خرمالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ازبکستان؛ کشوری که در حوزه تجارت با ایران خوش درخشید

ازبکستان یکی از کشور‌های پرجمعیت آسیای مرکزی است که توانسته با همکاری‌های تجارتی در حوزه‌های مختلف با ایران موفق باشد.

رحمت الله خرمالی رئیس اداره آسیا مرکزی و رئیس سازمان تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اهداف سازمان تجارت ایران به ویژه دفتر اروپا، آمریکا و کشور‌های مشترک، توسعه تجارت با کشور‌های منطقه و کشور‌های هدف به ویژه کشور‌های همسایه و همچنین در راستای مدیریت واردات در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران است.

او افزود: همایش امروز یکشنبه‌های صادراتی صندوق شکوفایی با رویکرد همراهی و همکاری شرکت‌های های دانش بنیان در این حوزه به ویژه در بازار بزرگ جمهوری ازبکستان در آسیای مرکزی برگزار شد. جمهوری ازبکستان پر جمعیت‌ترین کشور در غرب آسیای مرکزی قرار دارد.

خرمایی با اشاره به برنامه‌های کشور جمهوری ازبکستان بیان کرد: برنامه‌هایی که چند ساله این کشور در حوزه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی و فناوری داشته است تا سال ۲۰۲۵ باتوجه به اینکه کالا‌های صادراتی ما به ویژه محصولات ساختمانی اعم از میلگرد ها، سیمان و محصولات دیگر مثل پلیمر و محصولات کشاورزی از مزیت‌های اصلی ما بوده است.

او ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه کشور جمهوری ازبکستان در سال‌های گذشته با حجم افزایش واردات مواجه بوده فرصت بسیار خوبی است برای حضور شرکت‌های توانمند و فعالین اقتصادی به خصوص در حوزه فناوری. کشور ازبکستان علاقمند است به توسعه همکاری با کشور‌های همسایه و با رویکرد بسیار خوب و مثبتی که با کشور ایران داشته، می‌تواند در زمینه‌های مختلف دارویی، آب، محصولات بهداشتی و حوزه انرژی هم با ایران همکاری کند.

رئیس اداره آسیا مرکزی و رئیس سازمان تجارت ایران در پایان گفت: با بستر مناسبی که در مناطق آزاد در ایران و همچنین در کشور ازبکستان و استان‌های دوازده گانه‌ای که در آن کشور وجود دارد می‌تواند در حوزه‌های دارویی، انرژی، ساختمانی موفق باشد. باتوجه به اینکه کشور ازبکستان یک کشور محصور در خشکی قرار دارد و علاقمندی که برای دسترسی به حوزه‌های خلیج فارس دارد می‌تواند در حوزه حمل و نقلی هم در بنادر جنوبی ایران هم همکاری داشته باشند، ما هم می‌توانیم در حوزه‌های تکنولوزی و فناوری‌های نوین با این کشور همکاری کنیم.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار