جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار دهه در حمایت از مردم افغانستان نقش انکارناپذیری در مقابل و شکست سه ابرقدرت انگلستان، شوروی و آمریکا در افغانستان داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان - محمد صدیقی فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات بیانیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را اعلام کرد:
چهل و سومین سالگرد پیروزی بزرگ‎ترین و ماندگارترین انقلاب عقیدتی اسلامی و استقرار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را گرامی می‌داریم. نهضتی که با همت و اراده ملت مسلمان ایران در سال ۱۳۵۷ و با الهام از آموزه‌های متعالی و گران‎سنگ اسلام به پیروزی رسید.

این انقلاب ثمره باورهای عمیق مردم به نجات بخشی فرامین برگرفته از دین خدا و اعتقاد آنان به اعتصام به حبل الله در جهت تحقق وعده های الهی بود.
انقلاب اسلامی نه یک تحول مرسوم در بین انقلاب ‎های جهان، که استمرار رسالت و انقلاب بزرگ پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) بود که با پشتوانه مستحکم از مکتبی عقل‎گرا و حمایت مسلمین در اقصی نقاط عالم به پیگیری و پیشبرد اهداف خود ادامه می‌دهد.
مرزهای این انقلاب، جغرافیایی به وسعت جهان اسلام و قلوب درهم تنیده مسلمانان را در کشورهای گوناگون در برمی‌گیرد و شکوه و بزرگی آن برای دشمنان یأس و ناامیدی و برای اهل ایمان امید و آینده ‎ای روشن و موفق در سایه وحدت امت اسلامی را نوید می‌دهد.
این پیروزی بزرگ متعلق به همه مسلمانان، الهام بخش برای همه حرکت‌های ظلم ستیز و آزادی بخش جهان و سرآغاز تحولات ژئوپلتیک، ایجاد شکاف راهبردی در بلوک قدرت و ورود جهان اسلام در عرصه بازیگری قدرت بوده است.

حمایت از ملت‌های مسلمان و مظلوم جهان بویژه عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان و در رأس آن فلسطین، رویکردهای علمی و عملی پیدا و با بیش از چهار دهه حمایت از مردم مظلوم افغانستان نقش انکارناپذیری در مقابل و شکست سه ابرقدرت انگلستان قرن ۱۹، شوروی قرن ۲۰ و آمریکای قرن ۲۱ داشته است.
محوری‌ترین ‎ترین آرمان انقلاب اسلامی تحت رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی، استکبارستیزی و مقابله با ظلم و استبداد و حمایت از محرومین و مستضعفین بوده است.

این انقلاب ۴۳ سال است برای این هدف متعالی مبارزه کرده، هزینه ‎های مادی و معنوی زیادی را متحمل شده و تحت شدیدترین فشارهای ظالمانه بین المللی قرارگرفته است اما از اصول و آرمان والای خود دست بر نداشته که هر روز مصمم‌تر ‎به آن ادامه می‌دهد.
بدون تردید اولویت اول جمهوری اسلامی ایران داشتن بالاترین سطح روابط با کشورهای مسلمان، همسایگان و دوستان خود در منطقه از گذشته تاکنون بوده است.

جمهوری اسلامی همکاری‌های منطقه‌ای و تعاملات با همسایگان را که رشد و توسعه منطقه و امنیتی درون زا را به دنبال داشته باشد را بهترین، کم هزینه ‎ترین و پایدارترین نوع دیپلماسی و تعامل می‌داند و امنیت پیرامونی خود را با هیچ مولفه دیگری جایگزین نخواهد کرد و بر همین اساس برای کشورهای همسایه و بویژه افغانستان همواره جایگاه ویژه در سیاست خارجی خود قائل بوده است.
ناگفته پیداست که امنیت، صلح و ثبات منطقه‌ای در گرو مناسبات دوستانه، نزدیک و راهبردی کشورهای همسایه بدون حضور بیگانگان تحقق خواهد یافت.

هر از گاهی رسانه‌ها و دشمنان ایران و افغانستان همدلی مردم دو کشور را نشانه گرفته و به بهانه ‎های مختلف تلاش می‌کنند تا به روابط دو ملت با حیله‌ها و دسيسه‎ های ساختگی خدشه وارد نمایند.

اما اکنون پس از سال‌ها مردم مسلمان دو کشور دریافته‌اند که این دسيسه ‎ ها نفعی برای دو ملت نداشته و منافع آن نصیب دشمنان آنان شده است.
حضور مهاجرین عزیز افغانستانی در ایران و زندگی در کنار مردم ایران به عنوان یکی از نمونه های کم نظیر همدلی همیشه فرصتی ارزنده در جهت توسعه مناسبات فرهنگی و اجتماعی بین دو ملت بوده است. مهاجرینی که بنا به فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب بدون هیچ محدودیت، از فرصتی برابر در حوزه پزشکی و درمان، زندگی اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی و فرصت‎های آموزشی برخوردار بوده ‎اند.
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات که بر مبنای پیوندهای عمیق دو ملت و روابط مستمر آنان و با توجه به ضرورت خدمت‌رسانی به برادران و خواهران حوزه غرب افغانستان و مردم شریف هرات تأسیس شده است، همواره در طول این سال‌ها همت خود را بر ارائه خدمات شایسته به مردم این بخش و کمک به ایجاد ارتباط قوی و سالم بین دو طرف مرز مشترک معطوف داشته است.

طی ماه‌های اخیر و در پی تحولات افغانستان هزاران برادر و خواهر مسلمان افغانستانی به جمهوری اسلامی ایران سفر نموده و در سخت‌ترین روزها نیز دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود سعی در رفع مشکلات مهاجران و حضور قانونی و بدون مشکل و محنت آنان را فراهم آورده اند.

ارسال بسته‌های معیشتی و کمک‎های مردمی از سوی ملت مسلمان ایران به مردم رنج‎دیده افغانستان در این روزها پیوند مناسبات کامل‎تر را آشکار می‎ نماید و امید است با توسعه مناسبات دو کشور همچنان استمرار داشته باشد.
با امید و آرزوی استقرار صلح و عدالت در پهنه جهان هستی تحت آموزه‌های  الهام بخش اسلام
محمد صدیقی فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات
۲۱ بهمن ۱۴۰۰

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
افغانها در ایران کنگر خوردند و لنگر انداختند.