بر اساس مصوبه ششم فروردین ستاد ملی کرونا، آموزش در کشورمان حضوری شد و مدارس و دانشگاهها مانند دوران قبل از همه گیری کرونا باید فعالیت خود را از سر بگیرند.
بر اساس بخشنامه آموزش و پرورش و با استناد به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیتهای تربیتی و آموزشی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمامی دروس از ۱۴ فروردین ماه تا پایان سال تحصیلی با رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک و تهویه کلاس باید به صورت حضوری دنبال شود.
این اقدام موافقان و مخالفانی داشت و هر کدام از این دو طیف نیز دلایل خاص خود را داشتند.
موافقان از پایین آمدن سطح تحصیلی دانش آموزان و سایر مشکلاتی که این خانه نشینی اجباری برای کودکان به ارمغان آورده بود، صحبت کردند و مخالفان نیز از شرایط شیوع ویروس کرونا گفتند و معتقد بودند در این زمان خاص که کمتر از ۲ ماه به پایان سال تحصیلی مانده بازگشایی مدارس چندان لازم نبوده است و میشد این بازگشایی را با بهتر کردن زیرساختها به سال تحصیلی آینده موکول کرد.
در نهایت مدارس بازگشایی شدند و اکنون بیشتر از یک هفته است که تمامی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی متفاوت به مدرسه می روند. عدهای پس از ۲ سال به مدارس بازگشته اند و برخی نیز مانند دانش آموزان ۷ تا ۹ ساله برای اولین بار و آن هم به صورت جدی طعم حضور در کلاس درس را می چشند.
مدارس باز شده اند و این موضوع نباید چشم و حواس والدین و خانوادهها را از تاثیراتی که این ۲ سال دوری بر دانش آموزان از مدارس برای آنها در پی داشته است، ببندد.
درباره تاثیراتی که بازگشایی مدارس آن هم پس از ۲ سال میتواند در روحیه دانش آموزان داشته باشد، با شروین مسیح، کارشناس آموزشی به گفت و گو نشستیم.
شروین مسیح گفت: در تمام کشورها شاهد تاثیرات شیوع کرونا بودیم. در کشور ما نیز به دلیل طولانی شدن زمان عدم حضور دانش آموزان در مدارس به صورت حضوری، عمق بیشتری پیدا کرد.
در این مدت، دانش آموزان با شرایطی متفاوت رو به رو بوده اند و به صورت غیر حضوری به آموزش خود میرسیدند. معلمهای خود را به صورت فیزیکی مشاهده نمیکردند و همین هم باعث میشد گاهی اوقات چندان جوابگوی معلمین خود نباشند و در امتحانهای خود بعضا با استفاده از تقلب نتیجه بگیرند.
البته حاضر شدن دانش آموزان و آماده شدن مدارس و معلمین موضوع خاصی است. چگونگی رفتار معلمین با دانش آموزی که پس از دو سال برای اولین بار به مدرسه میآید، باید بافکر باشد و به نوعی معلم سال سوم یک دانش آموز ۹ ساله حکم معلم سال اول را دارد. اکنون معلمین در سالهای سوم و چهارم با چنین شرایطی مواجه خواهند شد و به نوعی در نوبتهای بالاتر نیز به دلیل غیبت دانش آموزان در این ۲ سال در مدارس این شرایط کمی خفیفتر وجود دارد.
به نظر میرسد این موضوعات در کوتاه مدت بر طرف نمیشوند؛ اما میتوان امیدوار بود که دانش آموزان به حضوری شدن مدارس عادت کنند.
به عنوان نکته مثبت این موضوع، میتوان به گسترش روابط اجتماعی بچهها اشاره کرد. دانش آموزان میتوانند اکنون دوستان خود را در مدرسه ببینند و همین موضوع نیز انگیزهای برای آنها است. این نکته مثبتی است که میتوان با اتکا بر آن امیدوار بود دانش آموزان با جدیت بیشتری به حضور در مدارس بیندیشند.
دانش آموزان در سنینی قرار دارند که خیلی زود تحت تاثیر قرار میگیرند؛ اما اگر بگوییم این دو سال حضوری نبودن مدارس تاثیر روانی بر دانش آموزان داشته است، شاید اشتباه باشد. میتوان گفت تاثیر روانی کرونا بیشتر بر خانوادهها بوده است؛ چون آنها درک درست تری از همه گیری کرونا نسبت به کودکان خود داشته اند.
بعضی از خانوادهها در این دو سال حساسیتها و مشکلات خاصی داشته اند که بر روی دانش آموزان تاثیرهایی گذاشته که اکنون باید برای حل آن ها راههایی نیز داشته باشند. البته شاید دانش آموزان هم گاهی از لحاظ روانی تاثیراتی از همه گیری کرونا را بچشند؛ اما تاثیر اصلی این موضوع به خانوادهها بازمیگردد.
حضور دانش آموزان در مدارس راهی است که با هر شرایطی، آغاز شده است و در این میان باید هم آموزش و پرورش شرایط را در بهترین سطح آن ایجاد کند و هم والدین و دانش آموزان نیز با کمی از خودگذشتگی میتوانند کمک بزرگی برای طی کردن این مسیر باشند.
در کلاس رو معلم میبنده ۳۵ تا دانش آموز تو کلاس بی فاصلهآموزش وپرورش مقصره مجازی رو راه انداخت بدون پیگیری وتلاش یعنی تو این سه سال عرضه نداشتن شاد رو جوری ارتقا بدن که لااقل کمترین ایراد رو داشته باشه،؟این همه نخبه داریم عرضه نداشتن مجازی رو درست کنن.........ترسیدن حضوری رو اجبار کردن،
با ارتقاء شاد و داشتن برنامه ایی مثل اسکای روم در شاد دیگه سختتر از موشک نقطه زن نیست که.از سپاه کمک بگیرید شاید یه چیزی هم یاد بگیرید......
در آموزش حضوری هم بی تدبیری زیاده اول که بدون پرتکل وبرنامه ریزی مدارس رو باز گشایی کردن لااقل از اول اردیبهشت اینکارو میکردن .دوم اینکه به دروغ ۴تا مدرسه رو باپرتکل تو خبر۲۰:۳۰ نشون میدن اما واقعیت مدارسِ بچه های ما پرتکل فقط ماسک همین وبس امکانات زیر صفر....واینها همه از بی برنامگی وبی تدبیری شماست .
وروزی در پیشگاه خدا باید پاسخگوی خانوادهها وسلامتی بچه ها باشید.بچه ابتدایی ۴ساعت تو ماسک چرا باید باشه حتی نکردن زمان کلاسای ابتدایی رو کمتر بذارن...یا حضور رو برای بچه هایی که درسشون خوبه وتوان مجازی خوندن رو دارن اجبار نکنن.کلاسای حضوری ومجازی رو جدا کنید از سال جدید .....والا توان مدیریت ندارید خانوادهارو اذیت نکنید.مدارس استان قزوین پرتکل صفر.کل بچه های ابتدایی تو کلاس کوچیک.۴ ساعت با ماسک، تکلیف سلامتی چیه اخه؟خدا جوابتونو بده
خوب کی حضوری به اینها درس بده..اصلا چه درسی وقتی که هر بار گروهی غایب میشن...
کسی نگفته مدرسه باز نباشه.. اتفاقا باید باز باشه.. ولی نباید اجباری باشه
اون مسافرت و مهمونی قطعا اختیاری بوده نه اجباری..
ما با مدرسه اجباری مخالفیم.. گناه ما چیه که ۲ سال نه مهمونی رفتیم نه مسافرت و حالا باید بچه ها مون رو بفرستیم به زور مدرسه که زحمت دو سال رعایت اصول بهداشتی و سخت گرفتن به خودمون رو ، به باد بدیم؟!
شما یا بچه نداری یا از بیخیالهای روزگار هستی عزیز..
خونه ما تا سر خیابان یک و نیم کیلومتر فاصله داره و یک بلوار بن بسته . بچه بخواد پیاده بره تا با تاکسی بره هم نمیشه .
یا باید روزی ۱۰۰ تومن کرایه آژانس بدم برای رفت و برگشت یا خودم ببرم و بعد بیارم که نمیشه الان این دو هفته رو با اسیری داریم سر می کنیم.
کاش کمی فکر هم پشت تصمیمها بود .
دبیرستانی ها دو دوز
راهنمایی ها هم هر چی خودشون گفتند...
از طرفی داوطلبان ارشد پارسال و پریسال چهارده ماه و دوازده ماه واسه کنکور وقت داشتن حالا ما 9 ماه وقت داریم ، یکی هم پیدا نمیشه جواب بده چرا؟؟؟
بعد با این اوضاع دانشگاه رو هم حضوری میکنین بدون هیچ زیرساخت و برنامهریزی؟
معضل بزرگتر اینجاست که الان دانشگاهها حضوری شده و ما ترم آخریها حوزه آزمون رو شهر خودمون انتخاب کردیم!!!
از یه طرف باید تو فرجهها و وسط امتحانات عملی کنکور بدیم که واقعا عادلانه نیست از طرفی یک سوم کنکوریهای دوسالِ گذشته تایممون کمتر شده و باتوجه به حضوری شدن کلاسها مجبوریم کیلومترها برای کنکور طی کنیم و یه روزه بریم شهر خودمون و برگردیم ...
این واقعا انصاف نیست...
لطفا تدبیری بسنجید و کنکور ارشد رو کلا برای همه ادوار به بعد از پایان امتحانات ترم یعنی دهه دوم تیرماه موکول کنید که امتحانات ترم آخریها هم تموم شده باشه و این معضلِ همیشگی گریبانگیر هیچکس نباشه ...
خواهشا برای ما کنکوریهای 1401 هم فکری بکنید و این موضوع رو پیگیری کنید
وااااااااای کرونا زیاد شده روزی چقدر آدم داره میمیره رعایت کنید واااااااااااای
حق گفتی
لطفاً مسایل آموزش و پرورش را به خود معلمان و والدین بسپارید و از دخالتهای بی مورد مسئولان در این باره خودداری کنید
البته ما که فرزند خودمون رو به مدرسه نفرستادیم .. متاسفانه بچه ای که دو سال آموزش آنلاین دیده ، یکهو خالی کرده .. نگرانش هستم..
نه میتونم مدرسه بفرستمش و نه میتونم این وضع رو ببینم و نگران نباشم!
به والله که یک ریال اضافه نشده رتبه بندی هم همش دروغه و کاری کردن که به هیچکس تعلق نگیره بودجهش رو کشیدن بالا
برای ما سر کلاس مجازی که عادی درس نمیدادن
الان کلاس گذاشتن پودمانی ۱۵۰ هزار تومن
از چندجا دارن پول میگیرن
دقت کردید تابستونا هیچ وقت اعتصاب نمیکنن؟
با محور بصیرت!
مثلا دوماه چه تاثیری در روابط اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان داره
جز مشکل بیماری، ترافیک، هزینه جدید برای خانواده ها در شرایط اقتصادی کشمیشی و بی دروپیکر و ایجاد استرس و .....
لعنت به مدیران بحران ساز
2 سال هس آسایش نداریم از سرو صدای بچه های کوچک و گستاخ تر هم شدن
این سویه پخشش سریعتره و درمانش اکثرا سرپایی هس و بستری کمتر داره
پس بهتره اجازه بدین دانش آموزان برن مدرسه و پی درس و مشق شون
درضمن درست صحبت کن و اینکه گستاخ بودن بچه ها به تربیت پدر و مادر ها ربط دارد .
بی فرهنگی هم حدی داره
حتی نیم ساعت هم توی فضای بسته بدون تهویه مناسب و با ماسک هم حتی اگر باشن خطر ابتلا به اومیکرون هست..
ضمناً شما رو به خدا ، این بیماری های به قول خودتون سبک، یک رزمایش هست برای اتفاق مرگبار و بدتری که قرار هست جلوتر گریبان گیر دنیا بشه!
پس خواهشا تمرین کنید .. اصول بهداشتی رو از همین روزها رعایت کنید.. آموزش مجازی رو سامان بدید و زیرساخت رو برای این منظور تقویت کنید..