عضو شورای عالی فرهنگی:

نیازمند بازنگری شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم

ساعی گفت: اگر بخواهیم فرهنگ قدرتمندی داشته باشیم که منافع کشور و مردم ایران را فراهم کند، مرتب نیازمند بازنگری هستیم.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، بازآرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی امشب ۲۴ آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور دونفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین ساعی عضو شورای عالی فرهنگی با اشاره به اینکه تحول و پویایی در عرصه فرهنگ و ساختار‌های فرهنگی ایجاد می‌شود که شاید برخی از تصمیماتی که در این حوزه گرفته می‌شود نیازمند تصمیم گیری‌های جدید باشد،گفت: بعد از آسیب شناسی هوشمندانه‌ای که صورت گرفت برخی اشکالات رونمایی و مشخص شد که برخی از بخش‌ها دچار کاستی‌هایی بوده است، به هر حال جمیع جوانب و ابعاد زندگی انسانی در حال تحول شدید است.

وی با اشاره به اینکه این میزان از تحول و تغییر در زندگی انسانی در همه حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگ در طول تاریخ بشر بی‌سابقه است ادامه داد: کل بشریت با یک وضعیت منحصر به فرد مواجه شده است و سرعت این تحولات را باید مشاهده کرد، سرعت پاسخ دادن به این تحولات سریع و رو به رشد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه‌های تکنولوژی و زیرساخت‌های ارتباطی شاهد تحولات جدی هستیم که تحولات اساسی را در مولفه‌های اصلی اقتصاد و قدرت جهان ایجاد کرده است عنوان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ قدرتمندی داشته باشیم که منافع کشور و مردم ایران را فراهم کند، مرتب نیازمند بازنگری هستیم و این مسئله یک امر موردی نیست و اینگونه نیست که فقط بگوییم اگر الان بازنگری صورت بگیرد تحول هوشمندانه صورت می‌گیرد لذا تا مدت‌ها ممکن است در این حوزه کاری نداشته باشیم.

ساعی با اشاره به مدیریت حوزه فرهنگی افزود: مدیریت در حوزه فرهنگ باید به صورت همگام باشد، اگر عقب بمانیم اتفاقی در حوزه مدیریت فرهنگی صورت نمی‌گیرد، موفقیت‌های جدی بعد از انقلاب به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دانش و فناوری اشکال اساسی برخی اوقات دیده می‌شود اظهار کرد: موفقیت‌های چشمگیری در حوزه فرهنگ به دست آورده‌ایم، اگر به اتفاقات حوزه فرهنگ و حوزه هنر‌های تجسمی، سینما و موسیقی توجه کنیم اتفاقاتی که صورت می‌گیرد نسبت به نیم قرن گذشته کشور قابل توجه است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وضعیت مطلوب نیست، اما حرکت رو به جلویی داشتیم و این حرکت رو به جلو می‌تواند به صورت بهینه‌تر اتفاق بیفتد.

سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: فرهنگ سازی در اجزای تمدنی برترین وسیله پیشرفت و موفقیت است و ما را از ابزار‌های الزام‌آور و تحکمی بی‌نیاز می‌کند، شاید این یکی از شاه کلید‌های آینده باشد.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از ابزار‌هایی که در حال حاضر هم نگاه الزام‌آور و هم نگاه تحکمی دارد به سمت ابزار‌های جدید باید سوق پیدا کند تا بتواند مبتنی بر آن نرم افزار‌های جدید را ایجاد کند و مدیریت را به نوع دیگری اعمال کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر چیزی را منصوب کند الزامی است و باید انجام شود ادامه داد: این شورا سی و هفت سال است که فعالیت می‌کند، اما وقتی به نرم‌افزار اداره جامعه خودمان نگاه می‌کنیم رویکرد‌هایی وجود دارد و برخ از افراد تفکراتی دارند و لذا مبتنی بر تفکرات می‌خواهیم جامعه را اداره کنیم.

سوزچی با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب باید شاهد دگرگونی و تغییرات باشیم گفت: مگر اینکه بخش اهم کار را در مسیر دیگری جلو ببریم، کسانی که در طول این سی و هفت سال بودند واقعا تلاش کردند و وقت گذاشتند و واقعاً جدی انرژی گذاشتند و کار را به جلو پیش بردند.

وی با اشاره به اینکه شورا در یک دولتی ممکن است روان‌تر کار کند و در دولت دیگری ممکن است کند حرکت کند و لذا این مسئله تابعی از شرایط کشور است تصریح کرد: اگر دقت کنید شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی وقت‌ها در طول زمان به مرجع حل اختلاف دستگاه‌های پایین‌تر تبدیل شده است یعنی امور روزمره در جا‌هایی گیر کرده و اختلافات جدی ایجاد شده و لذا مسائل به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌آید تا حل شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کنکور و تغییرات آن نباید تبدیل به معضل ملی شود اظهار کرد: در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین جلسه درخصوص کنکور تشکیل شد لذا شورا باید بتواند ساختارسازی جدید و سریع را انجام دهد، بسیاری از نهاد‌ها و موسسات که الان هستند زاییده شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، حدود ۸۰ مصوبه شورا، اساسنامه است، نهاد‌ها و سازمان‌هایی با حمایت شورای عالی ایجاد شده است.

وی با اشاره به ساماندهی وضعیت فرهنگ و دانش کشور، سیاست‌گذاری، هدایت و برآورده شدن نیاز‌های فکری دستگاه‌ها اضافه کرد: در دولت جدید فکر می‌کنم مسیر هموارتر است یعنی اگر شورای عالی بتواند بازآرایی را انجام دهد امید داریم که سریعتر به دستاورد‌های که مد نظرمان است برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار