رئیس جمهور کرواسی می‌گوید با به عضویت درآمدن فنلاند و سوئد به ناتو مخالف است.

به گزارش «eruactive» «زوران میلانوویچ»، رئیس جمهور کرواسی گفت: به «ماریو نوبیلو» نماینده دائم کرواسی در ناتو دستور خواهم داد تا اعلام کند که کرواسی مانع از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو است.

به گفته میلانوویچ، جلوگیری از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، باعث می شود جامعه بین‌المللی به معضلاتی که کروات‌ تبارهای قومی در بوسنی و هرزگووین با آن دست و پنجه نرم می کنند توجه کند. بر اساس قوانین فعلی انتخاباتی کرواسی،‌ نمایندگان کروات تبار تمایل دارند با رأی مسلمانان بوسنی که معروف به «بوسنیاک» هستند، انتخاب شوند.

او گفت: «من قبلا هم گفته‌ام. برای من کروات‌ تبارها در بوسنی مهم‌تر از کل مرز روسیه-فنلاند است».

پیش از کرواسی، ترکیه نیز در مخالفت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو  برای آنها شرط گذاشت و اعلام کرد که از کشور‌های اروپایی می خواهد در ازای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، به محدودیت‌های صادرات تسلیحات و همچنین لغو تحریم‌های آمریکا علیه این کشور برای سامانه‌های اس-۴۰۰ خریداری شده از روسیه پایان دهند.

سه مقام ارشد ترکیه اعلام کردند که آنکارا در صورتی با پیوستن این دو کشور به ناتو موافق است که سوئد و فنلاند علاوه بر به رسمیت شناختن حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به عنوان یک سازمان تروریستی، باید همین کار را با تمام گروه‌های مرتبط با آنها نیز انجام دهند و نگرانی خود را در مورد شبه نظامیان چه در داخل ترکیه و چه در فراسوی مرز‌های این کشور در سوریه و عراق به رسمیت بشناسند.

روز گذشته، سفرای دو کشور سوئد و فنلاند در بروکسل درخواست پیوستن کشورهایشان به این ائتلاف را به دبیرکل ناتو تحویل دادند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ضمن دریافت درخواست سفرای این دوکشور گفت: از تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف که امنیت ما را افزایش می‌دهد استقبال می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار