انگلیس در توافقنامه‌ای با استرالیا به مبلغ بیش از ۳۴ میلیون دلار خواستار تقویت مواضع این کشور در منطقه اقیانوس هند و آرام و مقابله با چین شد.

باشگاه خبرنگاران جوان- در آخرین اقدامات غربی‌ها برای مقابله با پیشرفت‌های چین در منطقه، انگلیس روز گذشته توافقنامه‌ای به مبلغ بیش از ۳۴ میلیون دلار را با مقامات استرالیا به منظور تقویت همکاری‌های دو جانبه در منطقه اقیانوس هند و آرام امضا کرد.

به گفته خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون، همتای استرالیاییش در تماسی ویدئویی خواستار گسترش صلح و آرامش در سراسر تنگه تایوان و مقابله با پیشرفت‌های چین در منطقه شدند. آن‌ها همچنین بار دیگر در مورد عواقب حمله احتمالی روسیه به اوکراین هشدار دادند.

مقامات دو کشور پس از گفتگو‌ها در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم کاهش تنش‌ها میان چین و تایوان تاکید کردند و هر گونه حمله نظامی روسیه به اوکراین را اشتباهی بزرگ و استراتژیک از سوی دولت پوتین عنوان کردند.

جانسون و موریسون در این گفتگو‌ها تاکید کردند: توافقنامه مشترک می‌تواند موجب تقویت همکاری‌های امنیتی در منطقه اقیانوس هند و آرام در زمینه دفاع سایبری و امنیت دریایی شود.

این گفتگو‌ها تنها یک هفته پس از نشست چهارجانبه آمریکا با استرالیا، هند و ژاپن برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه به منظور مقابله با پیشرفت‌های چین در منطقه صورت می‌گیرد.

جانسون و موریسون بار دیگر دولت چین را به نقض قوانین حقوق بشری در منطقه سین کیانگ متهم کردند و از پکن خواستند به استقلال و نظام خودمختار هنگ کنگ احترام بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار