صنعت چاپ یکی از پنج شاخص توسعه‌یافتگی در دنیا است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: اعتلای صنعت چاپ یکی از پنج شاخص توسعه‌یافتگی در کشور‌های پیشرفته به شمار می‌رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مشکلات صنعت چاپ در استان چندین برابر مشکلات این صنعت در شهر‌های بزرگی همچون تهران است و تنها علاقه و سخت‌کوشی جمعی از فعالان این عرصه توانسته است، این صنعت را در چهارمحال و بختیاری پا برجا نگه دارد.

او افزود: اعتلای صنعت چاپ یکی از پنج شاخص توسعه‌یافتگی در کشور‌های پیشرفته به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید


شریفی اضافه کرد: اگر در بحث فرهنگ و هنر نیز توسعه‌یافتگی مدنظر باشد نمود آن را می‌توان در توسعه صنعت چاپ بررسی کرد؛ از این رو به هم‌پیوستگی و وابسته بودن این موارد می‌تواند در مجموع موجب بالندگی کشور‌ها در حوزه‌های مختلف شود، اما هم‌اکنون صنعت چاپ کشور با مشکلات متعددی رو به رو است.

او با اشاره به شرایط نامناسب وضع مالیات در صنعت چاپ، اظهار داشت: در حوزه نشر بخشی از معافیت‌های مالیاتی لحاظ می‌شود، اما این معافیت‌ها بخش چاپ را پوشش نمی‌دهد که این ارتباط به نوعی تناقض دارد که لازم است برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

صنعت چاپ رابطه مستقیم بین مشتری و کالا را تعریف می‌کند

غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های صنعت چاپ کشور گفت: در دنیای کنونی، صنعت چاپ رابطه مستقیم بین مشتری و کالا را تعریف می‌کند و این نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این صنعت است.

او بیان کرد: این صنعت در کشور نیاز به دیده شدن دارد و لازم است جایگاه آن با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان و گسترده به شکلی دیگر در کنار اصناف در نظر گرفته شود.

شجاع افزود: این صنعت با گردش مالی نزدیک به دو هزار میلیارد دلار پس از بازار دارو، کشاورزی و هواپیماسازی توانسته است در جایگاه پنجم صنایع مهم دنیا مطرح شود و اینکه این صنعت در برخی موارد تنها به حوزه کتاب و مطبوعات محدود می‌شود دیدگاه درستی نیست.

او به ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی، صنایع‌دستی و تولید دارو‌های گیاهی اشاره و اضافه کرد: در صورتی که تحولی مناسب در حوزه بسته‌بندی محصولات بومی استان روی بدهد می‌توان علاوه بر اشتغال زمینه درآمدزایی بالایی را نیز فراهم کرد.

۹۰ درصد از مواد مصرفی در صنعت چاپ وارداتی است

محسن علوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به کار گرفته شده در چاپخانه‌ها دیگر فرسوده هستند و برای ورود دستگاه‌های جدید صنعت چاپ نیز به تسهیلات ارزان‌قیمت نیاز است.

او تصریح کرد: دریافت تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده همواره با موانعی رو به رو شده است و درخواست وثیقه برای این‌گونه تسهیلات نیز در بیشتر موارد از توان چاپخانه‌داران خارج است که به نظر می‌رسد می‌توان با تعیین دستگاه به عنوان اصل وثیقه این مشکل را برطرف کرد.

علوی ادامه داد: ۹۰ درصد از مواد مصرفی در صنعت چاپ وارداتی است و به دلیل وجود برخی واسطه‌ها و همچنین نوسانات ارز مشکلات بسیاری برای تهیه این مواد در بازار به وجود آمده است که لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این مواد را با قیمت مناسب‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار