کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کساورزان نسبت به جمع آوری سرشاخه و میوه‌های آلوده قبل و بعد از وزش باد اقدام کنند.

سمانه غلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می‌شود که در انجام عملیات کشاورزی در مزارع و باغات هنگام وزش باد احتیاط کنند.

به گفته او، باغداران نسبت به استفاده از قیم برای نهال‌های تازه کشت شده و درختان جوان و همچنین قبل و بعد از وزش باد نسبت به جمع آوری سرشاخه و میوه‌های آلوده اقدام کنند.

غلامی با تاکید بر کنترل استحکام تاسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر سازه‌های موقت افزود: کشاورزان از محلول پاشی و سم پاشی در باغات و مزارع اجتناب کنند و همواره بعد از وقوع گرد و خاک نسبت به شست‌وشوی درختان و پاکسازی سطوح گلخانه اقدام کنند.

این کارشناس هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به رخداد رعد و برق، عشایر و دامداران از چرای دام و تردد در ارتفاعات اجتناب کنند؛ همچنین پرورش دهندگان ماهی، افزایش هوادهی استخر‌های پرورش ماهی به منظور تامین اکسیژن کافی را در دستور کار قرار دهند.

او گفت: استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور و حفاظت از بره‌ها و گوساله‌های تازه متولد شده در مناطق برفی در دستور کار قرار گیرد.

لازم به ذکر است؛ براساس نقشه‌های هواشناسی، طی روز‌های جمعه و شنبه با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر ابرناکی، بارش همراه با کاهش نسبی دما در سواحل دریای خزر و شمال غرب ادامه دارد. همچنین روز یکشنبه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و غرب گلستان بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد و در ارتفاعات بارش برف همراه با کاهش نسبی دما ادامه خواهد داشت.

طی روز‌های جمعه و شنبه در برخی نقاط شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز، تهران و برخی مناطق مرکزی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک خواهیم داشت.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار