مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بر اساس بررسی آمار، از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهر۱۳۹۹) تا امروز، حدود ۱۲۹.۷۱ میلیمتر بارش در استان اصفهان ثبت شده که کمترین بارش در ۱۵ سال گذشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حمیدرضا خورشیدی مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: میانگین بارندگی استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش داشته است.

او میانگین بارندگی در استان طی مدت مشابه سال گذشته را ۲۰۸.۱۷ میلیمتر و در دوره آماری بلندمدت ۱۹۸.۶ میلیمتر اعلام کرد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: تمام شهرستان‌های استان کمبود بارش قابل ملاحظه‌ای نسبت به مقدار بلندمدت دارند و بارش‌های دریافتی در سال آبی جاری بیشتر مربوط به مناطقی است که در حوضه زاینده رود نبوده و تاثیری جدی بر دبی آب رودخانه‌ها و ورودی به سد نداشته است.

او اضافه کرد: کاهش بارش در سرچشمه‌های آبی زاینده رود (ایستگاه کوهرنگ) نسبت به مقدار بلندمدت محسوس‌تر و به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

خورشیدی افزود: بررسی وضعیت میانگین دما تا پایان تابستان امسال نشان از افزایش قابل ملاحظه دما در اکثر مناطق استان بویژه مناطق شمالی، غرب (سرچشمه‌های آبی زاینده رود) و مناطق مرکزی بین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد فراتر از نرمال است.

او بیان کرد: شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال طی زمستان و بهار بین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد و افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به مقدار بلندمدت و کاهش رطوبت خاک سبب تشدید شرایط خشکسالی و تنش آبی طی سال زراعی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ شده است.

خورشیدی گفت: بررسی وضعیت خشکسالی استان با توجه به شاخص SPEI در یک دوره ۱۰ ساله بیانگر آن است که وسعت و شدت خشکسالی در تمام مناطق اصفهان افزایش یافته به نحوی که ۸۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بلندمدت و بیشتر مناطق استان درگیر خشکسالی متوسط تا بسیار شدید است.

او خاطرنشان کرد: آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییزی آینده با تاخیر آغاز خواهد شد و انتظار داریم که تداوم دوره خشکسالی بیشتر از شرایط نرمال باشد و شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه داشته باشد.

خورشیدی گفت: بر این اساس توصیه می‌شود حداکثر تلاش و برنامه ریزی برای تنظیم آب موجود در منابع آبی استان بعمل آید تا در ادامه دوره خشکسالی و تا شروع بارش‌های موثر پاییزی، مدیریت بهینه در توزیع آب در تمام قسمت‌ها (آشامیدنی، کشاورزی، صنعت) و بویژه برای آشامیدن در شهر‌های بزرگ و کلانشهر اصفهان انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در باره تداوم شرایط دمایی افزود: بررسی الگو‌های جوی و خروجی مدل‌های فصلی بیانگر استمرار و حاکمیت الگو‌های گرم تابستانه طی ماه‌های تابستان ۱۴۰۰ است.

او گفت: این شرایط به سبب تقویت مرکز پر ارتفاع جنب حاره‌ای در لایه‌های میانی جو و همزمانی با تقویت کم فشار فصلی بر روی سطح زمین است.

خورشیدی ادامه داد: این الگوی جوی سبب افزایش محسوس دما فراتر از نرمال در اکثر مناطق استان تا پایان مرداد خواهد شد.

او بیان کرد: این افزایش دما در مناطق شمالی، غرب و مناطق مرکزی استان بیشتر و بین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد خواهد بود به همین دلیل باید تدابیر لازم برای مدیریت حامل‌های انرژی و مصرف آب مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.