به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به معطلی حدود ۱۲۰۰ دستگاه کامیون در مرز بازرگان تصریح کرد: ایجاد صف های طولانی در مرز بازرگان ۳ دلیل عمده دارد، نخست اینکه حجم ورود دارو و سرم به کشور افزایش یافته است، دوم افزایش واردات تره بار و میوه است و علت سوم این است که در ایام تاسوعا و عاشورا عمده رانندگان برای شرکت در مراسم عزاداری حسینی به کشور می آیند.
او ادامه داد: در بحث ورود تا ۲۰ روز معطلی هم ثبت کرده ایم که متوسط ۱۰ تا ۱۴ روز بوده است. گذرگاه های مرزی محل گذر است و نباید چنین صف هایی در مرزها ایجاد شود .
هدایتی بیان کرد: برای رسیدن به هدف تجارت با ترکیه باید به ۶۰۰ هزار تردد در سال برسیم اما اکنون به طور متوسط به ۱۹۰ هزار تردد رسیده است.
این مقام مسئول گفت: برای رفع مشکلات موجود، تعارض میان دستگاه های ذی ربط در ورود و خروج کامیون ها از مرزها باید برطرف شود و یک مدیریت واحد با اختیارات قانونی در مرز وجود داشته باشد.
در ادامه برنامه زنوزی دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل بینالمللی ایران تصریح کرد: قوانین دست و پا گیر و زیر ساخت های نامناسب در مبادی ورودی مرزها از علل معطلی کامیونهای ترانزیتی در مرز بازرگان است.
او افزود: البته برخی مسائل فصلی، مشکلات اسنادی و موارد مربوط به ثبت سفارش هم به ایجاد صف های طولانی در مرز بازرگان دامن زده است.
در ادامه لطیفی، سخنگوی گمرک ایران بیان کرد: تا چند روز پیش روزانه ۳۱۰ دستگاه کامیون در مرز بازرگان به کشور وارد می شد که با مذاکره و توافق با طرف مقابل در مرز بازرگان، هم اکنون روزانه ۵۰۰ کامیون پذیرش میشود.
او ادامه داد: در ۱۰ روز گذشته حدود ۴ هزار و ۹۵۰ کامیون به کشور وارد شده اند.
سخنگوی گمرک گفت: در حالت عادی اگر کامیون جدید نرسد ، ورود همه کامیون های مانده در این مرز طی ۲.۵ روز پایان می یابد اما هر روز تعدادی کامیون جدید هم داریم.
لطیفی بیان کرد: فقط گمرک در مرز مستقر نیست. ۲۵ دستگاه به طور مستقیم و ۶۵ دستگاه به طور غیر مستقیم مرتبط با ورود و خروج کامیون ها از مرز هستند که باید با هم هماهنگ باشند.
انتهای پیام/