رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان گفت: با توجه به افزایش قیمت عوارض پروانه ساختمانی در سال آینده، ساختمان‌سازان باید تا پایان سال عوارض را پرداخت کنند.

 محمدصادق پارسامهر گفت:عوارض پروانه ساختمانی  برای سال آینده،  ۳۵ تا ۴۰ درصدی افزایش می یابد و با توجه به این افزایش قیمت، به انبوه‌سازان و ساختمان‌سازان پیشنهاد می‌کنم نسبت به پرداخت عوارض پروانه ساختمانی در چند روز باقی مانده از سال ۱۴۰۰ اقدام کنند.

او گفت: بهتر است دریافت پروانه ساختمانی تا پایان امسال انجام شود تا ساختمان‌سازان علاوه بر بهره‌مندی از اعمال تخفیف ۴ درصدی، از پرداخت هزینه اضافی در سال آینده نیز جلوگیری کنند.

گرفتن پروانه ساختمانی و تبدیل آن برای انبوه‌سازان استان همدان مشکلات زیادی ایجاد کرده است و این فرایند در همدان از ۶ تا ۱۵ ماه به طول می‌انجامد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان گفت:همین مشکلات و روند طولانی گرفتن پروانه ساختمانی باعث شده تا بسیاری از ساختمان‌سازان برای ساخت و ساز به شهر‌های دیگری بروند که ضروری است تسهیل و روان‌سازی روند صدور پروانه ساختمانی در شهر همدان انجام شود.

به گفته پارسامهر، مهم‌ترین عامل گرانی مسکن، بالا بودن قیمت زمین است؛ چراکه ۶۰ تا ۶۵ درصد بهای ساختمان به قیمت زمین بازمی‌گردد که در همدان نیز قیمت زمین بسیار بالاست.

اوگفت:تفکیک و عرضه زمین‌های جدید، قیمت زمین و به دنبال آن قیمت تمام شده مسکن را کاهش می‌دهد که متأسفانه در همدان تفکیک و عرضه زمین‌های جدید را نداریم و هرچه عرضه زمین کمتر باشد قیمت ساختمان نیز بیشتر خواهد شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان گفت: عامل بعدی گرانی مسکن  مصالح ساختمانی است و تورم باعث گرانی قیمت فولاد و سیمان و سایر مصالح ساختمانی شده و همین امر افزایش گرانی مسکن و ساختمان را به دنبال داشته است.

پارسامهر گفت:گرانی عوارض پروانه ساختمانی و خدمات مهندسی نیز سومین عامل اصلی گرانی مسکن است که باید به آن توجه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.