مهلا دشتی مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر رشته دانشجویان پس از قبولی در دانشگاه اظهار کرد: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان پس از قبولی در دانشگاههای کشور به خصوص دانشگاههای دولتی معتبر مانند شریف، امیرکبیر، تهران و ... تغییر رشته میدهند.
او افزود: خیلی از دانشجویان در دو سال اول مقطع کارشناسی متوجه میشوند که برای رشته تحصیلی خود ساخته نشده اند و به همین علت تغییر رشته میدهند و دچار سوالهایی در راستای رسالت فردی، اهداف شخصی و رسالت زندگی خود خواهند شد.
دشتی تصریح کرد: تعداد زیاد دانشجویانی که تغییر رشته میدهند به علت توجه به فاکتورهای دیگر مانند منزلت اجتماعی، داشتن شغلی مناسب به منظور تمجید و تشویق دیگران و ... وارد رشتهای میشوند که به آن علاقه ندارند و به همین علت آن فاکتورها، فاکتورهای لازم برای موفقیت در مسیر شغلی و تحصیلیشان نبوده است.
مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران گفت: ارتباط دانشگاه با جامعه نباید قطع باشد، یعنی دانش آموزی که در دوران دبیرستان تحصیل میکند باید اطلاعات لازم را در جهت رشته تحصیلی خود از دانشگاه دریافت کند و به صحبت کردن با خیلی از استادان بپردازد تا فرصتها و علاقه مندی هایش را دریابد و به اینصورت بتواند متناسب با استعدادهایش انتخاب رشته کند تا بعد از ورود به دانشگاه تصمیم به تغییر رشته یا انصراف نگیرد.
دشتی ادامه داد: دنیای امروزی با عنوان خلاقیت شناخته میشود و دیگر نباید در آن ثابت ماند، بلکه باید به سمت و سوی مشاغل زیادی رفت و با توجه به این مسئله، دانش آموزان باید در مدارس برای توسعه مهارتهای فردی خود بحث خلاقیت را آموزش ببینند.
او اضافه کرد: شاید خیلیها بگویند که خلاقیت باید در وجود انسانها باشد، ولی خلاقیت در ساخت مسیر شغلی و تحصیلی نیازمند آموزش است، مهارتهای فردی زیادی وجود دارد که افراد آن را بلد نیستند، اما در صورت فراگیری آن میتوانند در رشته تحصیلی خود نوآوری و خلاقیتهایی را ایجاد کنند.
مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران تاکید کرد: برخی از این مهارتها نیازمند اندکی وقت گذاشتن و بازتاب خوب گرفتن از آن است. همچنین، ایجاد فرصتهایی مناسب برای تجربه اشتغال موضوعی است که داوطلبان باید به آن توجه کنند شاید خیلی ایده آل به نظر میآید، ولی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی، دولت و مردم باید با کمک یکدیگر فرصت تجربه را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنند.
دشتی گفت: اگر فاصله تجربه مشاغل و استعدادهای دانش آموزان با یکدیگر کم شوند و آنها بتوانند تناسبی میان آن دو برقرار کنند؛ بنابراین افراد در بهترین جایگاه خود قرار خواهند گرفت.
مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: خانوادهها و والدین و جامعه نباید تاکید بر شغل خاصی از فرزندان خود داشته باشند، همان اندازهای که جامعه ما به پزشک و مهندسان عالی رتبه نیاز دارد به همان اندازه هم به مدیر توانمند و بازاریاب فروش و منشی توانمند و ... نیازمند است.
دشتی اظهار کرد: باید بتوانیم تناسب مناسبی میان سطح جایگاه هرکدام از مشاغل کشور در ذهن والدین و جامعه ایجاد کنیم، گاهی اوقات تنها بر اساس جایگاه شغلی به انتخاب رشته اقدام میکنیم که در اینصورت دیگر حال خوبی از اتفاقات زندگی نخواهیم داشت.
مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران گفت: فراهم کردن تجارب اشتغال از کودکی تا دانشجویی و توسعه مهارتهای فردی و بین فردی در دانش آموزان و دانشجویان، توسعه مهارتهای نرم و آموزش آنها و آموزش خلاقیت و ساخت مسیر شغلی باید موررسی قرار بگیرد تا داوطلبان در بهترین جایگاه خود قرار بگیرند و به فاصله دانشگاهها با جامعه کم شود تا آنها بتوانند با داخل دانشگاه ارتباطات موثرتری داشته باشند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/