کارشناس بازار سرمایه گفت: طبق مصوبه جدید، بانک‌ها ۱۰ درصد از سهام خود را به صورت خزانه و بقیه سهام شرکت‌هایشان را باید در قالب صندوق بازارگردانی، به صورت بلوکی در بورس عرضه کنند.

آقای مهدی میرزایی گفت: در شرایط کنونی بانک‌ها و به طور خاص سهامداران عمده با تشکیل شرکت‌های مختلف، اقدام به خرید سهام بانک‌های تحت مدیریت خود می‌کنند در حالی که این شرکت‌ها زیر مجموعه خود بانک هستند. از طرفی هم اکنون بانک‌ها در شرکت‌های مختلفی اقدام به خرید سهام کرده‌اند و عملا در حال بنگاه‌داری هستند.

به گفته کارشناس بازار سرمایه طبق مصوبه جدید، بانک‌ها می‌توانند ۱۰ درصد از سهام مرتبط با خود را به صورت سهام خزانه خریداری کنند، سایر سهم‌های تحت نظرشان نیز در قالب صندوق بازارگردانی به صورت بلوکی در بازار عرضه و واگذار می‌شود. در واقع این قانون در ماهیت، به دنبال کاهش تصدی‌گری و بنگاه‌داری بانک هاست.

این مصوبه باعث می‌شود بانک‌ها در ظاهر نتوانند اقدام به نوسان‌گیری شدید از بورس و یا عرضه‌های آبشاری کنند که به نوبه خود در کاهش تلاطمات بازار می‌تواند موثر باشد.

البته بر حسب عملکرد چند ساله‌ای که بانک‌ها از خود نشان دادند، تقریبا به دنبال خروج از بنگاه‌داری نیستند. احتمالا حالا هم راه‌های دور زدن قانون رو پیدا و پیاده خواهند کرد.

در چند روز اخیر توسط بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای مصوبه وزارت اقتصاد در جهت اصلاح ساختار بانک‌ها، واگذاری اموال مازاد و خروج از بنگاه‌داری آن‌ها صادر شد که در آن بر آغاز فرایند واگذاری بلوکی بانک‌ها تاکید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار