مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد از شرایط قرمز آب در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی اکبر رحمانی، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد گفت: طبق محاسبات میانگین خروجی و مصرفی آب شرب شهر اسدآباد ۳۴۰ لیتر در ثانیه بوده در حالی‌که ورودی و تولید آب آن ۲۴۰ لیتر در ثانیه است و ۱۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.

او افزود: وضعیت آب شهرستان شرایط خوبی ندارد و با وجود قطعی‌های شبانه اُفت چاه‌های آب بیشتر شده و ۴۰ لیتر در ثانیه ۱۲ چاه آب شرب اسدآباد کاهش آبی داشته‌اند و یکی از چاه‌ها دچار ریزش و از مدار خارج شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد با اشاره به ۲۵۴ شهر دارای تنش آبی و ۱۰۱ شهر قرمز در بحث آب در سطح کشور، تصریح کرد: درشهر‌های دارای تنش آبی کشور میزان تولید و مصرف برابر بوده و در شهر‌های قرمز میزان مصرف از میزان تولید پیشی گرفته است که در این رابطه شهرستان اسدآباد هم در شرایط قرمز قرار دارد.

رحمانی در ادامه با بیان اینکه کولر‌ها طی ماه‌های گرم سال حدود ۱۱ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند، یادآور شد: بر اساس برآورد‌ها یک سوم مشترکین شهرستان دارای کولر آبی هستند که به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز هر دستگاه کولر آبی ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند و با نصب یک سایه‌بان ساده ۳۰ درصد در مصرف آب هر کولر صرفه‌جویی خواهد شد.

او همچنین از افزایش ۲۰ درصدی آب به دلیل کرونا از زمان شیوع کرونا تاکنون خبر داد و بیان کرد: با وجود کاهش شیوه نامه های  بهداشتی در بین مردم میزان مصرف آب همچنان بالا بوده ضمن اینکه با توجه به افزایش دما به ازاء هر درجه افزایش دما میزان مصرف آب هم چند برابر شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد برای مدیریت وضعیت موجود، اظهار کرد: بحث شناسایی انشعابات غیرمجاز شهری و روستایی یکی از جمله اقدامات این امور بوده که با جدیت در حال پیگیری است و از ابتدای مرداد ماه تاکنون ۸۰ مورد انشعاب غیرمجاز در شهرستان شناسایی شده است.

رحمانی تعداد انشعابات غیرمجاز شناسایی شده این شهرستان از ابتدای سال تاکنون را ۱۱۰ فقره برشمرد و افزود: به نسبت سال گذشته میزان شناسایی انشعابات غیر مجاز در شهرستان صد درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه نگرانی و مشکل عمده امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد در شهریور و مهر ماه خواهد بود، تصریح کرد: به دلیل سنتی بودن فرهنگ شهرستان معمولاً در ماه‌های شهریور و مهر بیشتر خانواده‌های اسدآبادی اقدام به رُفت و روب منزل، پخت رب، شیره و بسیاری دیگر ازاین دست کار‌ها می‌کنند که با این اقدامات مصرف مازاد آب شرب افزایش می‌یابد و بحران جدید دیگری را در این زمینه داریم ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم آذرماه ماه بارندگی وجود نداشته باشد و رویه افزایش دما و ماندگاری آن تا مهر ماه باقی باشد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد افزود: یه منظور مدیریت شرایط فعلی کم آبی این امور از سال‌گذشته نسبت به تهیه و نصب فشارشکن درمکان‌های مورد نیاز و انجام عملیات نشت‌یابی شبکه توزیع و جداسازی استفاده از آب شرب در فضای سبز شهری و شناسایی انشعابات پرمصرف، تعویض کنتور‌های معیوب اقدام کرده و در همین راستا اقدامات فرهنگی خود را به منظور درست مصرف کردن را دست اجرا دارد.

رحمانی با بیان اینکه صددرصد شهر اسدآباد و آجین و ۷۴روستای شهرستان به غیر از ۲۸ روستا تحت پوشش خدمات آبفا قرار دارند، یادآور شد: در حال حاضر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد دارای ۳۳هزار و ۵۰۰ اشتراک بوده که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ مشترک در شهر و ۱۲هزار مشترک در روستاست.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.