محمدرضا کدخدازاده از اولویت بندی در اجرای پروژههای آزادراهی و بزرگراهی حاضر در کریدورهای داخلی و بین المللی عبوری از ایران خبر داد و افزود: برای تکمیل این کریدورها در صورتی که اعتبار ۷۰۰ تا یکهزار همت تامین شود، حداقل پنج سال زمان لازم است و با توجه به شرایط کشور و نبود اعتبار لازم، نیازمند اولویت بندی هستیم.
وی گفت: پس از بازبینی و بازتعریف ۱۱ کریدور که در گذشته تعریف شده بود، هشت کریدور بر اساس شاخصهای ایمنی، ترافیک، سود حاصل از ترانزیت و توسعه مناطق واقع در مسیر کریدورها در اولویت قرار گرفتند و پیشنهادات لازم نیز به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که بر اساس آن حدود ۷۰ طرح از ۱۶۰ طرح که بیشتر آنها شرایط گلوگاهی، محورهای پرخطر یا محور دارای نقاط پر تصادف هستند در اولویت یک تا سه قرار گرفتند.
کدخدازاده بیانداشت: بهطور مثال محور بزرگراهی چابهار به زاهدان و زاهدان به مشهد و سرخس، محور بندر امام به بازرگان و در کریدور جنوب از شلمچه به گواتر بازبینی و بازتعریف شدند.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در ادامه گفت: با اجرای این طرح فقط با رفع گلوگاههای مطرح شده بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در اختیار خواهیم داشت.
وی با اشاره به عملکرد حوزه راهسازی و بزرگراههای این شرکت در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، خاطرنشانکرد: امسال ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و باند دوم در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بود که ۵۵۰ کیلومتر تا الان احداث شده و بیشتر آن در دست بهره برداری قرار گرفته است و بقیه تا پایان سال و برای نوروز ۱۴۰۴ آماده بهره برداری میشوند.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تصریحکرد: اگرچه برای سال آینده توانایی و امکان احداث حدود یکهزار تا یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر در سال را داریم، اما بر اساس اعتبارات سال ۱۴۰۴ اهداف را مشخص و بر اساس آن عملیات اجرایی را آغاز میکنیم.
منبع: وزارت راه و شهرسازی