مخالفت وزارت دادگستری آمریکا بر تمرکز بر برنامه‌های جاسوسی چین در دزدی علمی

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد با توجه به گستردگی دامنه تهدیدات چین تمرکز بر برنامه جاسوسی این کشور بر ربایش اطلاعات علمی بی فایده است.

باشگاه خبرنگاران جوان- قانون رصد برنامه‌های جاسوسی چین برای ربایش اطلاعات علمی از طریق فریب استاید دانشگاهی در زمان دونالد ترامپ اجرایی شد. منتقدان می‌گویند این طرح موجب سردی روابط بین دانشگاهی و تحقیقات علمی در زمینه‌های مختلف می‌شود و هر چه سریعتر باید لغو شود.

به گفته خبرگزاری رویترز، مت اولسن، دستیار دادستان کل آمریکا در بخش امنیت ملی در این باره گفت: با توجه به اینکه تهدیدات چین در حال حاضر در عرصه‌های مختلف تشدید شد، اجرای این قانون می‌تواند بسیار ساده لوحانه باشد.

اولسن در سخنرانی خود در موسسه امنیت ملی دانشگاه جورج میسون تاکید کرد: ما شاهدیم که کشور‌هایی مانند ایران، چین، روسیه و کره شمالی هر روز در حال قدرتمندتر شدن هستند. برای همین استراتژی‌های ما برای مقابله با این کشور‌ها باید به طور مداوم به روز شود.

در این طرح به طرح "ابتکار چین" شهرات داشت و اجرای آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود، گروه‌های امنیتی و برخی اعضای کنگره موظف بودند ارتباط اساتید دانشگاهی و نخبگان آمریکایی با مراکز علمی در چین را به دقت رصد کنند.

از زمان اجرای این طرح حداقل ۲۰ محقق و استاد دانشگاهی در آمریکا با اتهاماتی مربوط به ارتباطات مخفیانه با چین مواجه شده اند. از آن جمله می‌توان به چالز لیبر، استاد دانشگاه هاروارد اشاره کرد که در ماه دسامبر به داشتن روابط مخفی با مراکز علمی و تحقیقاتی چین محکوم شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار