یک مشاور گفت: مسئولان آموزش و پرورش توجهی به استعدادیابی در سیستم آموزشی کشور ندارند.

مهلا دشتی مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روش‌هایی برای یافتن مسیر شغلی مناسب اظهار کرد: تمامی داوطلبان و متقاضیان کنکور باید مسیر آینده شغلی خود را بشناسند و قرار گرفتن در آن جایگاه را مدنظر قرار دهند و خود سازنده مسیر شغلی شان باشند.

او افزود: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بعد از قبولی در دانشگاه همان ترم‌های یک و دو کارشناسی تغییر رشته می‌دهند.

دشتی درباره استعدادیابی گفت: متاسفانه بحث استعدادیابی در کشور به خوبی اتفاق نمی‌افتد، البته بخشی از آن موضوع تجربه محوری است که باید در شغل‌های مختلف میان دانش آموزان از کودکی اتفاق بیفتد و نیاز به بستر سازی و آموزش در خانواده و مدرسه دارد و بخش دوم این موضوع، آگاهی شخص از خود و بخش سوم راهنمایی دانش آموز از مشاور است که با او همراه شود تا بتواند توانمندی‌های تشویق شده و نشده خود را به دست بیاورد و سپس از ذیل توانمندی‌های خود به شناسایی استعدادهایش اقدام کند.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: در حال حاضر به هیچ عنوان سیستم آموزشی کشور دارای استعداد یابی نیست. نقش آموزش و پرورش و مدارس در این زمینه مهم است و همچنین مشاوران هم نقش به سزایی دارند.

دشتی با بیان اینکه گرفتن تنها تست‌ها برای شناخت استعداد ناکافی است، تاکیدکرد: دسته بندی انسان‌ها اشتباه است، چرا که شخصیت انسان متناسب با استعداد‌ها و روحیاتش است و نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد. برای مثال، وقتی فردی روحیه جست و جو گری دارد حتما استعداد نخبه و مخترع بودن در وجود خود را هم خواهد داشت.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران اضافه کرد: مصاحبه شغلی، کاربلد بودن مشاور مربوطه با بکار بردن روش‌های جدید در استعداد یابی بسیار مهم است و با توجه به اینکه هیچ انسانی خانواده خود را نمی‌تواند انتخاب کند، اما اولین انتخاب هر نوجوانی مربوط به رشته است و مهم‌ترین و اولین تصمیم مستقل هر انسانی انتخاب رشته و آینده شغلی است و او باید بداند که با پیمودن کدام مسیر موفق‌تر خواهد شد.

او تاکید کرد: دانش آموزان و والدین و ... باید در انتخاب رشته و مسیر شغلی دقت مناسب را به خرج دهند و هر کسی در جایگاهی حالش خوب است که برای آن ساخته شده است؛ بنابراین تا وقتی که انتخاب درست و آگاهانه‌ای نداشته باشیم، رضایت خوبی هم از زندگی نخواهیم داشت، گفتنی است که این مسئله سالانه در کشور ما در حال رخ دادن است.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجو‌ها با شناخت رشته تحصیلی خود باید بتوانند مسیر آینده اشان را بسازند، تاکید کرد: امروزه در دنیای شغلی و مشاوره شغلی مطرح است که آدم‌ها شغل کارمندی و شغل‌هایی که قبلا وجود داشته است را صرفا نباید درنظر بگیرند، بلکه در این زمینه بایستی خلاقیت را نیزمدنظر قرار دهند و خالق مسیر شغلی خود باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.