مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از انجام غربالگری رایگان سرطان پستان در مراکز بهداشتی در این استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-شراره نیک سیرمسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  گفت:  غربالگری در تشخیص به موقع و درمان سرطان نقش موثری دارد که این غربالگری در مراکز خدمات جامع سلامت سطح استان با حضور کارشناسان و افراد متخصص به صورت رایگان انجام می‌شود.

طبق شیوه نامه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی غربالگری سرطان پستان برای بانوان ۳۰ تا ۴۰ سال هر ۲ سال یکبار و بانوان بالای ۴۰ سال به بالا هر سال یک نوبت انجام می‌شود که مراکز بهداشت برای حضور بانوان فراخوان می‌دهند.

او گفت: سرطان پستان با ۲۵ درصد ابتلا شایع‌ترین نوع سرطان در بین بانوان است که البته معمولا این بیماری در رده سنی ۵۰ تا ۵۴ سال مشاهده می‌شود.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در استان همدان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵.۳ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که این رقم در سال‌های گذشته ۲۳.۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر بود و به طور معمول سالانه بیش از ۲۹۰ مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در استان همدان ثبت می‌شود.

به گفته نیک سیر،  براساس آخرین آمار طی یک سال گذشته ۸۴ بیمار مبتلا به سرطان پستان در این استان جان خود را از دست دادند.

 چهار شیوه برای شناسایی افراد مبتلا به سرطان پستان شامل «معاینه، ماموگرافی، سونوگرافی و نمونه برداری» وجود دارد که بهترین شیوه تشخیص این بیماری در مراحل اولیه ماموگرافی یا همان عکسبرداری از پستان به وسیله اشعه ایکس است.

اوگفت: برخی مولفه‌های مرتبط با ابتلا به سرطان پستان مانند جنس و سابقه فامیلی در کنترل فرد نیست و برخی عوامل موثر در پیشگیری ابتلا به این نوع سرطان شامل کنترل وزن، ورزش منظم و کنترل میزان و نوع چربی رژیم غذایی در اختیار فرد قرار دارد، چراکه تحرک بدنی کافی، تغذیه متعادل و متناسب، ورزش منظم و فعالیت بدنی روزانه از جمله عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به نقش و اهمیت میزان و نوع چربی در ابتلا به سرطان پستان، چربی‌های اشباع موجود در گوشت و لبنیات پر چرب نسبت به چربی‌های غیر اشباع آجیل، بیشتر فرد را در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار می‌دهد.

بالا رفتن سن، سابقه خانوادگی مثبت، سابقه فردی مثبت، نتایج غیرطبیعی در «بیوپسی»‌های قبلی، شروع قاعدگی زودرس یعنی قبل از ۱۲ سالگی و یائسگی دیر رس بعد از ۵۲ سالگی، سابقه «پرتوتابی» به قفسه سینه، سن بالای مادر در زمان نخستین تولد نوزاد و سابقه مصرف الکل و سیگار  از دیگر  عوامل بروز سرطان پستان است.

نیک سیر گفت: در صورت ابتلای فرد به سرطان پستان چهار شیوه جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی برای مداوای بیمار پیش بینی شده است.

 افزایش مصرف روزانه سبزی و میوه به میزان پنج واحد با هدف مهار رشد سلول‌های سرطان پستان، محدود کردن مصرف گوشت کبابی و سرخ شده، کاهش مصرف گوشت قرمز از جمله اقدامات موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطانبه شمار می رود.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار