به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصهای از آن را میتوانید در زیر دنبال کنید.
آموزش حضوری دانشگاهها در چارچوب برنامهریزی استانی
پنجاه و پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با محوریت ازسرگیری آموزش حضوری به صورت مجازی و با حضور معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی صبح امروز (شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰) برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا و درنظر گرفتن سلامت دانشجویان و اساتید باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی حرکت کنیم.
علی خاکی صدیق ضمن قدردانی از اهتمام به جاری بودن آموزش در دانشگاهها در طول یک سال و هشت ماه گذشته، به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: علیرغم دستاوردهای آموزش الکترونیکی، جایگاه آموزش حضوری جایگاه غیرقابل انکاری است و باید به سمت آن برگردیم. البته این بازگشت باید به صورت ترکیبی باشد؛ برگشتی نوین با ترکیبی جدید.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه آغاز آموزش حضوری در دانشگاهها، با توجه به امکانات و محدودیتهای هر دانشگاه با برنامهریزی استانی انجام میشود، گفت: اینکه دانشگاههای کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط میشود. از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است، لذا با توجه به تنوع این محدودیتها برنامهریزی برای آغاز آموزش حضوری بر عهده دانشگاههاست که باید برنامه های عملیاتی خود را ارائه کنند.
وی افزود: دانشگاهها توانمندیها و امکانات متفاوتی دارند و اینکه آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم بحث از سرگیری آموزش حضوری را یک قانون دانست و تصریح کرد: باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاهها و توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد آموزش حضوری را انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: دانشگاهها باید این برنامهریزی را سامان دهند که جهتگیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها باشد ولی در چارچوب برنامهریزی استانی.
خاکیصدیق با اشاره به اینکه توجه به امتحانات حضوری پایان ترم دانشگاهها امری لازم و ضروری است افزود: باید برنامهریزی داشته باشیم که حداقل بخشی از امتحانات پایان ترم دانشگاهها به صورت حضوری برگزار شود. به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاهها واکسینه شدن است که بنا بر گزارشات ارائه شده توسط وزارت بهداشت مشکلی از نظر واکسیناسیون نداریم و اگر کسی نخواهد واکسینه شود باید تبعات آن را بپذیرد.
وی عنوان کرد: تلاش داریم ارزیابی آموزش الکترونیکی به صورت ملی انجام شود و هماکنون این مهم توسط ISC و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران در حال انجام است. طبیعتاً پذیرش دانشجویان و مجوز آموزشهای الکترونیکی مشروط به این ارزیابی است و این ارزیابی کمک میکند کیفیت آموزش الکترونیکی را افزایش دهیم.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اخلاق آموزش و اجرایی کردن نظامنامه اخلاق آموزش در دانشگاهها گفت: برای آنکه نظام آموزشی را به سمت اخلاقمداری حرکت دهیم توجه به نظامنامه اخلاق آموزش که تصویب و به دانشگاهها ارسال شده ضروری است. در این راستا بیش از ۵۰ دانشگاه کمیته اخلاق آموزش را تشکیل داده اند و همچنین ۳۰ درصد از این دانشگاهها شیوه نامه اخلاق آموزش را تدوین کردهاند.
معاون آموزشی وزارت علوم، در خصوص رتبهبندی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اظهار داشت: این امر ابتدا در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم انجام شد و هم اکنون توسط ISC انجام میشود. در اسفندماه سال جاری نیز این رتبهبندی انجام خواهد شد و قصد داریم این امر هر ساله صورت گیرد. یکی از مواردی که در بحث رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دارای اهمیت است مباحث اخلاق و از جمله اخلاق پژوهش است.
خاکی صدیق با بیان اینکه متاسفانه در برخی از دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی کماکان مشاهده می شود تلاش برای افزایش کمیت وجود دارد؛ افزود: این امر واضح است که یکی از عوامل موثر در حفظ کیفیت، بحث کنترل کمیت است. لذا نباید خارج از استانداردها دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش و یا دورهها و رشتههای جدید راه اندازی کنیم بدون آنکه شرایط آن را داشته باشیم.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برندهای آموزش عالی هستند و اگر کیفیت در دانشگاهها به هر دلیلی تضعیف شود بالطبع نظام آموزش عالی کشور لطمه خواهد خورد و البته کیفیت در تمام زیرنظامها باید تقویت شود.
اولویت آموزش حضوری با دروس عملی است/ دانشگاهها با رعایت شیوه نامههای بهداشتی باز شوند
محمد رضا آهنچیان مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه «تیتر امشب» درباره بازگشایی حضوری دانشگاهها اظهار کرد: آموزش حضوری طی ۲۰ ماه گذشته به صورت صد در صدی مجازی ادامه داشته است.
او افزود: برخی از زیرنظامها مانند: دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای که دانشجویان غیر بومی کمتری دارند از ۱۵ آبان در دانشگاه علمی کاربردی آموزشها حضوری میشوند و دانشگاه فنی و حرفهای هم به زودی در این زمینه اعلام نظر خواهد کرد.
آهنچیان تصریح کرد: تمامی دانشگاههای دولتی و زیر نظامهای وابسته به آن، موسسات غیر انتفاعی، دانشگاه پیام نور و دانشگاههای مرتبط با وزارت علوم شیوه نامههای بهداشتی مرتبط با خود را در قالب برنامههای عملیاتی دارند، اگر امکان دانشگاه ها مخصوصا خوابگاه برای پذیرایی از دانشجویان با رعایت شیوه نامههای بهداشتی وجود داشته باشد دانشجویان میتوانند به صورت تدریجی و در بازه زمانی مختلف در دانشگاه برای آموزش دیدن، حضور پیدا کنند.
مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اولویت حضوری شدن آموزشها با دروس عملی یعنی کارگاه ها، آزمایشگاه ها، مزرعه، آتلیه و ... است و سپس اگر دانشگاهی امکان داشته باشد و از تعداد دانشجویان بیشتری برخوردار باشد، میتواند در دروس نظری هم، دانشجویان را به صورت صد در صد حضوری فرا بخواند.
آهنچیان گفت: با توجه به مراعات شیوه نامههای بهداشتی و لزوم حفظ فاصله گذاریهای دو متر مربع در کلاسهای درس ضروری است و از آن جایی که ضریب نفوذ ویروس کرونا در فضاهای عمومی مانند: اجتماعات دانشجویی زیاد است؛ بنابراین دانشگاهها باید با احتیاط و ملاحضه حفظ سلامت جامعه دانشگاهی در این مسیر قدم بگذارند.
امتحانات پایان ترم دانشگاهها حضوری میشوند
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: صندوق علوم، تحقیقات و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که برای تمامی کشور یعنی توسعه علم و فناوری و کارآفرینی برنامه ریزی میکند و بخشی از آن جزو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و زیر مجموعه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود که ریاستش بر عهده رئیس جمهور است.
او افزود: درباره بحث تاسیس معاونت فناوری در وزارت علوم باید گفت که با توجه به اینکه در شرایط کنونی کشور توسعه فناوری شرط لازم برای ایجاد اشتغال دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی است، بنابراین از طریق شرکتهای دانش پایه و دانش بنیان ایجاد میشود معاونت علمی و فناوری را تأسیس میکنیم تا بر مدیریت پارکهای علم و فناوری نظارت داشته باشد و به اینصورت با برنامه ریزیهای لازم شاهد رشد کمی و کیفی تعداد شرکتهای دانش پایه و دانش بنیان خواهیم بود.
زلفی گل تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان در بحث ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری لازم، برای مقابله با کرونا اقدامات بسیار خوبی مانند نوع داروهای تولید شده و ... انجام داده اند که میزان تاب آوری کشورمان را در این پاندمی کرونا افزایش داده اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان در دوران کرونا در راستای توسعه اقتصادی فعالیتهای بسیار خوبی را انجام داده اند.
زلفی گل گفت: از طریق بحث دیپلماسی فناوری کشورهای همسایه میتوانیم بستر لازم را برای صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیانمان ایجاد کنیم.
او تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا از طریق سازمان برنامه ریزی درصد قابل ملاحظهای از بودجه عمومی را به صندوق علم و فناوری وزارت علوم اختصاص دهیم تا بتوانیم حمایتهای شایستهای را از بخش علم و فناوری و کارآفرینی و نوآفرینی کشور داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آغاز بازگشایی حضوری دانشگاهها از ۱۵ آبان گفت: برای بازگشایی دانشگاهها مطیع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم که مصوب کرده دانشگاههای برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهر و برای دانشجویان کارشناسی از ۱۵ آبان حضوری ادامه یابند.
زلفی گل اضافه کرد: فعالیتهای متعددی در این زمینه از جمله جلسه با معاونان آموزشی، معاونان دانشجویان، روسا و مدیران حراست دانشگاههای کشور انجام داده ایم و چالشهای پیش رو را بررسی کرده ایم و سعی کرده ایم تا آمادگی لازم را برای حضوری شدن بحث آموزش را به صورت جدی داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بحث تعمیر و بازسازی خوابگاههای همه دانشگاههای کشور و آزمایشگاهها تا حدودی انجام شده است و قرار شد تا روسای دانشگاه با توجه به شرایطی که دانشگاه دارند حضور دانشجویان را اولویت بندی کنند و بحث حضوری شدن آموزش را جدی بگیرند.
زلفی گل با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم افزود: وقتی آموزش به صورت حضوری ادامه یابد امتحانات هم به صورت حضوری برگزار خواهند شد.
او افزود: بیش از ۲۲۰ مراکز رشد واحدهای فناوری در پارکهای علم و فناوری کشور داریم که ۹ هزار شرکت فناور و ۵۰ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی در این پارکها به صورت فعالیتهای نوآورانه مشغول به کار هستند.
رحیمی شعرباف تصریح کرد: در وزارت علوم قرار است که معاونت فناوری شکل بگیرد و وزارت علوم اهمیت خیلی بیشتری را به توسعه زیست بوم فناوری در کشور خواهد داد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه داریم تا پارکهای علم و فناوری و دانش بنیانها را از نظر کمی و کیفی تقویت کنیم، یعنی کشور ما این پتانسیل را دارد که تعداد پارکها را افزایش دهد. البته، باید تعدادی از پارکهای موجود کشور که در حال رشد هستند را به یک وضعیت خیلی بهتری از نظر زیرساختهای فیزیکی برسانند.
رحیمی شعرباف گفت: تعداد داوطلبان برای استقرار در پارکها و تعداد بررسی وضعیت شرکتهای دانش بنیانی طی دو سه سال اخیر کاهش یافته اند؛ بنابراین باید سعی کنیم تا واحدهای فناور را از طریق دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور به معنای اعم ایجاد کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۳ میلیون دانشجو در کشور داریم، تاکید کرد: از ۳ میلیون جمعیت دانشجویی حدود ۸۰۰ یا ۹۰۰ هزار نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و به فعالیتهایی اشتغال دارند که اگر معطوف به کاربرد باشند در نتیجه زمینه ساز پدید آوردن واحدها فناور و شرکتهای دانش بنیان خواهند بود.
رحیمی شعرباف اضافه کرد: ما باید شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناورانه جدیدی را به صورت شتابنده پدید آوریم تا بتوانیم زیست بوم فناوری را توسعه بیشتری دهیم؛ بنابراین سیاستهای جدیدی در وزارت علوم مطرح شده و اساس بر این است که در همه شهرستانهای کشور که تعدادشان ۴۵۰ نفر است حداقل یک مرکز رشد واحدهای فناورانه داشته باشیم و اینکه بتوانیم در همه کشورها و روستاها مرکز نوآوری و خلاقیت یا کارآفرینی داشته باشیم و به عبارتی دیگر بستری فراهم شود که وزیر محترم علوم این موضوع را به عنوان نظام پیشنهادات در کشور مطرح کرده اند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظام پیشنهادات این است که اگر کسی فکر نوآورانه یا پیشنهادی برای بهتر شدن وضع خود، محیط یا محله و شهر و روستا و کشور خود دارد این فرصت را پیدا کند تا بتواند پیشنهاد و نظر خود را مطرح کند، حتی احتمال دارد که افراد آرزویی برای بهتر شدن داشته باشند که بنده به رئیس محترم مرکز مطالعاتی شهری تهران پیشنهاد دادم تا نظام پیشنهادات و آرزوها برای شهرداری تهران طراحی و مستقر کنند تا هر شهروند تهرانی که آرزویی برای بهتر شدن محله خود دارد را بیان کند.
او در پایان افزود: با توجه به اهتمام جدی امیدواریم که بتوانیم سیاستهای جدید را در یک برنامه عملیاتی مشخص در طول یک الی دو سال آینده به برنامههای مستقر شده در میدان تبدیل کنیم.
انتهای پیام/