ناو هواپیمابر «یو اس اس کارل وینسون» حامل جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ سی برای اولین بار وارد دریای جنوبی چین شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات دولت چین اعلام کردند یک ناو نیروی دریایی آمریکا که حامل جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ سی است برای اولین بار وارد دریای جنوبی چین شده و در حال اجرای عملیات امنیت دریایی است.

ناو هواپیمابر «یو اس اس کارل وینسون» از کلاس نیمیتز است و ماه گذشته سن دیگوی آمریکا را ترک کرد. نیروی دریایی آمریکا پیشتر اعلام کرده بود، این ناو قرار است مانور پرواز با جنگنده‌های مختلف را در منطقه دریای جنوبی چین اجرا کند. همچنین به گفته مقامات نیروی دریایی آمریکا، عملیات در دریای جنوبی چین بخشی از حضور معمول نیروی دریایی آمریکا در هند و اقیانوس آرام است.

با این حال، آنچه باعث نگرانی مقامات پکن شده است، استقرار جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ سی در این ناو است که خطر ثبت اطلاعات از موقعیت منطقه را برای آمریکا تسهیل می‌کند.

پیش از این وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشتی یو اس اس بنفولد، به آب‌های منطقه‌ای چین در نزدیکی «جزایر نانشا» در دریای جنوبی چین تجاوز کرده است. چین این ناوشکن آمریکایی را به نقض حریم آب‌های اقلیمی کشورش متهم کرد.

گفتنی است سالیان سال است که کشور‌های فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و چین بر سر حاکمیت بر دریای جنوبی چین دارای اختلافاتی هستند که این اختلاف‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار