فرمانده ارشد آمریکایی: همانند افتضاح آمریکا در افغانستان را جایی دیگر ندیده‌ام!

فرمانده سابق ناو یو اس اس کول خروج بایدن از افغانستان را "شکستی راهبردی" برای آمریکا توصیف کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، کرک لیپولد، فرمانده سابق ناو یو اس اس کول در انتقاد از عملکرد دولت بایدن در خروج از افغانستان گفت: این واقعا حیرت آور است که ما با دولتی مواجه هستیم که مرز جنوبی را باز کرده است و ما به افراد اجازه می‌دهیم بدون اینکه ارزیابی شوند از مرز عبور کنند؛ و افغان‌هایی که از افغانستان خارج شده اند، باید بررسی می‌شدند. این هم نشانه دیگری است از اینکه دولت بایدن و مشخصا این رئیس جمهور همراه با مقامات ارشد نظامی این کشور چقدر ضعیف این کار را برنامه ریزی و سیاستی بی حساب و کتاب را درباره روند تخلیه دنبال کردند.

وی افزود: این بیشتر به تسلیم شدن شباهت داشت. بیشتر به تسلیم شدنی که درباره آن مذاکره شده بود، شباهت داشت و ما اکنون با پیامد‌های آن را مواجه هستیم. واقعیت این است که ما باید می‌دانستیم دقیقا تک تک افرادی که در آن پرواز هستند، چه کسانی هستند. آن‌ها می‌بایست آمریکایی ها، دارندگان روادید ویژه مهاجرت و خانواده هایشان می‌بودند. ما در این عملیات خطا کردیم.

این فرمانده آمریکایی در ادامه گفت: در مدت ۲۰ سال طالبان قادر بوده است موجودیت خود را حفظ کند. آن‌ها از منابع مختلف پول می‌گیرند. آن‌ها قادر بوده اند تسلیحات مورد نیاز را برای تکمیل این تاخت و تاز در اختیار داشته باشند، قبل از اینکه عملا کابل را بگیرند و ما این شهر را به آن‌ها دادیم.

اگر می‌خواهیم به طالبان لطمه بزنیم اول از همه باید مزارع خشخاش و تجارت مواد مخدر را از آن‌ها بگیریم. این واقعیت که دریاسالار کربی می‌خواهد با آن‌ها برای دریافت اطلاعات و نظایر این‌ها مذاکره کند، فقط سطح مصالحه‌ای غیراخلاقی را نشان می‌دهد که رهبری ارشد نظامی اکنون انجام داده است تا این تضمین را ایجاد کند که جامعه اطلاعاتی می‌تواند داعش خراسان و دیگران را تعقیب کند.

وی در انتها گفت: این افتضاحی است که هرگز مانند آن را ندیده ایم. این شکستی راهبردی است و ما کاملا حق داریم که بخواهیم جلسات استماع و رسیدگی به این موضوع وجود داشته باشد؛ جلساتی که من امیدوارم به بازی‌های سیاسی آلوده نشود و ما در آن‌ها به دنبال منافع امنیت ملی  باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار