مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مرحله اول عملیات واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی با تلاش شبانه روزی بخش دولتی و غیر دولتی به صورت کاملاً رایگان در مدت ۳۰ روز کاری به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: طرح واکسیناسیون تب برفکی با مشارکت ۶۰ نفر در قالب ۲۲ اکیپ عملیاتی پایان یافت و در این مرحله از واکسیناسیون ۳۳۰ هزار و ۴۳۴ راس گوسفند و بز و ۳۰ هزار و ۷۷۰ راس گاو و گوساله در ۷۵۵ واحد اپیدمیولوژیک به صورت کاملاً رایگان واکسینه شدند.

او افزود: با وجود اینکه اعتبارات استانی و ملی کاهش چشمگیری ناشی از تحریم‌های ظالمانه داشته است، اما با تعامل ارزنده سازمان دامپزشکی و مسئولان استان با تخصیص اعتبار و تامین واکسن، فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین با اولویت مناطق کانون، شعاع و نقاط پر خطر در ۶ شهرستان بانه، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز و مریوان با موفقیت به پایان رسید.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: علیرغم کمبود منابع مالی و اعتباری، بالا بودن قیمت واکسن و همچنین پایین بودن بنیه مالی روستاییان، پیگیری برای رایگان بودن واکسن، مساعدت مسئولان ارشد سازمان دامپزشکی و حمایت مسئولان استانی را در برداشت.

ورمقانی یادآور شد: به محض ورود واکسن به استان، در چهار شهرستان دیگر کردستان نیز این طرح به مرحله اجرا در خواهد آمد.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می‌شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می‌شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.