مهمترین رویداد‌های خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز ۱۴ دی ماه را بخوانید.

 باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز -  مهمترین رویدادهای خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز ۱۴ دی ماه را بخوانید.

صدور سند تک برگ برای اراضی ملی ارسنجان

بیش از یک هزار و ۳۴۷ هکتار از اراضی دولتی شهرستان ارسنجان تثبیت مالکیت شد.

خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان گفت: صدور اسناد تک برگ که مربوط به اراضی بخش ۲۲ فارس موسوم به گمبان این شهرستان است با همکاری کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان انجام شده است.

او اجرای طرح کاداستر اراضی ملی را در کاهش اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین تاثیر گذار دانست و گفت: مقابله با سودجویان و متصرفان اراضی ملی از مهمترین اقدامات حفاظتی وهمچنان در دستور کار نیرو‌های این مجموعه قرار دارد.

خسروانیان از مردم طبیعت دوست درخواست کرد تا در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف اراضی ملی یا حمل غیر مجاز محصولات جنگلی و مرتعی مراتب را از طریق تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

رفع تصرف اراضی ملی در مرودشت

با حکم دستگاه قضایی ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان مرودشت رفع تصرف و به نفع دولت آزاد شد.

حمید روستا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت گفت: این اراضی مربوط به بخش ۵ فارس مشهور به گرم آباد شهرستان مرودشت است.

او از مردم خواست تا هرگونه تخریب و تجاوز منابع طبیعی را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.


احیای ۱۰ هکتار از مناطق جنگلی در سپیدان

اجرای طرح پویش بذرکاری ۱۰ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی در منطقه طرح صیانت چشمه انجیر شهرستان سپیدان احیاء شد.

بحرینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سپیدان گفت: این عملیات با حضور فرماندار شهرستان جمعی از مسئولان منابع طبیعی و دیگر ادارات، نهاد‌ها و با مشارکت گروه‌های مردمی شهرستان انجام شد.

او گفت: در این طرح با کاشت بذر بلوط، ۱۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این منطقه احیاء شد.

بحرینی با اشاره به اینکه مشارکت قشر‌های مختلف مردم دراجرای این نوع عملیات‌ها نقش بسزایی در احیاء عرصه‌های جنگلی و مرتعی دارد گفت: کاشت گونه‌های مرتعی و جنگلی در سایر مناطق جنگلی و مرتعی شهرستان سپیدان ادامه می‌یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سپیدان گفت: حفظ، احیا و توسعه جنگل‌ها، از بذر گونه‌های بومی و سازگار با شرایط اقلیمی شهرستان استفاده می‌شود.

همکاری دانش آموزان فسایی در احیاء عرصه‌های منابع طبیعی

با مشارکت دانش آموزان طبیعت دوست شهرستان فسا یک هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان این شهرستان سبز و احیاء شد.

مجید کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا گفت: در پویش بذر کاری که با مشارکت گروه‌های داوطلب مردمی، همیاران طبیعت و جمعی از مسئولان این شهرستان برگزار شد دانش آموزان یک هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی را با کاشت بذرگونه‌های جنگلی احیاء کردند.

او با اشاره به مشارکت تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی، مرتعداران، دانشجویان وگروه‌های کوهنوردی در این عملیات گفت: احیای رویشگاه‌های مرتعی و جنگلی از اهداف مهم این عملیات است و براساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته پیش بینی می‌شود ۳۰۰ کیلو گرم بذور جنگلی بادام کوهی و ماش وحشی در سطح ۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی تا پایان اسفندماه امسال کاشته شود.

اخذ سند تک برگ برای اراضی ملی در زرین دشت

۵۴ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان زرین دشت با اخذ سند تک برگ تحت مالکیت دولت قرار گرفت.

صابر مریدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت گفت: این اسناد مربوط به ۲۵ فقره پلاک واقع در بخش‌های مرکزی و ایزدخواست این شهرستان است.

او گفت: با توجه به دستورالعمل سازمانی مبنی بر تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی اقدامات لازم برای تفکیک نقشه پلاک‌ها و کاداستر ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان زرین دشت انجام شده است.

مریدی با اشاره به اینکه تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد کاداستری تک برگ یکی از اولویت‌های در دست اقدام است، گفت: با تامین اعتبارات لازم شاهد سند دار شدن تمامی اراضی ملی در قالب اسناد کاداستری تک برگ باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت گفت: با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان مابقی پلاک‌های این شهرستان تا پایان امسال دارای سند تگ برگ شود.

او گفت: با تثبیت مالکیت دولت بروی این اراضی شاهد جلوگیری از تصرف و زمین خواری و کاهش بار حقوقی مربوط به اختلافات اراضی بین مردم و منابع طبیعی هستیم.

آغاز عملیات اجرایی طرح آبخیزداری و حفاظت خاک خورنگان در فسا

عملیات اجرایی طرح آبخیزداری وحفاظت خاک منطقه خورنگان در شهرستان فسا آغاز شد.

عبدالحسن صمد نژاد مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس گفت: این عملیات شامل ساخت بند خاکی منطقه خورنگان شهرستان فسا است که با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد ریال ساخته می‌شود.

او گفت: اجرای این طرح ضمن کنترل رسوب وحفاظت خاک نقش بسیار مهمی در افزایش میزان بهره وری از منابع آب در مناطق زیردست این حوزه دارد.

صمد نژاد مساحت حوزه آبخیز منطقه خورنگان را که بخشی از حوزه آبخیز سد سلمان فارسی است هفت هزار و ۷۰۰ هکتاربر شمرد و گفت: با بهره برداری ازاین پروژه سالانه ۵۳ هزارمترمکعب آب قابل استحصال است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس با اشاره به عملیات اجرایی این طرح گفت: حجم عملیات خاکی این طرح ۲۵ هزارمترمکعب ۶ و نیم مترمکعب حجم عملیات سنگی ملاتی، ارتفاع آن ۴ و نیم متر و طول آن ۳۳۰ متر است.

او گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده پیش بینی شد این طرح در مدت ۳ ماه به پایان برسد.

صمد نژاد گفت: پیشگیری ازخسارت‌های ناشی از سیلاب‌های فصلی، تقویت آبخوان ها، بهبود وضعیت محیط زیستی منطقه، افزایش طول عمر مفید سد سلمان فارسی و همچنین افزایش پوشش گیاهی حوزه آبخیز از جمله اثرات مفید و اثر بخش این طرح آبخیز است.

ساخت نخستین پارک آبخیزداری در فراشبند

با همکاری مشترک شهرداری و منابع طبیعی پارک‌های آبخیزداری در محدوده و حریم شهرستان فراشبند ساخته می‌شود.

حسن مقیم معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: اجرای این طرح تفاهم نامه مشترک همکاری با شهرداری برای ساخت پارک‌های آبخیزداری منعقد شد.

او گفت: با بررسی‌های انجام شده محدوده‌ای به وسعت ۴۵ هکتار در شمال شرق شهر فراشبند معروف به آبپا برای ساخت پارک آبخیزداری از سوی شهرداری انتخاب شد.

مقیم گفت: با توجه به اهمیت فعالیت‌های آبخیزداری برای دستیابی به توسعه پایدار از طراحی‌های الهام گرفته از طبیعت عرصه‌های منابع طبیعی استفاده می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: این تفاهم نامه موجب مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در حفاظت از منابع طبیعی و نیز افزایش سطح پوشش گیاهی می‌شود.

او گفت: با تهیه و اجرای این طرح طی ۴ ماه آینده شاهد بهره برداری پارک آبخیزداری در شهرستان فراشبند باشیم.

امحاء کوره زغالی در کازرون

با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت شهرستان کازرون کوره‌های زغال جنگلی در شهرستان کازرون شناسایی و امحاء شد.

علی بلیانی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: در ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی کازرون حین انجام عملیات گشت و مراقبت در مناطق ییلاقی و جنگلی جروق با شش باب کوره تولید ذغال غیر مجاز مواجه و بلافاصله با متخلفان برخورد شد.

او گفت: عملیات امحاء به استناد ماده ۴۹ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع اجرا و کوره‌های زغالی امحاء شد.

بلیانی از مردم و ساکنان مجاور عرصه‌های منابع طبیعی درخواست در صورت مشاهده موارد مشکوک به تخلف از جمله آتش سوزی و یا تخریب و تصرف، مراتب به شماره ۱۵۰۴ یگان امداد طبیعت اطلاع دهند.

اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل دام در مراتع قشلاقی قیروکارزین

مرتعی طرح مدیریت چرا و‌کنترل دام در مراتع قشلاقی شهرستان قیرو کارزین اجرا شد.

مجاهد مهدی علیشاهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین با اشاره به اعزام اکیپ مدیریت چرا به ۲۵ در قیرو کارزین گفت: حفظ تعادل دام بر اساس ظرفیت مراتع و نیز کاهش تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی، مدیریت چرا و‌کنترل دام در مراتع قشلاقی این شهرستان اجرا شد.

او گفت: این عملیات با حضور اکیپ مدیریت چرا در ۲۵ مرتع قشلاقی شهرستان قیروکارزین درسطح ۱۹ هزار و ۴۷۱ هکتار و تعداد ۲۸۱ بهره بردار اجرا شد.

علیشاهی با اشاره به اجرای سیاست‌های ابلاغی سازمان و اجرای طرح ۳*۱۴*۱۴۰۰ گفت: با حضور مستمر اکیپ مدیریت چرا در عرصه‌های مرتعی علاوه بر جلوگیری از تخریب و تصرف افراد سودجو به اراضی ملی از حضور دامداران غیر مجاز به مراتع جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین گفت: حضور اکیپ مدیریت چَرا در مراتع ضمن افزایش مسئولیت پذیری دامداران در حفظ و احیا مراتع نقش بسزایی در اطلاع رسانی و نهادینه سازی قوانین چرای دام در بین دامداران و عشایر ایفا کند.

صدور سند تک برگ برای اراضی ملی فراشبند

با اجرای طرح کاداستر ۹۷۴ هکتار از اراضی ملی شهرستان فراشبند با اخذ سند تک برگ تحت مالکیت دولت قرار گرفت.

سعید کشاورز رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فراشبند گفت: این اسناد مربوط به اراضی ملی پلاک ۱۳۵۷ بخش ۸ فارس مشهور به شیرین قوئی در فراشبند است.

او اجرای طرح کاداستر اراضی ملی را درکاهش اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین تاثیر گذار دانست و گفت: اطلاعات پیمایشی کاداستر، عنصر اساسی در سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) یا سیستم‌های اطلاعات زمین (LIS) است که برای ارزیابی و مدیریت اراضی و املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار