به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از ما در طی روز بارها از سرویسهای گوگل استفاده میکنیم و شاید پرکاربردترین عنوان در میان خدمات ارائه شده، موتور جستجوی محبوب این شرکت باشد که کاربران بیشماری را به سوی خود جلب کرده است.
موتور جستجوی گوگل در عین سادگی، دارای نکات مخفی مهمی است که پیروی از آنها میتواند نتایج جستجو را به شدت بهینهسازی کند. بسیاری از کاربران از چنین ترفندهایی اطلاع ندارند و در هنگام جستجو از آنها استفاده نمیکنند؛ به همین جهت در ادامه به معرفی ۱۰ مورد از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.
بیشتربخوانید
عملکرد موتور جستجوی خود را شرح داده است. جزئیات اشاره شده در این صفحه نه تنها میتواند برای تولیدکنندگان محتوا و صاحبان وب سایتها مفید باشد، بلکه اطلاعات مفیدی برای کاربران کنجکاو درون خود جای داده است. صفحه مذکور از سال ۲۰۱۶ در دسترس عموم قرار گرفته و به تازگی نیز از سوی گوگل آپدیت شده است. مدیران گوگل ادعا دارند که دادههای موجود در این صفحه به افراد کمک میکند تا بیشترین بهرهها از پتانسیلهای مختلف موتور جستجوی این شرکت داشته باشند.
ممکن است بسیاری از کاربران پیرامون نحوه عملکرد پر شدن خودکار فرمها در گوگل پرسشهایی داشته باشند یا درباره ذخیره اطلاعات توسط گوگل و امنیت آنها نگران شوند. گوگل سعی کردهدر صفحه مورد اشاره، به تمامی پرسشهای رایج پاسخ دهد؛ پس توصیه میکنیم در صورت داشتن وقت خالی، حتما موارد موجود در آن را با دقت مطالعه کنید.
موتور جستجوی گوگل قادر است به دنبال نتایج کاملاً منطبق با عبارت وارد شده بگردد. برای انجام این کار تنها کافیست تا برخی پارامترها را به جستجوی خود اضافه کنید. یکی از آسانترین روشها، افزودن کاراکتر نقل قول «"» به ابتدا و انتهای عبارت مورد جستجو است. چنین کاری به گوگل نشان میدهد تنها به دنبال نتایج کاملاً مشابه بگردد و از نمایش نتایج نزدیک به آن بپرهیزد. قابلیت گفته شده در مواقعی کاربرد دارد که تعداد نتایج جستجو برای یک عبارت خاص بسیار زیاد است و کاربر به دنبال روشی برای فیلتر کردن عناوین نامربوط میگردد.
در صفحه جستجوی گوگل، گزینهای با نام Advanced Search وجود دارد که به کاربران اجازه میدهد تا از امکانات پیشرفتهتر بهره بگیرند. برای دسترسی به قابلیت مذکور تنها کافیست روی آیکن چرخدنده در گوشه بالایی سمت راست کلیک کنید.
با استفاده از امکانات جستجوی پیشرفته میتوانید نمایش نتایج جستجو را تنها محدود به وبسایتهایی با زبان خاص کنید یا دامنه ویژهای را برای جستجوی درنظر بگیرید. همچنین میتوانید زمان انتشار نتایج را تحت کنترل داشته باشید. برای آشنایی با تمامی پتانسیلهای جستجوی پیشرفته، توصیه میکنیم تا خودتان آن را امتحان کنید.
گاهی اوقات کاربران به دنبال نتیجه خاصی هستند، اما نمیدانند از چه عبارت دقیقی برای دستیابی به آن استفاده کنند. در چنین شرایطی توصیف عبارت مورد نظر میتواند کاربردی باشد. ممکن است وب سایتهایی از کلمات مشابه برای توصیف آن عبارت استفاده کرده باشند و گوگل قادر به شناسایی آنها خواهد بود.
استفاده از جزئیات بیشتر در عبارت مورد جستجوی معمولاً موجب میشود تا نتیجه دقیقتری را دریافت کنید. چنین جزئیاتی معمولاً باید در ارتباط مستقیم با عبارت مدنظر باشند و معمولاً برای توصیف آن بکار میروند. برای مثال اگر به دنبال پرچم کشور خاصی هستید که به تازگی تصویر آن را دیدهاید، میتوانید از عبارت «کدام پرچم قرمز و سفید است؟» استفاده کنید. اما اگر از عبارت جایگزین «کدام پرچم دارای پس زمینه قرمز و صلیب سفید است؟» بهره ببرید، گوگل میتوانید نتایج دقیقتری را به شما نشان دهد.
اگر جستجوی عبارتی خاص، نتیجه دلخواه را برای شما به همراه نداشته است، میتوانید از عبارتهای جایگزین و هم معنی استفاده کنید. چنین کاری موجب میشود تا طیف وسیعتری از نتایج در دسترس کاربر قرار بگیرد و احتمال یافتن نتیجه مدنظر را افزایش میدهد. البته گاهی اوقات بکارگیری جزئیات زیاد در عبارت جستجو، نتیجه معکوسی در پی خواهد داشت و بسیاری از نتایج مرتبط را حذف میکند؛ در نتیجه بهتر است گاهی به جای ریز شدن در موضوعی خاص، از واژههایی کلیتر و جامع استفاده کنید.
ممکن است گاهی اوقات در هنگام جستجو با نتایج ناخواسته و ناراحتکننده مواجه شوید. به کمک استفاده از کاراکتر «-» میتوانید به گوگل بگویید تا نتایج جستجوی دارای عبارتی خاص را از لیست خود حذف کند و برای شما نمایش دهد. برای مثال به دنبال پرچم کشوری با ضربدر سفید هستید، اما نمیخواهید پرچم انگلستان در میان نتایج جستجو پدیدار شود. برای انجام چنین کاری تنها کافیست تا از عبارت United Kingdom- استفاده کنیم، تا تصویر پرچم انگلستان از جستجو حذف شود.
به طور معمول استفاده از نتایج جستجوی بصری مانند تصاویر یا ویدیوها میتواند برای بسیاری از کاربران آسانتر باشد. با کلیک روی تصویر یا ویدیوی موردنظر میتوانید به صفحه حاوی آن هدایت شوید و اطلاعات بیشتری پیرامون نتیجه موردنظر بدست آورید. همچنین کاربران در نسخه دسکتاپ میتوانند با کشیدن تصویری خاص به داخل صفحه، از جستجوی تصویری گوگل بهره بگیرند.
برای استفاده از قابلیت گفته شده در گوشیهای هوشمند، کاربران باید اقدام به نصب اپلیکیشن گوگل لنز کنند تا به کمک دوربین دستگاه، اقدام به تصویربرداری از سوژه موردنظر نمایند. برای انجام چنین کاری کافیست اپلیکیشن گوگل در اندروید یا iOS را باز کنید و سپس آیکن لنز دوربین را لمس نمایید.
گوگل ابزار مخصوصی برای بررسی میزان اعتبار منابع ناشناس ارائه میدهد. جهت بهرهگیری از چنین قابلیتی روی آیکن سه نقطه در کنار هر نتیجه کلیک کنید تا به پنل About this result دسترسی داشته باشید. در این پنل میتوانید جزئیات مرتبط با منبع موردنظر و علت نمایش نتایج از آن را مشاهده کنید. کاربران به کمک روش گفته شده میتوانند به منابع دلخواه دسترسی داشته باشند و نتایج نامطمئن را نادیده بگیرند.
کنترل تاریخچه جستجوهای انجام شده نه تنها در گوگل، بلکه در تمامی موتورهای جستجو، امری ضروری محسوب میشود که بسیاری از کاربران توجه چندانی به آن ندارند. اپلیکیشن گوگل دارای کلید اختصاصی است که میتواند نتایج جستجوی مرتبط با ۱۵ دقیقه گذشته را حذف کند. با این حال پنل اختصاصی تاریخچه جستجو، امکانات بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد.
افراد میتوانند در پنل گفته شده، ویژگی حذف خودکار تاریخچه جستجو را فعال کنند. همچنین امکانات حذف دستی یا انتخاب موارد خاص نیز وجود دارد.
منبع: دیجیاتو
انتهای پیام/