به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روزگار کرونایی تاثیرات زیادی بر ابعاد مختلف زندگی مردم داشته است که مراسم های مذهبی از این قاعده مستثنی نیستند و در این دوسال دستخوش تغییراتی شده اند.
هرچند رعایت شیوه نامه های بهداشتی باعث شد تا هیأتهای مختلف از یک سوم ظرفیت مکان استفاده کنند و شاید این راهکار به ظاهر کاهش مخاطب را به ذهن متبادر میکرد، اما این تغییرات علاوه بر به رخ کشیدن نظم هیأتی ها و اهمیت سلامتی مردم و همکاری باکادر درمان در مقابله با کرونا، آثار مثبت و برکاتی نیز به دنبال داشت.
به عنوان مثال خیلی از هیأتی ها که مسجد و حسینیه جوابگوی جمعیت آن ها نبود از سایر فضاهای مناسب بهره بردند و بسیاری از باغها و پارکها و مدارس حتی فضاهای کنار خیابانهای شهر حال و هوای محرمی گرفت و پاتوق عزاداران حسینی شد.
از طرفی استفاده از ظرفیتهای مجازی در اقصی نقاط کشور باعث شد تا اگر کسی بیمار است یا سالمند و کودک یا بیماری در منزل دارد یا حتی بخاطر دوری مکان از این مراسمها دور نماند و از طریق گوشی یا لب تاب بتواند از مراسمها حداکثر استفاده را ببرد.
خیلی از افرادی که سالها فقط مخاطب مراسم محله خود بودند در این روزگار کرونا زده از مراسمهای مختلف در اقصی نقاط کشور بهره بردند.
در شیراز هم هیأتهای مجازی ظهور و بروز موفقی داشت. علاوه بر موکب ها و مداحان که در فضای مجازی علاقمندان خود را یافته بودند بسیاری از خطبا هم هنرمندانه در این فضا نقش آفرینی کردند.
بعضی از خطیبان مانند حجت الاسلام رضا طبیب زاده که دستی در فضای مجازی دارد علاوه بر منبر رفتن در مسجد ابالفضل (ع) کلبه صوت منبر هر شب را در حساب کاربری شبکه اجتماعی بارگذاری کرده و برای مخاطبان خود منتشر میکند.
او خلاصه مطلب هرشب را در اختیار مخاطبان مجازی اش قرار میدهد. طبیب زاده موضوع کلی سخنرانی دهه اول محرم ۱۴۰۰ را به بررسی تغییرات کنشگری اجتماعی و سیاسی امام حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد تاثیر گذاری اهل بیت (ع) قرار داده است و بر لزوم شناخت جامعبینانه از سیره اهل بیت (ع) برای الگو گیری تاکید دارد.
طیب زاده معتقد است شناخت و آگاهی ما از تاریخ اسلام و اهل بیت (ع)، معطوف به بخشهای خاص و هیجانانگیز آن است که به طور خاص از تاریخ امام حسین (ع)، بیشتر ماجرای کربلا را شنیدهایم، درحالی که خود این ماجرا از چند ماه قبلتر شروع شده و کربلا مرحله پایانی این بخش از تاریخ بوده که امام حسین (ع) سالها پیش از کربلا، کنشگری اجتماعی دارد که فهم آن برای فهم درست سیره اباعبدالله الحسین (ع) ضروری است.
او گفت: شناخت ناقص حتی درباره قرآن هم به شهادت آیات قرآن باعث انحراف میشود، در دنیای پیچیده امروز که انفجار اطلاعات و هجوم رسانهای تمام زندگی ما را در بر گرفته، طوفان فتنهها و سیل حوادث ما را با خود میبرد و این بلایای فکری و عقیدتی بالاخره گریبان همه بشر را می گیرد و در تصمیمات و اقدامات آنها را بر سر دو راهی حق و باطل قرار می دهد که یافتن راه و عمل درست بسیار دشوارتر است.
طیب زاده در این شبها از علت تفاوت رفتاری ائمه (ع) و دربارهی کنشگریهای اجتماعی اهل بیت (ع)، ورودی، عوامل اجتماعی و خروجی آن، نمود رفتاری ائمه (ع). تأثیر مردم به عنوان مهمترین رکن اجتماع در تفاوت رفتاری ائمه سخن میگوید.
حجت الاسلام محمدرضا آراسته نیز علاوه بر منبرهای حضوری هر روز در صفحه خود منبر مجازی دارد و درباره زنان عاشورایی روشنگری میکند.
او از فرجام معروف ترین ها مانند ام وهب تا گمنامترین ها مانند رقیه بانو همسر جناب مسلم سخن گفته است. در این پستها از تلاش پشت پرده بانو ماریه و پرورش یاران عاشورایی، از شجاعت و قدرت و البته ولایتمداری بانو بحریه، گذشتن از مهر مادری ام خلف همسر جناب مسلم بن عوسجه ویا رشادت ام قاسم همسر جناب حبیب گفتنیهای جذابی دارد که بصورت عکس نوشته به مخاطب خود عرضه میکند و باز نشر مطالبش را حتی بدون ذکر نامش مجاز کرده تا حماسه سازی این بانوان را به گوش مخاطبان بیشتری برساند.
همچنین حجه الاسلام محمد کیخا نیز مانند مناسبتهای مذهبی دوسال گذشته علاوه بر منبر حضوری فیلمهای چند دقیقهای در حساب کاربری خود منتشر میکند که گاهی اندازه یک منبر یک ساعته به مخاطب تلنگر میزند.
او در این فیلمها بیشتر به آداب خادمی امام حسین (ع) پرداخته است.
یزدانی استاد حوزه و دانشگاه نیز این روزها که عده زیادی از مردم انفرادی یا دسته جمعی ختم زیارت عاشورا دارند تفسیر جالبی از زیارت عاشورا در منبرهای حضوری اش ارائه داده که صوت آن بین عزاداران حسینی در سطح وسیعی وایرال شده است.
او در این تفسیرها از تفاوت زیارت کردن و زیارت خواندن میگوید و فواید سلام کردن را بر میشمارد و از علت تکرار سلام در فرازهای ابتدایی زیارت عاشورا میگوید.
علاقه مندان می توانند در فضای مجازی از سخنرانیها و مداحیهای مختلف خطبا و مداحان شیراز و سایر نقاط استان و کشور استفاده کنند که این روش استفاده از فضای مجازی برای بزرگداشت اهل بیت (ع) در دوسال گذشته به خاطر محدودیتهای مراسمهای حضوری مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.
منبع: مهر
انتهای پیام/ت