رئیس کمیسون اقتصادی مجلس گفت: خط دوم انتقال آب خلیج فارس در حال انجام است که با این اقدام، شهرهای شمالی استان از این آب بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، صبح امروز در جلسه شورای گفت‌وگو که با جمعی از مسئولان استانی ، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع عنوان شده درباره وضعیت منابع آبی در استان کرمان گفت: با شرایط بسیار خاصی روبه رو هستیم و امروز هم در جلسه شورای گفت‌وگو به ابعاد این شرایط پرداختیم، به نظر می‌رسد اگر تمهیدات لازم در این خصوص به شکلی اتخاذ نکنیم، شاید در سال آینده در استان، با یک شرایط خیلی بحرانی‌تر مواجه شویم.

او افزود: به دلیل خشکسالی‌های پیاپی وکاهش نزولات جوی، وضعیت برداشت از سفره‌های زیرزمینی استان کرمان به شکل وسیعی افزایش یافته میانگین برداشت از این سفره‌ها در استان، ۶ میلیارد متر مکعب در سال است.

او ادامه داد: این در حالی است که ورودی آب به منابع سفره ها، ۵ میلیارد است و این مفهومش این است که سطح آب‌های زیرزمینی استان به شدت پایین می‌آید و یک زلزله خاموش به تدریج رخ می‌دهد که کاملا نامحسوس است.

نماینده مردم کرمان وراور در مجلس شورای اسلامی گفت: برای مدیریت و برطرف کردن این مشکل، چند اقدام باید انجام شود وآن هم این است که در حوزه بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد میزان مصرفی از این ۶ میلیارد متر مکعب از سوی این بخش و کمترین مصرفی در بخش صنعتی بوده است.

او بیان داشت: این وضعیت گویای این است که اولین تصمیم ما بایستی برای بخش کشاورزی باشد چراکه علی رغم همه اقدامات برای مکانیزه کردن کردن آبیاری در استان انجام شده هنوز بیش از ۸۵ درصد زمین‌ها با روش سنتی آبیاری می‌شوند که ۲ سوم آب از بین می‌رود و باید با همکاری مردم و کشاورزان باید مدیریت این امر در استان رقم زده شود.

پورابراهیمی عنوان کرد: در کنار ساماندهی مصرف آب موضوع انتقال آب هم یکی از نکات بسیار مهمی است که چند سال پیگیر بوده ایم و پس از انتقال اولین فازخط انتقال آب از خلیج فارس را به استان عملی کنیم و در دستور کار داریم که بخشی از آن را به شرب در شهر کرمان اختصاص دهیم.

او با اشاره به اینکه خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان هم در شرف انجام است و شهر‌های شمالی استان را می‌توان پوشش داد، افزود: در کنار استفاده از ظرفیت منابع آبی، صرفه جویی در مصرف آب که طبیعتا بایستی درسایر بخش‌های دیگر بغیر از بخش کشاورزی باید انجام شود.

پورابراهیمی گفت: مطالعاتی ظرف دوسال اخیر در استان شروع شده تحت عنوان استفاده از آب‌های ژرف، در آخرین شورای هماهنگی مدیران استان بیان و در تهران در کمیسون اقتصادی مطرح شده و تاکنون مشاوری را برای این امرتعیین و مجوز‌ها در مرحله اخذ بوده است.

او بیان داشت: خوشبختانه در ۴ مرحله حفاری در استان سیستان وبلوچستان مرحله چهارم به جواب رسیده و استان بعدی به احتمال زیاد کرمان است واگر این اتفاق رقم بخورد که امکان دسترسی به منابع سفر‌های آب‌های ژرف برای استان فراهم شود ظرفیت بسیار خوبی خواهد بود.

پور ابراهیمی افزود: مجموعه این اقدامات و در کنار اصلاحات قانون استفاده از منابع آبی کشوردر مجلس شورای اسلامی پیشنهادات جلسه امروز شورای گفتگو بود که پیگیری خواهد شد.

او درخصوص موضوع جوجه ریزی در استان که در جلسه امروز ذکر شد، گفت: برای تولید مرغ در استان نیاز به سرمایه گذاری داریم ویکی از دلایل عدم سرمایه گذاری، تامین نشدن آب واحد‌های تولید است و پیشنهاد استاندار محترم این بود بدلیل اینکه این امر، تامین کالای اساسی مردم در استان محسوب می‌شود، اکر نیاز باشد از طریق مصوبات شورای تامین موضوع تامین آب واحد‌های تولید کننده بتواند عملیاتی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: با شناختی که از ظرفیت‌های استان داریم، بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها راما می‌توانیم تولید مرغ را در استان به میزان نیاز داشته باشیم و در کنار واحد‌های جدید می‌توانیم به سایر استان‌ها هم بفرستیم.

او افزود: مشکل اصلی در تولید مرغ طی سال‌های اخیر در استان داشتیم، نرخ ارز ترجیهی بوده که عملا امکان دسترسی تولید کنندگان را با این امر کمتر کرده و از طرفی هم سیاسیت‌های قیمت گذاری با نرخ ارز ترجیهی قیمت تمام شده را طرح می‌کرده است، آن را دچار مشکل مواجه کرده است.

پورابراهیمی در پایان کفت: به تدریج این اتفاق در شرف مرتفع شدن است که اگر این امر رقم زده شود، محدودیت‌های ناشی از سیاست گذاری در تولید برطرف می‌شود و امروز هم، با نظر موافق استاندار محترم در تامین آب به واحد‌های جدید امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد وضعیت کاملا باثبات و همچنین وضعیت مازاد بر نیاز استان را در بحث کالا‌های اساسی در تولید مرغ وگوشت را داشته باشیم.

انتهای پیام/س

برچسب ها: انتقال آب ، منابع آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار