مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: روح مهارت و کاربرد در آموزش‌های دانشگاهی زنده نیست.

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر آموزش‌های مهارتی بر اشتغال اظهار کرد: نظام آموزش عالی و آموزش پرورش کشور به رقم اینکه طی دهه‌های اخیر از نظر کمی و حتی در ابعاد کیفی پیشرفت داشته اند، اما با ضعف‌های جدی مواجه شده اند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های نظام آموزش عالی و آموزش پرورش این است که روح زندگی و مهارت و کاربرد در آموزش‌های دانشگاهی کشور زنده نیست.

اعرافی تصریح کرد: علم وقتی ارزش پیدا می‌کند که از مشکلات خانواده و جامعه کم کند و توانمندی آن‌ها را افزایش دهد؛ بنابراین به این مقوله باید در تمامی رشته ها، برنامه‌های دانشگاه ها، حوزه‌ها و آموزش پرورش توجه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت ویژه می‌تواند تحولات گسترده و بزرگی را در حوزه آموزش عالی رقم بزند. خوشبختانه رشته‌های این دانشگاه افزایش یافته و دانش آموختگان آن تجربه‌های زیادی آموخته اند.

اعرافی با بیان اینکه باید از تجربیات دنیا جهت بروزسازی سیستم‌های آموزشی خود استفاده کنیم، تاکید کرد: امیدواریم که علم و دانش کشور ما در بطن زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی به ویژه در تولید و خدمات قرار گیرد و موجب ارتقا شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: تمام دانشگاه‌ها باید ضعف اتصال علم و دانش با خدمات و تولید و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از بین ببرند و همه بخش‌های فردی و اجتماعی دانشگاهیان با مباحث کار و تولید گره بخورند.

نظام علمی باید دارای فرهنگ مهارتی باشد

اعرافی تاکید کرد: نظام علمی و رشته‌هایی که در دانشگاه ارائه می‌شود باید دارای فرهنگ کاربردی و مهارتی باشد. این استراتژی بزرگی است و می‌توان به طور ویژه بخش فنی و حرفه‌ای را ارتقا داد و در همه بخش‌های صنعت، تولید و خدمات به مقوله آموزش‌ها پرداخته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: انسجام کلامی و ساختاری در حوزه دانشگاه و ایجاد اشتغال ضروری است، همچنین اگر ارتباط با حوزه و دانشگاه و تعامل آموزش و پرورش و نهاد‌های آموزشی با صنعت دنبال شود در این صورت در اسناد و برنامه‌ها شاهد تحول‌های عمیق خواهیم بود.

او بیان کرد: نباید علم خود را نامحدود بدانیم هر قدر علم بیاموزیم در مقابل پهنای علم خداوند قطره‌ای ناچیز است و نباید آن را دریای بزرگ دانست همچنین علم با خصلت‌های ناپسند و با ویژگی‌های نامناسب اخلاقی علم غیرنافع است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بارها در روایت دیده ایم که علمی در پیشگاه خداوند ارزش دارد که برای مردم سودمند باشد از این رو در مکاتب علمی باید نظام اخلاقی تربیتی مورد توجه قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.