کمیته نظامی ائتلاف ناتو با بیان این‌که درخواست فنلاند و سوئد در حال بررسی است مدعی شد به آن‌ها تضمین‌های امنیتی ارائه خواهد کرد.

کمیته نظامی ائتلاف ناتو اعلام کرد درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف در حال بررسی در روند عادی خود است.

به گزارش الجزیره، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مدعی شد: «ما آماده حفاظت از فنلاند و سوئد هستیم و به آن‌ها تضمین‌های امنیتی ارائه می‌کنیم. فنلاند و سوئد قبل از پیوستن به ما شرکای ما بودند و در فعالیت‌های اتحاد (ناتو) سهیم بودند.»

کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد: «ما به اوکراین کمک کردیم و کمک‌های هم پیمانان (در ناتو) تفاوت‌هایی را به وجود آورده است. ما حضور نظامی و آمادگی‌های خود را در منطقه تقویت کرده‌ایم و در حال تشدید آموزش برای شرکای اوکراینی خود هستیم.»

کمیته نظامی ناتو با این ادعا که «تجاوز روسیه به اوکراین و پیامد‌های این جنگ، انگیزه دیگری برای ما برای تسریع مسیر تحول است»، افزود: «تحول دیجیتال به یک ضرورت برای انجام عملیات‌های چند رشته‌ای و تسریع در تصمیم گیری تبدیل شده است.»

این در حالی است که «زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی در مخالفت با پیوستن این دو کشور به ناتو گفت: «به "ماریو نوبیلو" نماینده دائم کرواسی در ناتو دستور خواهم داد تا اعلام کند که کرواسی مانع از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو است.»


بیشتر بخوانید:


به گفته میلانوویچ، جلوگیری از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، باعث می‌شود جامعه بین‌المللی به معضلاتی که کروات تبار‌های قومی در بوسنی و هرزگووین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند توجه کند. بر اساس قوانین فعلی انتخاباتی کرواسی، نمایندگان کروات تبار تمایل دارند با رأی مسلمانان بوسنی که معروف به «بوسنیاک» هستند، انتخاب شوند.

پیش از کرواسی، ترکیه نیز در مخالفت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو برای آن‌ها شرط گذاشت و اعلام کرد که از کشور‌های اروپایی می‌خواهد در ازای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، به محدودیت‌های صادرات تسلیحات و همچنین لغو تحریم‌های آمریکا علیه این کشور برای سامانه‌های اس-۴۰۰ خریداری شده از روسیه پایان دهند.

۳ مقام ارشد ترکیه اعلام کردند که آنکارا در صورتی با پیوستن این دو کشور به ناتو موافق است که سوئد و فنلاند علاوه بر به رسمیت شناختن حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به عنوان یک سازمان تروریستی، باید همین کار را با تمام گروه‌های مرتبط با آن‌ها نیز انجام دهند و نگرانی خود را در مورد شبه نظامیان چه در داخل ترکیه و چه در فراسوی مرز‌های این کشور در سوریه و عراق به رسمیت بشناسند.

سفرای سوئد و فنلاند در بروکسل روز گذشته، درخواست پیوستن کشورهایشان به این ائتلاف را به دبیرکل ناتو تحویل دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۲:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
به روسیه زورت نرسید چرا این دو کشور را فدای بی زوری خودت مبکنی؟ ای ناتو تو برای اکراین چه کردی که برای فنلاند و سوید میخواهی بکنی؟ معلوم است که از اکراین کم کم دست میکشی.
آخرین اخبار