مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برنامه بورسی وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی در رابطه با تشویق مردم به انجام سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، اظهار کرد: همین حالا هم سرمایه گذاری غیرمستقیم به طور معمول در فضای اقتصادی کشور وجود دارد و اگر سرمایه گذاری مردم از طریق بانک ها، صندوقهای بازنشستگی و بیمهها را به سرمایه گذاریها از طریق صندوقهای سرمایه گذاری، شرکتهای سرمایه گذاری و شرکتهای سبدگردان تغییر دهیم، در این صورت سهم سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه کشور افزایش مییابد.
بیشتر بخوانید
او بیان کرد: در حال حاضر سهم سرمایه گذاری غیر مستقیم کم نیست، ولی مشکل زمانی مطرح میشود که مردم علاوه بر پس اندازهایشان در صندوقهای بازنشستگی و بیمه یا بانک ها، سعی میکنند بخشی از سایر پس اندازهایشان را بدون تجربه لازم به طور مستقیم در بورس سرمایه گذاری میکنند.
کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان سرمایه گذارای غیر مستقیم را گسترش و فرهنگ آن بین مردم و سرمایهگذاران تازه وارد بورس توسعه داد؟، گفت: از نظر قانونی هیچ منعی نمیتواند برای سرمایه گذاری مستقیم مردم در بورس اعمال شود. تجربه آسیبهای گذشته به مرور پس از تجربهای پر هزینه، مردم را به سمت روشهای غیرمستقیم سوق میدهد؛ بنابراین نمیشود محدودیتی برای سرمایه گذاری مستقیم ایجاد کرد، بلکه باید برای سرمایه گذاریهای غیرمستقیم مشوق ایجاد کرد.
او بیان کرد: در بازارهای مختلف این مشوقها عموما از منظر مالیات، ارائه آموزشهای لازم، توسعه نهادهای مالی واسطه سرمایه گذاری از بعد تشکیل یا مقررات زدایی اعمال میشوند.
قلی پور تاکید کرد: با توجه به توسعه انواع واسطههای مالی برای سرمایه گذاری غیر مستقیم مثل، صندوقها یا شرکتهای سبدگردان، از نظر نهادهای مالی واسط، مشکل کمی وجود ندارد و مباحث کیفی نیز روز به روز بهتر میشود.
او افزود: در حال حاضر از نظر مالیاتی تفاوت چندانی برای سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم وجود ندارد و میتوان به عنوان دستور کار دولت جدید، مالیات فروش سهام برای واسطههای مالی مثل، صندوقها و سبدگردانها حذف یا کاهش یابند. البته از نظر هزینه معاملات برای صندوقهای سرمایه گذاری مشوقهایی در نظر گرفته شده است، ولی برای سبدها این مشوقها هنوز وجود ندارد.
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: فارغ از موارد فوق، فرهنگ سازی اهمیت بسیار بالاتری دارد، از طریق رسانههای مختلف و روابط عمومی نهادهای مالی به ویژه در رسانههای تصویری و صدا و سیما. ارائه سوبسید هزینه به شرکتهای فعال سبب افزایش سرمایه گذاری غیر مستقیم میشود.
قلی پور در خصوص وضعیت سرمایه گذاری غیر مستقیم در سایر کشورها اظهار کرد: به طور مثال، در ایران و ایالات متحده تفاوت چندانی بین سرمایه گذاری غیر مستقیم وجود ندارد، ولی اکثر شهروندان آمریکایی به صورت غیر مستقیم به سرمایه گذاری پرداختند. این تفاوت در جذب و گرایش بیشتر مردم آمریکا به سرمایه گذاری غیر مستقیم، به علت تفاوت در نوع نهادهای مالی، ابزارهای مالی و مشوقهای مالیاتی و هزینهای است.
انتهای پیام/