به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی در مراسم افتتاح تونل البرز آزاد راه تهران شمال به دستور رئیس جمهور با بیان اینکه ۷۰ درصد مسیر منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را تونل تشکیل میدهد گفت: این مسیر ۵۹ دستگاه تونل به طول ۳۷.۵ کیلومتر در باند رفت و برگشت و ۳۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳.۴ کیلومتر در باند رفت و برگشت دارد، در این مسیر طولانیترین پل ۳۳۰ متر طول دارد.
او ادامه داد: منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال ۲۲ کیلومتر طول دارد و دارای چهار خط عبوری شامل ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت است، این پروژه با مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان و پیمانکاری شرکتهای بنیاد در حال اجرا است.
او یادآور شد: منطقه ۲ آزادراه از انتهای منطقه یک در سه راهی شهرستانک آغاز و در محدوده پل زنگوله وارد جاده چالوس میشود، با تکمیل منطقه دو آزادراه، مسیر کل آزادراه تهران-شمال نسبت به محور موجود کرج - چالوس، ۶ کیلومتر دیگر کوتاهتر میشود.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه این تونل، طولانیترین تونل آزادراهی کشور و شامل تونلهای سه قلوی البرز هر یک به طول ۶.۴ کیلومتر است افزود: مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل هر یک به طول ۶۴۰۰ متر است که در انتهای منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال حد فصل پیچ پل سرهنگ در جنوب تا پل زنگوله واقع شده است.
خادمی با بیان اینکه تونل البرز ۲۴۸۰ متر راه دسترسی دارد، تونل میانی این تونل که تونل سرویس نامیده شده است به قطر ۵.۲ متر با استفاده از دستگاه TBM حفاری شده است گفت: تونل اصلی دارای دستک عرضی نفررو جهت کمک به تهویه، جانمایی تأسیسات، تخلیه اضطراری مسافران است و دستک عرضی ماشینرو جهت انتقال بار ترافیکی به تونل مجاور و تسهیل در تخلیه خودروها در صورت بروز حوادث است، در این تونل ۱۲ پارکینگ با فاصله ۵۰۰ متر جانمایی شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه تونل ۶.۴ کیلومتری البرز سقف دوم تونل در محدوده تاج تونل برای جداسازی هوای آلوده از هوای پاک تعبیه شده است افزود: همچنین این تونل دارای سیستم زهکش تخلیه آب در طول مسیر، ۵۰ دستگاه جتفن تخلیه تونلی، ۱۷۵۴ چراغ تونلی، ۲۴ دستگاه درب ضد حریق و ۱۳۶ دستگاه دوربین کنترلی است.
خادمی توضیح داد: عملیات افتتاح تونل اصلی شرقی البرز به عنوان طویلترین تونل در بخش راهی و آزادراهی کشور امروز به پایان رسیده است و به بهره برداری میرسد.
خادمی اظهار کرد: منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با همکاری و مشارکت بنیاد مستضعفان و دولت در حال احداث است؛ و ۲۷۰۰ نفر در جبهههای کاری این آزادراه مشغول فعالیت هستند و پلها و تونلها در حال ساخت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هدف اول درباره این منطقه آن است که تونل البرز شرقی و دو جاده دسترسی ابتدا و انتهای آن افتتاح شود، طول جادههای دسترسی دو طرف ۲.۵ کیلومتر و طول تونل البرز هم ۶.۴ کیلومتر جمعاً حدود ۹ کیلومتر است.
او یاد آور شد: مقرر شده است این مسیر برای ایام پیک ترافیک یا زمانهایی که ضرورت ایجاب میکند، باز شود تا مردم بتوانند از این مسیر عبور کنند و گردنه سخت، برفگیر و حادثهخیز جاده موجود، حذف شود بدین ترتیب که مسیرِ رفت از طریق جاده دسترسی و داخل تونل البرز و مسیر برگشت هم از طریق جاده قدیم و داخل تونل قدیم کندوان باشد و بدین ترتیب آن محدوده حادثهخیز، حذف شود.
خادمی عنوان کرد: سرمایهگذاری سنگینی برای احداث این تونل انجام شده است و هدف این است که تا آماده شدن منطقه ۲ بتوانیم از این سرمایهگذاری جهت رفاه مردم و کاهش تلفات در آن نقطه حادثهخیز استفاده کنیم.
سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: همزمان با عید سعید غدیر خم، افتتاح خط دوم دو مسیر قزوین زنجان و همچنین بافق زرین شهر افتتاح میشود.
رسولی افزود: مقام معظم رهبری همواره بر توسعه شبکه ریلی تاکید داشتند که این تاکید معظم له، با همت بلند خانواده بزرگ راه آهن طی ۲ سال اخیر شتاب خوبی گرفت و تا امروز شاهد افتتاح چندین پروژه ریلی در کشور هستیم.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه مشخصههای ارتقاء ایمنی، افزایش حجم حمل بار و افزایش سرعت سیر، مهمترین ویژگی های مورد توجه در تمامی پروژه های ریلی است، خاطر نشان کرد: دو پروژه امروز هر ۳ مشخصه را همزمان به همراه دارند.
او ادامه داد: این پروژه مهم از سال ۱۳۸۳ تا سال گذشته تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما با تدبیر وزیر راه و شهرسازی ظرف یک سال اخیر آماده بهره برداری شد.
انتهای پیام/