معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما امروز شاهد افزایش چشمگیر تبادلات تجاری با واگن در مرز سرخس و اینچه برون هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه‌آهن در مراسم ورود ۵۲۶ دستگاه واگن با بیان اینکه راه‌آهن با هدف گذاری‌هایی که اعلام شده بود فاصله بسیار زیادی دارد، گفت: ما مرحله به مرحله در این بخش برنامه داریم و به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

او ادامه داد: تا پیش از تحویل شرکت راه‌آهن حدود ۹۵۰ لوکوموتیو وجود داشت که از این تعداد ۲۰۰ واگن زمین‌گیر بوده و تنها از قطعات آن برای بازسازی سایر لوکوموتیو‌ها استفاده می‌شد. حدود ۲۰۰ لوکوموتیو دیگر هم قابل استفاده نبوده و در ۷ ماه امسال هم ۶۰ لوکوموتیو دیگر زمین‌گیر شدند و در حال حاضر حدود ۴۸۰ تا ۵۱۰ واگن در سیر قرار دارد.

صالحی گفت: ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور وجود دارد که اگر بخواهیم طبق اسناد بالادستی خطوط ریلی را افزایش دهیم، باید اقدامات بسیار زیادی را در دستور کار خود قرار دهیم و از هدف گذاری‌های صورت گرفته فاصله بسیار زیادی داریم.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: در بخش باری سن بسیاری از ناوگان ما بیش از ۳ دهه است و متأسفانه در زمانی که باید این ناوگان نوسازی می‌شد، آن‌ها را نوسازی نکردند.

صالحی گفت: در بخش لوکوموتیو بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی به تعمیرکاران داریم و ۳ هزار میلیارد تومان هم باید در بحث تعمیر و نگهداری هزینه شود.

او ادامه داد: در ۷ ماهه امسال ما هفته‌ای یک و نیم سانحه خروج از خط داشتیم که دلیل اصلی این مسائل و مشکلات هم آن است که در حوزه تعمیر و نگهداری اقدامات موثری انجام نشده است، در حال حاضر حوزه ایمنی ما خط قرمز دولت است و جان مردم در این بخش بسیار ارزشمند است، بنابراین باید تمرکز خود را بر افزایش ایمنی در مسیر‌های ریلی افزایش دهیم.

این مقام مسئول گفت: به جای آنکه ماهی ۵ لوکوموتیو از ریل خارج شود ما در حال حاضر تعداد خروجی لوکوموتیو خود را به صفر رسانده‌ایم و در بازه‌ای از زمان هم تعدادی لوکوموتیو اضافه کرده‌ایم.

صالحی ادامه داد: در حوزه مسافری باید توجه جدی به این بخش شود و باید نظارت خود در حوزه توسعه انسانی و مسافری را افزایش دهیم. در حال حاضر متأسفانه شاهد آن هستیم که در بسیاری از خط‌ها ما با مشکلاتی از جمله آنکه در برخی از مسیر‌ها ریل داریم واگن نداریم و در برخی از مسیر‌ها هم ریل وجود دارد، اما لوکوموتیوی برای جابه‌جایی حمل بار نداریم و ما سعی خواهیم کرد رفع این مشکلات را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن گفت: واقعیت آن است که در ۱۰ سال اخیر عقب‌ماندگی‌های ما در این بخش بسیار زیاد شده و بسیاری از قرارداد‌های بین‌المللی ما مناسب نبوده و در حال حاضر طرف مقابل حاضر به اجرای بند‌های قرارداد نیست؛ بنابراین باید این قرارداد‌ها را به روزرسانی کنیم و اولویت خود را در استفاده توان داخلی و توجه به تولیدات داخلی خود متمرکز کنیم.

او ادامه داد: در بخش قرارداد‌های بین‌المللی هم ما باید این قرارداد‌ها را به روزرسانی کنیم و در حال حاضر هم تفاهم‌نامه‌هایی را با کشور ترکمنستان در حوزه مرز شرقی و ایچ‌قرون منعقد کرده‌ایم که به زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.

صالحی گفت: ما امروز شاهد افزایش چشمگیر تبادلات واگن در مرز سرخس و اینچه برون هستیم و بیش از ۲ برابر قبل تبادل واگن انجام می‌شود و ما امیدواریم هستیم در حوزه ترانزیت هم با بازگشایی مرز‌ها بتوانیم رکوردی را در بخش حمل و نقل ثبت کنیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن گفت: اولویت اصلی ما همکاری با کشور‌های همسایه در مسیر شمال شرق به غرب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار