موضوع کمبود معلم سال‌هاست که در آموزش و پرورش وجود دارد و معلمان درس تربیت بدنی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اضافه وزن و کم تحرکی دانش‌آموزان، موضوعی است که مدت‌ها در این باره اظهار نظر می‌شود، اما همچنان به قوت خود باقی است و با ورود کرونا به کشور و مجازی شدن آموزش‌ها شدت گرفت، معضلی که کلید حل بخشی از آن وابسته به نیروی انسانی متخصص، یعنی معلمان ورزش است.

معلمانی که تعدادشان مانند بخش‌های دیگر آموزشی با کمبود‌هایی مواجه است و باز هم ترازوی نامتوازنی در ترکیب نیروی انسانی آموزش و پرورش مشاهده می‌شود و گاه کلاس‌های درس حتی در بخش تربیت بدنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اتفاقی که نادیده گرفتن یکی از ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین را نشانه می‌گیرد.

گذری به روند ترکیب کمبود معلم در بخش تربیت‌بدنی حاکی از آن است که حدود ١٠-١٢ سال پیش یعنی اواخر دهه ٨٠، این رقم به بیشترین حد خود رسیده بود و اظهارات مسئولان وقت و آمار‌های موجود از کمبود ١۵ هزار نفری معلمان تربیت بدنی حکایت می‌کند.

استاندارد‌های تامین معلم تربیت‌بدنی

کمبود معلم همان درد مزمن چندین و چندساله آموزش و پرورش که در برخی از تخصص‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند و جبران کمبود معلم ورزش هم در همین گروه قرارمی‌گیرد، طبق شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال ١۴٠٠، به ازای هر ٧۵٠ نفر دانش‌آموز مدارس دولتی شهری در سطح منطقه، یک نیروی موظف مرتبط (از بین پزشکان، مربیان بهداشت و سایر شاغلان گروه پزشکی و پیراپزشکی) به این فعالیت قابل تخصیص است.

این نیروها، بر اساس شاخص فوق، در سرجمع منطقه، در اختیار حوزه تربیت بدنی و سلامت قرار می‌گیرند؛ تا برابر دستورالعمل ابلاغی از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت، در مدارس دولتی شهری (با اولویت دورۀ ابتدایی و مدارس پرجمعیت و استثنایی)، سازماندهی شوند.

چند روایت از یک آمار

براساس مطالعات و داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص نسبت تعداد دانش‌آموز به معلم ورزش ۵۵۹/۷۵ نفر در وضعیت بسیار نامطلوبی است این میزان در مقایسه با نسبت کل دانش‌آموزان به معلم (۲۲.۵) بیانگر وضعیت نامطلوب نیروی انسانی متخصص در حوزه ورزش مدارس است با توجه به اینکه در آمار‌های تفصیلی وزارت آموزش و پرورش کیفیت و وضعیت تحصیلات معلمان ورزش مدارس از دیگر معلمان و کادر آموزشی و پرورشی تفکیک نشده است، امکان بررسی شاخص سطح تحصیلات معلمان تربیت‌بدنی مدارس به صورت مجزا فراهم نیست.

محمد جعفری مدیرکل دفنر تربیت بدنی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره توضیح داد و گفت که اگر از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم، ١٢ کلاس داشته باشیم و به طور میانگین در هر کلاس ٣٠ دانش آموز باشد، بنابراین به ازای هر ٣۶٠ دانش آموز یک معلم کافی است همچنین اگر این رقم به تعداد کل دانش آموزان تعمیم یابد، حدودا ١٢ میلیون دانش آموز معلم دارند و با این احتساب حدود ۴ هزار کمبود داریم که البته از طریق ساعت حق التدریس در دوره متوسطه جبران می‌کنیم.

چند معلم ورزش در کشور کمبود داریم؟

جعفری افزود: برای جبران کسری نیرو هر سال جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان در دوره‌های یکساله و چهارساله انجام می‌شود که امسال حدود هزار نفر از طریق دوره چهار ساله جذب شدند و تا چهار سال آینده به کار گرفته می‌شوند همچنین ٢ هزار نفر هم از طریق دوره یکساله جذب و از سال آینده به جمع معلمان تربیت بدنی اضافه خواهند شد.

او ادامه داد: در شرایط کنونی ٣٣ هزار معلم متخصص تربیت بدنی هم داریم که در دوره متوسطه ساماندهی می‌شوند همچنین از این تعداد ١٠ هزار نفر در دوره ابتدایی تدریس می‌کنند آن هم در شرایطی که معلمان ابتدایی سابقه کاری بیش از ٢٠ سال داشته و تقلیل ساعت دارند.

تخصص‌گرایی در مدارس ابتدایی جایگاهی دارد؟

شواهد و آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که در نظام‌های کشور‌های دیگر جهان هم در دوره ابتدایی یک معلم برای آموزش تمام دروس در نظر گرفته می‌شود و در کشور ما هم آموزگار همه دروس مقطع تحصیلی ابتدایی را تدریس می‌کند، بنابراین آموزش‌های مربوط به درس تربیت بدنی هم در برنامه‌های ضمن خدمت موضوعی قابل تامل است.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت که در مطالعات انجام شده در کشور، براساس طرح طبقه بندی مشاغل آموزگار در دوره ابتدایی داریم و این آموزگار تربیت بدنی را هم باید تدریس کند که از سال ٩٧ به دلیل اینکه کمبود‌های آموزشی را جبران کنیم به سمت توانمندسازی آموزگاران پایه از دو مسیر حرکت کردیم. اولین مسیر برگزاری دوره‌های ضمن خدمت با همکاری با معاونت ابتدایی صورت گرفت و ١٣٧ هزار و ۵٠٠ آموزگار در دوره ۴٠ ساله آموزش دیدند، در شرایط کنونی هم دوره بازآموزی هم شروع شده است.

او ادامه داد: مسیر دیگر اینکه در دانشگاه فرهنگیان که آموزگار پایه آموزش می‌دهد، به این رشته‌ها ورود کردیم تا آموزش بیشتری ببینند و مانند سایر دانشجویان رشته تربیت بدنی آموزش ببینند و دوره‌های بازآموزی می‌گذرانند.

جعفری بیان کرد: آموزش تلفیقی با رویکرد سواد حرکتی در دستور کار داریم تا حتی آموزگار پایه از مباحث آن‌ها اطلاع بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
به نظر من با توجه به کوچیکی حیاطای مدارس زنگ تفریح باید تقسیم بشه مثلا هر زنگ تفریح دو سه تا کلاس بیان تو حیاط تا بچه ها بتونن یه کم بدوند