رئیس‌ جمهور بلاروس اعلام کرد در صورت گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشورش، ترانزیت گاز به اروپا را قطع خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهور بلاروس امروز ( پنجشنبه) در نشست هیئت دولت اعلام کرد در صورت گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشورش، ترانزیت گاز به اروپا (از طریق خط لوله گاز یامال-اروپا) را قطع خواهد کرد.

لوکاشنکو گفت: ما به اروپا انرژی و گاز ارسال می‌کنیم با این حال آن‌ها تهدید می‌کنند که مرز‌ها را می‌بندند. اگر باز هم بخواهند به بستن مرز ادامه دهند، ارسال گاز را قطع می‌کنیم.

لوکاشنکو به وزارت امور خارجه دستور داد: به اروپا هشدار دهید که اگر تحریم‌های اضافی «غیرقابل قبول» برای ما وضع کنند، پاسخ خواهیم داد. ما سال پیش با شما در مورد آن توافق کردیم و به عنوان پاسخی سخت به تحریم‌های جدید آنها، ترانزیت گاز را متوقف می‌کنیم.

در همین حال، بر اساس داده‌های بورس ICE، پس از اظهارات لوکاشنکو در مورد قطع احتمالی ترانزیت گاز به اروپا، قیمت گاز در اروپا تقریباً ۲ درصد رشد کرد.

دو روز پیش، بر اساس گزارش کرملین، روسای جمهور روسیه و بلاروس در وهله بعدی به پرونده‌های دو جانبه پرداخته و تاکید کردند پروژه‌های سودمند دو جانبه را به اجرا در بیاورند.

کمیسیون اروپا و دولت ورشو مدعی هستند که موج مهاجرت به تحریک دولت مینسک و به عنوان یکی از ابزار‌های جنگ ترکیبی استفاده می‌شود تا واکنشی باشد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس. این در حالی است که بلاروس چنین ادعایی را رد می‌کند. لهستان نیز در مواجهه با سیل مهاجران، حالت اضطراری اعلام کرده و قرار است مرز مشترک با بلاروس را دیوارکشی کند.

چندی پیش، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد اتحادیه اروپا در آستانه اعمال تحریم‌های جدیدی بر بلاروس است. این تحریم‌ها شامل بلوکه کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برای ۳۰ مقام و نهاد بلاروسی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار