
باشگاه خبرنگاران جوان - معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری نحوه نظارت بر عملیات هوانوردی و رعایت دستورالعمل حقوق مسافر را که همزمان با افزایش سفرهای نوروزی از تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۳ لغایت ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۴ میباشد تشریح کرد و گفت: در این ایام برنامههای نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری علاوه بر بازرسیهای معمول عملیاتی که شامل نظارت بر عملیات پرواز، صلاحیت پرواز، خدمات فرودگاهی، عملیات هوانوردی و خدمات فرودگاهی میباشد، بر نحوه ارائه خدمات شرکتهای هواپیمایی به مسافرین و رعایت حقوق مسافرین متمرکز شده است.
سیدحمیدرضا صانعی معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: بر اساس مصوبه نشست هماهنگی پروازهای نوروزی ۱۴۰۴ که با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان پلیس فرودگاههای کشور، سپاه حفاظت هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه بین المللی حضرت امام (ره)، دییر انجمن شرکتهای هواپیمایی و مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۳ برگزار شد دو اقدام مهم در دستور کار همه متولیان صنعت هوایی قرار گرفت.
وی افزود: یکی از اقدامات مهم راه اندازی مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروز ۱۴۰۴ (occ) بوده است. این مرکز با هدف به حداقل رساندن تاخیرات پروازها و ساماندهی پروازهای تاخیری و ابطالی و با حضور برخط نمایندگان شرکتهای هواپیمایی، فرودگاههای کشور و سایر ذینفعان که به نحوی در انجام پروازها نقش دارند آغاز بکار کرده است و به فعالیت خود ادامه میدهد.
صانعی گفت: علاوه بر کشیک مداومت پرواز و حوزه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری که به مدیریت رویدادهای عملیاتی و مجوزهای پروازی خارج از ساعات اداری میپردازند، مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروز ۱۴۰۴، با رصد و پایش پروازهای کلیه فرودگاههای کشور، در صورت بروز تاخیر در پروازها با تعامل با تمامی ذینفعان نسبت به اتخاذ تصمیمات مقتضی در کوتاهترین زمان ممکن اقدام مینماید.
معاون هوانوردی و امور بین الملل خاطرنشان کرد: پایش تمامی فرودگاهها بهویژه فرودگاههای پرتردد، تسهیل خدمات متقابل شرکتهای هواپیمایی در هنگام بروز مشکلات فنی و عملیاتی، پردازش اطلاعات، پیگیری و به حداقل رساندن زمان تاخیرات احتمالی و ارتقای سطح خدمات به مسافران هوایی در سفرهای نوروزی از جمله اهداف مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی به شمار میرود. با حضور برخط موثر نمایندگان تام الاختیار شرکتها در مرکز کنترل پروازها با هدف همپوشانی خدمات و کاهش تاخیرها، در صورت بروز نقص فنی در هواپیمای یک شرکت، خدمات پشتیبان به صورت در اختیار قرار دادن هواپیما یا صندلیهای پروازهای خود به یکدیگر ارائه میکنند تا پروازها با تاخیرات کمتری انجام شود.
سیدحمید رضا صانعی یکی دیگر از اولویتها و الزامات مهم سازمان هواپیمایی کشوری در این ایام را تاکید بر رعایت دستور العمل حقوق مسافر از سوی شرکتهای هواپیمایی و آژانسهای مسافرتی و متولیان صنعت هوایی دانست و گفت: در نشست هماهنگی سفرهای نوروزی آنچه که بیش از پیش مورد تاکید و توجه تمام نقش آفرینان صنعت حمل و نقل هوایی قرار گرفت رعایت دستور العمل حقوق مسافر در راستای ارائه خدمات به مسافرین نوروزی برای یک سفر ایمن و راحت بود.
وی اظهار داشت: بر همین اساس با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی و تأکید ریاست محترم سازمان هواپیمایی کشوری، تمامی شرکتهای هواپیمایی و فرودگاههای کشور، ملزم به اطلاعرسانی دستورالعمل حقوق مسافر شدند که به منظور آشنایی بیشتر مسافران بخش حمل و نقل هوایی از حقوق قانونی خود، اطلاع رسانی لازم به منظور آگاهی مردم از حقوق مسافر در دستور کار قرار گرفت.
در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی و همکاری متولیان صنعت هوایی، علاوه بر پیشبینی بنر و اعلامیههای تصویری در مخلوط فرودگاهی، با تدوین و الزام به جاگذاری کارتکس دستورالعمل حقوق مسافر تحت عنوان "دانستنیهای پرواز" در دو بخش "ایمنی" و "حقوق مسافرین" در محل تعبیه شده در صندلی هواپیما اقدام نمود تا مسافران بیش از پیش با حقوق خود در سفر هوایی آشنا شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی شرکتهای هواپیمایی و دفاتر ارائه دهنده خدمات مسافرت هوایی در رعایت دستورالعمل اجرایی حقوق مسافر، با آگاهی و سهولت بیشتری نسبت به ثبت شکایات و درخواست خود در سامانه حقوق مسافر به آدرس caa.gov.ir اقدام نمایند.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان افزود: شرکتهای هواپیمایی و دفاتر ارائه دهنده خدمات مسافرت هواپیمایی مکلف به پاسخگویی تلفنی به شکایات و در خواستهای مسافرین هواپیمایی میباشند. لازم بذکر است اطلاعات تماس شرکتهای هواپیمایی بر روی سامانه حقوق مسافر به آدرس https://farasa.cao.ir در دسترس عموم قرار داد. در صورتی که پیگیری از شرکتهای هواپیمایی و دفاتر فروش خدمات مسافرت هوایی نتیجه بخش نبود مسافران محترم میتوانند نسبت به ثبت شکایات خود را در این سامانه اقدام نمایند.
منبع: روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری