مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر علوم از برنامه‌های ویژه وزارت علوم برای جهش علمی در کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علی شمسی‌پور مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر علوم از برنامه‌های ویژه وزارت علوم برای جهش علمی در کشور خبر داد و گفت : ایجاد مرجعیت علمی درباره تولیدات علمی، توسعه دیپلماسی علمی، احیای معاونت فناوری، تحول در علوم انسانی، تأسیس صندوق حمایت از فناوری و تعمیق رابطه دانشگاه و صنعت از این برنامه‌هاست.

او گفت : ایران اسلامی اکنون در قله تولید علم قرار دارد به‌طوری‌که تنها در زمینه تولید مقالات سالانه بیش‌از ۲۰ هزار مقاله بین المللی علمی بیشتر از ترکیه به‌عنوان رقیب اصلی خود تولید می‌کند.

دو دانشکده زیرمجموعه دانشگاه رازی

سرپرست جدید دانشگاه رازی گفت: دانشگاه رازی کرمانشاه سال ۱۳۵۱ درحالی تاسیس شد که دانشگاه‌های استان‌های ایلام و کردستان در قالب دو دانشکده زیرمجموعه آن بودند.

احمدی با اشاره به جدایی و مستقل شدن دانشگاه‌های ایلام و کردستان از دانشگاه رازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: آن زمان دانشگاه رازی کرمانشاه مرجعیت علمی غرب کشور را برعهده داشت، اما اکنون آن جایگاه گذشته را نداریم و برخی دانشگاه‌های غرب کشور از ما جلو افتاده اند.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: البته از دست رفتن مرجعیت علمی دانشگاه رازی متوجه شخص خاصی مانند رئیس پیشین دانشگاه نیست، اما اتفاقی است که افتاده و نیاز به تلاش جدی و جهادی است که بتوانیم دانشگاه را از این شرایط خارج و پیشرفتی داشته باشیم که متناسب با حرکت آغازین آن باشد.

وی یکی از علل عقب افتادن دانشگاه رازی از دیگر دانشگاه‌ها را جا ماندن آن از علوم نوین دانست و گفت: امروزه در عرصه علم، حرف‌های جدیدی زاده شده و ما هم برای جبران عقب افتادگی‌های دانشگاه باید به این حرف‌های جدید و علوم نوین ورود کنیم.

احمدی ادامه داد: امروزه دیگر صرفا معیار‌های سنتی مانند تعداد مقالات و کتاب و همایش و طرح‌های پژوهشی برای پیشرفت و جایگاه یک دانشگاه در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه ارتباط با صنعت نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: اگر قرار باشد که علم نهان در ذهن دانشگاهیان به علم عیان تبدیل شده و تنها در قالب یک مقاله در بیاید و ظهور و بروز پیدا کند، باعث پیشرفت دانشگاه و حل مشکلات جامعه نخواهد شد، بنابراین ضمن اینکه توجه به تولید مقالات و کتب مهم است، باید کاری کنیم که این علم عیان مسئله محور شده و در راستای حل مشکلات عمل کند.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه این دانشگاه ظرفیت‌های زیادی برای رشد و پیشرفت و خروج از شرایط کنونی دارد، گفت: برخورداری از ۷۴۶۰ دانشجوی مقطع کارشناسی، ۲۴۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۲۶۰ دانشجوی دکترای عمومی، ۹۱۰ دانشجوی دکترای تخصصی و ۴۶۶ عضو هیات علمی در ۵۰ گروه این ظرفیت و پتانسیل را در اختیار دانشگاه رازی قرار داده که بتواند با استفاده از نیرو‌های پرتوان روبه جلو حرکت کند .

بودجه جاری دانشگاه رازی کم است

هومن سالاری دبیر کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی گفت: بودجه یک دانشگاه وقفی در کشور عربستان درحال حاضر معادل ۱۳۵۰ سال بودجه جاری دانشگاه رازی است.

او با بیان اینکه طی حدود ۱۵ سال گذشته سیاست‌های وزارت علوم سیاست‌های انقباضی بوده، افزود: این نوع از سیاست‌های انقباضی بسیار نگران کننده است و اینکه تداوم داشته باشد به یک دغدغه و دل نگرانی تبدیل شده و می‌تواند خطرناک باشد.

دبیر کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه با این رویکرد سرانه بودجه تحقیقاتی در ایران نیز بسیار کم در نظر گرفته شده، گفت: سرانه بودجه تحقیقاتی برای هر فرد در ایران حدود ۲۰ دلار است، درحالی که این رقم در آمریکا حدود ۱۳۱۰ دلار و در کشور‌های توسعه یافته بیش از هزار دلار است.

او ادامه داد: در افق ۱۴۰۴ باید چهار درصد از درآمد تولید ناخالص ملی را به پژوهش اختصاص دهیم، درحالی که این رقم درحال حاضر زیر یک درصد است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.