یک شی تاریخی مربوط به قرون میانی اسلام توسط یکی از اهالی روستای اسفیز بخش کدکن کشف و به موزه باستان شناسی کدکن اهدا شد.

احمد محمدی گفت: این منطقه دارای قدمت بالایی است و افرادی که اشیای باستانی و تاریخی در اختیار دارند می‌توانند با اهدای آن به موزه باستان‌شناسی در حال راه اندازی کدکن، لوح ویژه دریافت کنند.

بخشدار کدکن گفت: این اشیا با هدف حفاظت و پاسداشت از هویت و تاریخ مردم منطقه کدکن اهدا می‌شود و پس از کارشناسی، تهیه شناسنامه و شماره‌گذاری اموال و تفکیک در چیدمان، با نام اهداکننده در معرض دید بازدیدکنندگان موزه، قرار خواهد گرفت.

ریاست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه گفت: این شی سفالی که بصورت اتفاقی در حین حفر چاه در عمق یک متری کشف شده بود، مربوط به قرون میانی اسلام است و منطقه مدنظر برابر بررسی‌های صورت گرفته یکی از مناطق تاریخی مهم کدکن و نیازمند مطالعات باستان شناسی است.

علی محمدی گفت: منطقه کدکن بالغ بر ۴۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده دارد که قدمت برخی آثار به هزاره قبل از میلاد بر می‌گردد که به دلیل اهمیت موضوع و تنوع آثار تاریخی و همچنین با هدف معرفی شایسته این آثار به گردشگران تصمیم به ایجاد موزه کدکن در محل مجموعه شیخ حیدر کدکنی گرفته شد و به زودی شاهد افتتاح رسمی آن خواهیم بود.

او گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۰ گزارش مردمی و انجمن‌های میراث فرهنگی روستا‌های بخش کدکن در خصوص حفاظت از آثار تاریخی صورت گرفت که این نشان از توجه و دغدغه مردم نسبت به حوزه میراث فرهنگی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.