معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به چند پیشنهاد برای مهار کانون‌های ریزگرد خارجی، گفت : در کنار آن باید جلوی ایجاد کانون‌های داخلی ریزگرد را بگیریم.

فرشاد فتاحی با اشاره به افزایش روز‌های غبارآلود و درگیری با این پدیده از ابتدای امسال، گفت : این احتمال وجود دارد که امسال روز‌های غبارآلود بیشتری را شاهد باشیم.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه عمده گرد و غباری که نوار غربی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد از کانون‌های خارجی خصوصا کشور‌هایی مانند عراق و سوریه به سمت ما می‌آید، این کشور‌ها کانون اصلی غبار هستند و نوع حرکت و گردش کره زمین باعث می‌شود جریانات و طوفان‌های گرد و غباری که در این مناطق تشکیل می‌شود، با حرکت از غرب به شرق به سمت کشور ما وارد شود.

تا زمانی که در این کشور‌ها بارش موثری نداشته باشیم، نفوذ توده‌های گرد و غبار به نوار غربی ایران ادامه خواهد داشت.

نخستین راهکار تثبیت بیولوژیک خاک در کشور‌های کانون گرد و غبار از طریق کاشت درخچه‌های بومی و مقاوم در صحاری گرم و خشک است، به گونه‌ای که در بلندمدت پوشش گیاهی در این صحاری تقویت شود.

راهکار دیگر رعایت حق آبه در کشور‌های کانون ریزگرد خصوصا حق آبه رودخانه‌هایی مانند دجله و فرات است تا از خشک شدن تالاب‌ها و ایجاد کانون‌های گرد و غبار جلوگیری شود.

یکی دیگر از راهکار‌های مدیریت کانون‌های گرد و غبار مالچ پاشی صحاری خشک و لم یزرع خصوصا استفاده از مالچ بیولوژیک که پسماند چسبناک کارخانه‌های قند و شکر است که تبعات کمتری برای محیط زیست دارد.

به علاوه باید از شیوه‌هایی که منجر به بروز سیلاب نشود هم برای بارورسازی ابر‌ها و افزایش باران استفاده کرد.

همه این راهکار‌ها باید به صورت همزمان انجام شود تا نتیجه بخش باشد، انجام این کار‌ها نیازمند اقدامات بین‌المللی و اعتبارات فراوان است.

جلوگیری از ایجاد کانون‌های ریزگرد در داخل کشور است تنها کاری که اکنون از دست ما بر می‌آید این است که جلوی ایجاد کانون در داخل کشور را بگیریم.

برای این منظور باید حق آبه تالاب‌ها رعایت شود، جلوی تخریب جنگل‌ها گرفته شود، اجازه چرای بی رویه دام داده نشود، با آتش‌سوزی‌ها مقابله و همچنین اجازه تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی و تبدیل شدن اراضی به بیابان داده نشود.

کشاورزی اصولی و نبود شخم زدن در جهت شیب که باعث فرسودگی و پودر شدن خاک و خیزش توده‌های گرد و غبار می‌شود از دیگر مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

برای کاهش تبعات ریزگرد‌ها تنها کاری که فعلا می‌توان انجام داد این است که با استفاده از داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا شرایط نامناسب را به مردم اطلاع دهیم تا در صورت امکان از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند.

توصیه می‌کنیم در روز‌هایی که هوا غبارآلود است مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا آلودگی ناشی از خودرو‌ها مزید علت نشود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.