سخنگوی دولت لهستان در پی بحرانی شدن وضعیت مهاجران مرز میان این کشور با مرز بلاروس به مینسک هشدار داد که امکان دارد مرز را به طور کامل ببندند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «پیتر مولر»، سخنگوی دولت لهستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد در پی بحرانی شدن وضعیت مهاجران در مرز لهستان و بلاروس، ورشو یک سناریوی جدید دارد و آن بستن کامل گذرگاه مرزی است.

مولر در ادامه افزود: ما اطلاعات و هشدار‌های خود را به مقامات بلاروس ارسال و اعلام کرده‌ایم در صورت متوقف نشدن اقدامات مقامات این کشور سناریوی بستن کامل گذرگاه مرزی قابل اجرا خواهد بود.

با بالا گرفتن این بحران مرزی لهستان، ورشو مدعی شد که روسیه نیز یکی از عاملین ایجاد این تنش است اما کرملین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: اظهارات نخست‌وزیر لهستان که مسکو را مسئول بحران مهاجران می‌داند، غیرقابل قبول است و وضعیت به قدری متشنج شده که می‌تواند به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.

یکی از مقامات آلمان نیز افشا کرد: «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خواسته است از نفوذ خود بر بلاروس استفاده کرده و بحران کنونی را خاتمه دهد.

چندی پیش هزاران بلاروسی برای خروج از کشور خود به سمت مرز لهستان حرکت کردند. منابع آگاه اعلام کردند تعدادی کسانی که در مرز جمع شده‌اند نزدیک به دو هزار نفر است. مقامات لهستان و اتحادیه اروپا نیز مینسک را متهم کردند که خود باعث این اتفاق شده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه آن اعمال شود.

با وجود اینکه بلاروس این اتهامات را رد کرده است، اما اتحادیه اروپا همچنان بر مواضع خود اصرار می‌ورزد و دولت ورشو نیز ۱۰ هزار سرباز را برای جلوگیری از ورود مهاجران به خاک خود در نوار مرزی کشورش مستقر کرده است. وزارت دفاع بلاروس استقرار این نیرو‌ها از سوی لهستان را یک فعالیت نظامی بزرگ تلقی و اعلام کرده مینسک اطلاعیه‌ای در این زمینه از ورشو دریافت نکرده است.

دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین المللی مهاجرت نیز از درباره وضعیت مهاجران در مرز بلاروس و لهستان ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار