مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: استفاده از کود‌های بیولوژیک با توجه به فقر فسفات شدید خاک‌های کشور برای کشاورزی بسیار مفید خواهد بود.

احمد سلسبیلی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فسفر عنصری  قابل ساخت آزمایشگاهی نبوده و صرفا باید از خود معادن استخراج شود. این عنصر برای تمام موجودات زنده مورد نیاز است و چون سنتز آزمایشگاهی و تولیدی ندارد منابع آن بسیار محدود است و کشور‌های صادر کننده آن نیز با محدودیت‌های مواجه هستند.

او ادامه داد: از این مواد در صنایع غذایی، شوینده و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که از معادن استخراج می‌شود و در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین فسفات به عنوان یکی از عناصرمهم سبب حاصل خیز شدن خاک خواهد شد.

سلسبیلی گفت که فاضلاب و آب زباله‌ها معمولا حاوی مقدار زیادی مواد درشت مغذی از قبل فسفر، نیتروژن و فسفات خواهد بود که معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: با توجه به این که خاک‌های کشور‌های خاورمیانه فقر فسفات شدیدی دارند شرکت ما موفق به استخراج این مواد درشت مغذی از فاضلاب و شیرآبه زباله‌ها و در نهایت تولید کود‌های بیولوژیکی شده است.

سلسبیلی بیان کرد: این کود دارای مواد مغذی است که جذب آن‌ها توسط گیاه سبب رشد هرچه بیشتر گیاه خواهد شد. برای تولید این کود نیتروژن، فسفر و فسفات داخل فاضلاب‌ها استخراج شده و بعد از خشک شدن کود جامد تولید خواهد شد؛ علاوه بر فاضلاب ، از تصفیه خانه‌ها و دامداری‌ها برای این کار استفاده خواهد شد.

او در خصوص مزیت‌های این کود بیولوژیک نسبت به کود‌های معمولی اظهار کرد: کود‌های فسفردار و دارای مواد مغذی زمانی که بیش از حد به خاک اضافه می‌شوند آسیب‌های بسیار زیادی را از قبیل سوختن ریشه گیاه و سفید شدن خاک را  به همراه خواهند داشت؛ در حالی که کود‌های بیولوژیک این مشکلات را ندارند.

سلسبیلی بیان کرد: در این روش زمانی که گیاه به مواد مغذی نیاز دارد با ترشح اسیدی از ریشه گیاه، مواد مغذی داخل این کود فعال شده و گیاه می‌تواند از مواد معدنی موجود در این کود استفاده کند. مواد مغذی آزاد شده در این کود ماندگاری بسیار بالایی داشته و هیچ آسیبی  برای خاک ندارد.

او با اشاره به اینکه  این ماده قیمت جهانی دارد، بیان کرد: این ماده کاربرد‌های بسیار متعددی از جمله شخصی سازی دارد و به صورت کپسول، قرص و  به طور طبیعی یافت می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این محصول هیچ نمونه داخلی ندارد و شرکت ما تنها شرکت داخلی تولید کننده این محصول است.آمریکا، کانادا، سوئد، ژاپن و بلژیک از جمله دارندگان این کود هستند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار