رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : هم اکنون اوج برداشت گیاهان خودروی بهاری در استان کرمانشاه است .

وحید عزیزی گفت : در کرمانشاه بیش از ۱۴۰ نوع گیاه خوراکی و دارویی بهاره می‌روید و این روز‌ها بسیاری از مردم برای برداشت گیاهان بهاری راهی مناطق کوهستانی می‌شوند.

به گفته رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گیاهان خوراکی محلی مانند پونه بیشتر در کنار رودخانه‌ها و جا‌هایی که آب باشد رشد می‌کند و گیاهان دیگر از جمله کنگر و ریواس نیز بیشتر در دشت‌های منطقه می‌رویند.

برداشت گونه‌های خودروی بهاری با دست انجام می‌شود، از افرادی که برای برداشت راهی عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌شوند، درخواست داریم هنگام چیدن این نوع گیاهان خوراکی از تخریب ریشه و پیاز آن‌ها خوداری کرده و از کندن گیاهانی که به اندازه کافی رشد نکرده اند، صرف نظر کنند تا گیاهان خوش طعم کوهی در معرض خطر انقراض قرار نگیرند.

لازم است برای چیدن این نوع گیاهان از ابزار مناسب استفاده شود تا از تخریب و کندن سایر گونه‌های گیاهی که در کنار این گیاهان خوراکی رشد کرده اند، جلوگیری شود.

 ۱۷ گونه از گیاهان خودروی بهاری شامل انواع گونه‌های خوراکی، صنعتی و دارویی تولیدی در استان مثل کنگر توسط منابع طبیعی در حال احیا هستند.

پارسال کشت گیاهان خودروی بهاری را در سطح چهار هزار هکتار در استان داشتیم، امسال هم بنا داریم کار احیای گیاهان کوهی خوراکی و دارویی را در سطح چهار هزار هکتار دیگر از عرصه‌های منابع طبیعی استان اجرایی کنیم.

در توسعه کشت گیاهان خوراکی و دارویی در استان به دنبال بهره برداری اقتصای نیستیم، بیش از اینکه به فکر درآمدزایی اقتصادی از قِبَل توسعه کشت گیاهان بهاری باشیم، در فکر حفظ ذخیره‌گاه‌ها و جلوگیری از نابودی این گونه‌های مهم هستیم.

برداشت گیاهان خودروی بهاری از اوایل فروردین در استان شروع شده و تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه این گیاهان بر اثر برداشت بی رحمانه در حال نابودی مطلق هستند .!