مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: امروزه بانوان کشورمان ۱۶ درصد از سهام شرکت‌های دانش بنیان را در اختیار دارند.

مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش زنان فناور و خلاق در اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۹، ۲۳۹۰ نفر از اعضای هیئت مدیره (۲۲ درصد) و ۶۳۴ نفر از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان (۱۲ درصد) را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین زنان ۱۶ درصد از سهام شرکت‌های دانش‌بنیان را در اختیار دارند.

او افزود: حدود ۵۶ درصد از زنان مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان، تحصیلات تکمیلی دارند. زنان بیشتر در شرکت‌های نوپا و در دسته فناوری‌های دارو، فرآورده‌های شیمیایی، زیستی و کشاورزی به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیرعامل فعالیت می‌کنند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: با توجه به اهمیت و نقش زنان در اقتصاد دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار، دو رویداد مختص زنان برگزار کرد؛ «رویداد شکوفا؛ زنان، مالکیت فکری و زیست‌بوم نوآوری» و «رویداد چیستا؛ زنان کارآفرین دانش‌بنیان و خلاق». در رویداد اول، زنان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای اختراع و دستاورد‌های مرتبط با دارایی‌های فکری بودند، شناسایی و تقدیر شدند.

او ادامه داد: رویداد دوم نیز بر شناسایی و تقدیر از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با مدیرعاملی زنان تمرکز داشت که از نظر معیار‌هایی مانند فروش، صادرات، اشتغال، توسعه محصولات نوآورانه و ... نسبت به سایر شرکت‌ها امتیاز بیشتری کسب کردند. در این رویداد از ۱۷ شرکت دانش‌بنیان و ۵ شرکت خلاق تقدیر شد.

راهکار‌های حمایت غیرمستقیم صندق نوآوری و شکوفایی از دانش بنیان‌ها

شاوردی با اشاره به صندوق نوآوری و شکوفایی به حمایت غیر مستقیم صندق نوآوری از دانش بنیان ها گفت: صندق نوآوری از شرکت های دانش بنیان حمایت چتری می‌‍کند. منظور از توسعه چتر حمایتی این است که خود شرکت‌های نوآفرین (استارت‌آپ) سازوکار‌های متنوعی را برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته اند، مثل  بسته حمایت از شتابدهنده‌ها که در سال ۱۳۹۸ در صندوق مصوب شد، دربردارنده خدمات متنوع صندوق شامل تسهیلات سرمایه بذری، تسهیلات تأمین فضای کار، سرمایه‌گذاری و خدمات توانمندسازی است که شرکت‌های نوآفرین (استارت‌آپ‌های) مستقر در شتابدهنده‌های دانش‌بنیان می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

او در ادامه با اشاره به حمایت صندق از نوع سرمایه‌گذاری تصریح کرد: در خدمات سرمایه‌گذاری صندوق، استارت‌آپ‌ها می‌توانند با مشارکت نهاد دانش‌بنیانی مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری، شتابدهنده‌های دانش‌بنیان یا سایر شرکت‌های دانش‌بنیان، از منابع مالی صندوق در قالب سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با توجه به قرار دادن منابع مالی در اختیار صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری، علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان امکان حمایت از شرکت‌های نوآفرین، خلاق و فناور را نیز دارند. ازاین‌رو، صندوق نوآوری و شکوفایی بخشی از منابع مالی خود را در قالب تسهیلات به این صندوق‌ها ارائه کرده است تا آن‌ها بتوانند منابع مالی لازم برای توسعه شرکت‌های نوآفرین و خلاق را فراهم کنند.

شاوردی در پایان با اشاره به رویداد‌های دوشنبه استارت‌آپی و پیوند اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق برگزاری این رویداد‌ها امکان آشنایی شرکت‌های نوآفرین (استارت‌آپ) با شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را فراهم می‌کند و فرایند استقرار تیم‌ها در شتابدهنده‌ها یا جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر را تسهیل می‌کند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار