت ما تا زاهدان است.
وی تصریح کرد: در سال جاری 14 میلیارد تومان برای ساخت این مسیر هزینه کردیم.
*ساخت 17 هزار کیلومتر راهآهن، راه اصلی، ریل و آزاد راه و بزرگراه
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: 8 هزار و 200 کیلومتر راهآهن، 2 هزار و 200 کیلومتر آزاد راه، 5 هزار کیلومتر بزرگراه و 10 هزار کیلومتر راه اصلی در غالب احداث و بازسازی در دست اجرا است.
وی افزود: در سال جاری 450 کیلومتر راهآهن به بهرهبرداری میرسد؛ همچنین 400 کیلومتر آزاد راه، 5 هزار کیلومتر بزرگراه، 3 هزار کیلومتر راه اصلی نیز تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد که از این رقم تا کنون 246 کیلومتر آزاد راه، 150 کیلومتر خط آهن، 2 هزار کیلومتر بزرگراه و 1500 کیلومتر راه اصلی به بهرهبرداری رسیده است.
وی درباره افتتاح آزاد راه اردبیل- سرچم گفت: از مرکز اردبیل مسیر اردبیل – سرچم به طول 117 کیلومتر از نقطه سرچم به آزاد راه زنجان – تهران متصل می شود.
وی با بیان اینکه این مسیر 9 دستگاه تونل دارد خاطر نشان کرد: هزینه اجرای این پروژه 2 هزار میلیارد ریال بود که روز آینده به بهرهبرداری میرسد.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: باند دوم این مسیر نیز در دست مطالعه است./ف