رییس شبکه دامپزشکی سقز گفت: مایه‌کوبی رایگان بروسلوز گاو و گوساله، در قالب واگذاری به بخش غیر دولتی به مدت یک ماه در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، علی باباییان رییس شبکه دامپزشکی سقز اظهار داشت: بیماری بروسلوز به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام و به دلیل ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی، دارای اهمیت ویژه‌ای است.

او افزود: در این طرح نسبت به پوشش مناسب مایه‌کوبی دامی علیه بیماری بروسلوز در مناطق پرخطر، اطراف بازار دام، کشتارگاه‌ها و روستا‌های مجاور آذربایجان غربی و شرقی، واحد‌های گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی، کانون‌های مشکوک و مثبت موارد انسانی و دامی سال جاری و سال‌های گذشته با شعاع سه و پنج کیلومتری و با مراقبت فعال اقدام می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی سقز ادامه داد: اکیپ‌های دامپزشکی در قالب این طرح مایه‌کوبی نوبت دوم لمپی اسکین را نیز در جمعیت دامی مورد نظر انجام خواهند داد.

باباییان افزود: لمپی اسکین، یک بیماری ویروسی با واگیری بالا در گاو و گوساله و با علایمی همچون بروز تب، برجسـتگی هـا و ضایعات پوستی، آبریزش بینی و چشم و کاهش شیر دهی است و راه انتقال آن نیش حشرات به ویژه پشه‌های گزنده و مگس‌های خونخـوار و تماس مستقیم دام‌های سالم با دام‌های آلوده می‌باشد.

او گفت: واکسیناسیون فراگیر، آموزش، ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام است.

رییس شبکه دامپزشکی سقز از دامداران خواست از خرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی که واکسینه نشده‌اند خودداری و با اکیپ‌های مایه‌کوبی در سطح واحد‌های روستایی و دامداری‌ها همکاری کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.