با وجود افزایش واکسیناسیون در کشور‌های ثروتمند اروپایی، کشور‌های فقیر این قاره در صدر جدول بیشترین آمار مرگ و میر در کشور‌های اروپایی قرار گرفته اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا تمایلی به اشتراک گذاشتن واکسن ویروس کرونا با سایر کشور‌ها ندارد.

کمیسیون اروپا سال گذشته از سوی کشور‌های عضو ماموریت یافته بود تا خرید مشترک واکسن‌ها را سازماندهی کند اما در هفته‌های اخیر به دلیل کند بودن سرعت در انجام معاملات واکسن و سوء مدیریت توزیع واکسن کرونا مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته است.

نابرابری در امر توزیع واکسن بین اروپای غربی و شرقی طی شیوع همه گیری ویروس کرونا در طول سال گذشته به شدت مشهود بوده است. این نابرابری باعث شده است که آمار قربانیان ویروس کرونا در کشور‌های اروپای شرقی نسبت به اروپای غربی تعداد بسیار بیشتری داشته باشد.

این در حالی است که کشور‌های ثروتمند از جمله کانادا، استرالیا، آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا میزان واکسن مورد نیاز کشور خود را حتی تا چهار برابر جمعیتشان دریافت کرده‌اند. 

همه گیری کرونا، کمبود بودجه شدید و مدیریت ضعیف خدمات بهداشت عمومی بیش از حد در کشور‌های اروپای شرقی نمود پیدا کرده است؛ که در طولانی مدت می‌تواند فاجعه بار باشد.

نابرابری در توزیع واکسن

ما در حال ورود به مرحله نابرابری در توزیع واکسن کرونا هستیم. با گذشت بیش از یک سال از آغاز رسمی همه گیری کرونا، بیشتر کشور‌های ثروتمند پیوسته به سمت واکسیناسیون کامل پیش می‌روند. گروه بزرگی از جمعیت آن‌ها حداقل دوز اول واکسن و در بسیاری از موارد دومین دوز آن را نیز دریافت کرده‌اند. شهر‌ها در کشور‌های ثروتمند در حال لغو محدودیت‌ها هستند و زندگی به حالت عادی قبل از همه گیری بازگشته است.

 محدودیت‌های کرونایی برای کشور‌های فقیر اروپایی، این موضوع هنوز پایان نیافته و همچنان ویروس کرونا در کشور‌های اروپای شرقی جولان می‌دهد و به عنوان مثال انگلیس که اخیرا وارد مرحله آخر محدودیت‌های کرونایی شده بود، چند هفته گذشته از لیست ۱۰ کشور اروپایی که بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر کرونا را دارند، خارج شد و لهستان که یک کشور اروپای شرقی است،  جای آن را گرفته است.

با ورود ویروس کرونا به اروپا در بهار سال گذشته ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که به صورت جدی درگیر این همه گیری شد. اسپانیا، انگلستان و بلژیک کشور‌های بعدی بودند که به شدت درگیر این بیماری شدند و آسیب دیدند. همه این کشور‌های ثروتمند اتحادیه اروپا در ابتدا برای مدتی طولانی به بالای جدول بیشترین آمار قربانیان کرونا صعود کردند و  بیشتر سال ۲۰۲۰ در آنجا ماندند. با این حال، همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، کشور‌های اروپای شرقی در حال حاضر هفت مورد از ۱۰ کشور با آمار قربانیان کرونایی بالا در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

کشور‌های فقیر اروپا در انتظار دریافت باقی‌مانده واکسن‌های کشور‌های ثروتمند

پیشرفت کند واکسیناسیون در کشور‌های فقیر اروپای شرقی به افزایش قربانیان در این کشور‌ها کمک کرده است. در چک، کشوری که دومین میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را دارد، فقط حدود ۳۰ درصد دوز واکسن خود را دریافت کرده اند. این در حالی است که در کشور ثرومند اروپای غربی یعنی انگلیس این میزان به ۷۵ درصد می‌رسد.

 کشور‌هایی که پوشش واکسیناسیون کمی دارند، به ویژه در برابر ویروس‌های قابل انتقال بیشتر آسیب پذیر هستند. ممکن است کشور‌های ثروتمندتری مانند انگلستان بتوانند با شیوع انواع جدید ویروس واکسن مورد نیاز جمعیت خود را تامین کنند، اما در مواردی که نرخ واکسیناسیون پایین باشد، کشورها هزینه‌های سنگینی برای زندگی و سلامت اقتصادی متحمل خواهند شد.

کشور‌های ثروتمند در حال احتکار واکسن‌

در معاملات اخیر، اتحادیه اروپا ۹۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر را خریداری کرده است و ۹۰۰ میلیون نسخه دیگر را برای تحویل تا سال ۲۰۲۳ پیش خرید کرده است.

به گزارش یونیسف که دوز‌های توزیع شده در دنیا را از طریق برنامه «کوواکس» (یک ائتلاف جهانی برای تهیه و توزیع واکسن  برای کشور‌های کم درآمد) و سایر توافق نامه‌ها پیگیری می‌کند، اکثر کشور‌های با درآمد بالا ۳۵۰ ٪ از دوز‌های مورد نیاز خود را تأمین کرده اند (بدون در نظر گرفتن واکسن‌هایی که انتخاب کرده اند، اما هنوز اعلام نکرده اند). این در حالی است که برنامه کوواکس تا سال ۲۰۲۳ نیمی یا کمتر از جمعیت کشور‌های کم درآمد و متوسط  را پوشش می‌دهد.در مورد بقیه دوز‌های مورد نیاز، این کشور‌ها باید از همسایگان ثروتمندتر خود خریداری کنند.

فون درلاین در بهار سال گذشته میلادی برای تهیه واکسن به تمام اروپا تلاش کرده بود اما در نهایت همچنان بیشتر دوز‌های واکسن کرونا در کشور‌های ثروتمند تجویز می‌شود.

فون درلاین درباره این موضوع گفته بود: «من نمی‌توانم برای شهروندان اروپایی توضیح دهم که چرا ما میلیون‌ها دوز واکسن را به کشور‌هایی صادر می‌کنیم که خودشان واکسن تولید می‌کنند و به ما نمی‌فرستند.»

عواقب نابرابری واکسن

کشور‌هایی که قادر به تنظیم برنامه‌های تهیه واکسن خود نیستند و این امر به کوواکس بستگی دارد، بسیار کند به سمت ایمن سازی پیش می‌روند. این امر آن‌ها را در معرض خطر امواج کشنده کرونا قرار داده و احتمال بروز انواع جدید مقاوم به واکسن را افزایش می‌دهد.

واکسن‌های اضافی به کشور‌های ثروتمند قدرت بیشتری نسبت به افراد وابسته به کمک‌های مالی می‌دهند تا بتوانند شهروندان خود را ایمن سازی کنند. بسیاری از کشور‌ها از واکسن‌ها به عنوان ابزاری دیپلماتیک استفاده می‌کنند تا بتوانند نفوذ خود را در اتحادیه‌های بین المللی یا سایر کشور‌ها افزایش دهند که آمریکا در این امر سرآمد است.

این موضع کاملا روشن است که در جهانی بهم پیوسته، تا زمانی که تمام کشورها در امان نباشند، هیچ کشوری در امان نیست. ولی با این حال کشور‌های ثروتمند به واکسن به دید نوعی وسیله سیاسی نگاه می‌کنند.

این تبعیض در امر توزیع واکسن کرونا، یادآور دزدی ماسک اروپایی‌ها و آمریکا از یکدیگر است. در ابتدای همه گیری که سرعت شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، کمبود مواد بهداشتی و ماسک را به بحرانی در کشور‌های مختلف بدل کرده بود و باعث شده کشور‌های غربی که بسیاری ان‌ها را مهد تمدن می‌دانند، از ترس ویروس کرونا تجهیزات پزشکی یکدیگر را به سرقت ببرند. کشور‌هایی که پیش از این خود را متحدان دیرینه می‌نامیدند حالا این گونه با زیر پا گذاشتن اخلاق و قوانین از یکدیگر دزدی می‌کردند. سرقت‌هایی که صدای مقامات بسیاری از این کشور‌ها را در آورد و با وجود آرای قطعی دادگاه‌ها حاضر به پس دادن این اقلام به یکدیگر نشدند.

گردآوری و تنظیم: فاطمه دخیلی

انتهای پیام/

منابع:

(۱۹ آوریل ۲۰۲۱) چرا واکسیناسیون Covid-۱۹ در کشور‌های فقیرتر کند شده است و خطرات جهانی را تهدید می‌کند

https://www.wsj.com/articles/why-covid-۱۹-vaccination-in-poorer-nations-has-slowed-posing-global-risks-۱۱۶۱۸۸۲۶۹۳۴

(۱۷ مه ۲۰۲۱) چگونه بحران Covid-۱۹ در شرق اروپا از حد متوسط عبور کرد

https://www.newstatesman.com/world/europe/۲۰۲۱/۰۵/how-eastern-europe-s-covid-۱۹-crisis-surpassed-west

(۹ ژوئن ۲۰۲۱) کشور‌های فقیر باید تا سال ۲۰۲۳ منتظر مانده‌های واکسن Covid-۱۹ بمانند

https://qz.com/۲۰۱۷۲۷۲/rich-countries-are-buying-up-all-the-covid-۱۹-vaccines/

(۲۱ مه ۲۰۲۱) اروپا در تعهد عمده اهدای واکسن به کشور‌های در حال توسعه به ایالات متحده پیوست

https://fortune.com/۲۰۲۱/۰۵/۲۱/europe-us-donating-covid-vaccines-developing/

(۲۱ مارس ۲۰۱) اتحادیه اروپا آماده نیست واکسن COVID را با کشور‌های فقیرتر به اشتراک بگذارد

https://www.dw.com/en/coronavirus-eu-not-ready-to-share-covid-vaccines-with-poorer-countries/a-۵۶۹۴۴۲۷۴

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اذربایجان چی میگه این وسط خخخخخ مردمش میان ایران واسه دوا درمون و بیمارستان
چنتا طرح یورو ویژن اجرا کردن فکر کردن خبریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۷ تير ۱۴۰۰
جوک سال بود
شما میگید کشورهای فقیر اروپا نه تفریح داریم نه شغل درست حسابی اونوقت پول کشورم بجای خرج امثال من بشه خرج کشورهای دیگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۷ تير ۱۴۰۰
مگه اروپا فقیر داره .ایرانه که همه بدبختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۷ تير ۱۴۰۰
ای کاش منم تو اون کشور های فقیر زندگی می کردم بهتر از کشور ثروت مندی مثل ایرانه
اونجا.حداقل پورشه ارزون سوار میشی لیقاتم پورشه ارزونه
نه پراید خوب گران قیمت
اینا رو گفتم که بگم روتون که رو نیست سنگ پای قزوینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۷ تير ۱۴۰۰
بسه اینقدر خود کم بینی مشکلات زیادی داریم قبول تحت تاثیر تحریم و دشمنی های بیسابقه هستیم قبول ولی چرا هر بحثی پیش میاد هرکی هر حرفی میزنه سریع با خودمون مقایسه میکنید چه ربطی داره شما ایرانی هستید و دکور کشور های دیگه رو میبینید خیلی از مشکلات اونها را ندیدید اصلا چه دلیل داره که مقایسه کنید
کشور های اروپایی هم مشکلات زیادی داشتند زحمت کشیدند و تلاش کردند و به اینجا رسیدند اونها هم جنگ دیده اند بالای 100 میلیون کشته در جنگ جهانی داده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
در جواب کامنت بالایی باید عرض کنم اونجا دولت ها قاعده و چارچوب معین و سالمی دارن که تونستن بعد جنگ های جهانی انقدر پیشرفت کنن اونجا خبری از سلاطین مفسد اقتصادی و اختلاسگر و حقوق بگیران نجومی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
به ما چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
کشور های فقیر اروپا رو ول کن برکت مرکت کی میاد اون 5% رو بکنه 70 درصد
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۷:۱۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
روسیه خودش تولید کننده واکسن هست
مردم ایران میرم ارمنستان واکسن میزنن
بعد اینا واکسن ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ما مایه داریــــــــــــــــــــــــــــــیم نــــــه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
پنجمین قدرت موشکی دنیا فعلا برق رو وصل کن از گرما مردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است
لطفا راجع به فقر خودمون صحبت کنید
( جهت مزاح )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ما باید سریعاً واکسن به اروپا صادر کنیم تا اقتصادمان رونق بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
چی میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ما مردم جهان این همه تبعیض رو قبول کردیم و نتیجه کار ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
کشورهای اتحادیه اروپا همه توسعه یافته اند و اقتصادی با ثبات دارند, کشور فقیر اروپایی دیگه چه کلمه ایه؟ کشور های ترکیه ، آذربایجان و ارمنستان هم شرایط و ثبات اقتصادی خیلی بهتری از ما دارند و به مراتب از ما توسعه یافته ترند و قطعی اب، برق و گاز هم ندارن. اگر این کشورها فقیرند ما دیگه فوق فوق فقیریم، لطفاً ما رو با این کشورها مقایسه نکنید، من این کشورها رو دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ندیده نگید. پارسال تورم ترکیه از ما بالاتر بود. قطعی آب هم ک ارمنستان و آدربایجان به کرات دارن بدلیل بدشدن اقلیمشون. ثانیا ارمنستان و آدربایجان درگیر جنگ بوده و هستند و همین این دوسال باعث سقوط اقتصادیشون شده.د
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
دوست عزیز منم این کشورا رو دیدم. حرف شما مثل اینه بری بالا شهر تهران رو ببینی بعد بگی همه جای ایران ثروتمندند
Netherlands
شهرام
۱۳:۳۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
کشورهای فقیر اروپایی از کشور ثروتمندی مثل ایران سعادتمندترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۶ تير ۱۴۰۰
خیلی کشور ما خوب عمل کرده مثلا 7 نوع واکسن تولید کردین هیچ کدومش رو برای مردم نزدین بد کشورهای دیگه 1 نوع واکسن تولید کردن بیشتر مردمشون دارن واکسینه میشن شما ایران هم به کشورهای فقیر اضافه کن
United States of America
سید
۱۳:۰۷ ۱۶ تير ۱۴۰۰
رو که نیست سنگ پا هم کم آورده.من بجای اینا از مردم معذرت خواهی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
هعی که هر وقت تو ۳۰۰ سال اخیر خواستن به مردم ما بدبختی رو القا کردن. ترکیه پارسال تورمش از ما بالاتر بود یکی از دوستان گفته انگشت کوچیکه اون هم نیستید. واکسن ساختیم . واکسن اسپوتنیک روسیه رو تو همون ترکیه و آدربایجان بخاطر صعف علمیشون اجازه ساخت نداده روسیه و تو ایران تو شرکت خصوصی داده. تو علم ۱۵ دنیاییم و دومین رشد علمی دنیا رو داریم که مردممون هم دانشمنداشونو قبول نداشته باشن. سریع ترین اژدر دنیا
۴ امین کشور نانو تکنولوژی دنیا
بیشترین افزایش شاخص توسعه انسانی در ۴۰ سال اخیر
اون کسی که گفته کشور ما نمیتونه واکسن بسازه همین الان انتی بادی واکسن های پاستور و رازی که تو بچگی زده تو بدنشه.
خودتحقیری ها کی پایان میابه خدا میدونه. ایران از سر شما مردم خود تحقیر زیاده. برید همون ارمنستان که فقط نیم درصد مردمش واکسن زدن بخاطر بنجل بودن واکسن استرازنکا.
برید قطر که به کارگر های خارجیش ۲۷۰ دلار حقوق میده یعنی از ایران هم کمتر. تازه با خرج های اونجا و اینجا
برید همون سوئد چنتایی تو یه خونه ۴۰ متری زندگی کنید تا بفهمید ایران چقد از سر شما خود تحقیر های زیاده. فقط یکم یکم تحقیق کنید لازم نیست هر دروغی رو که بدون منبع منتشر میکنن باور کنید. هر چیزی تو متنم گفتم رو با گوگل ساده تو سایتای خارجی ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
خودتو به نفهمی زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
بنظر شما واکسن زدی. مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید. وقتی تونستی صنعتی رو خودساخته توسعه بدیداونوقت میشه حرف زد. اخوی تجهیزات تولید انبوه واکسن وارداتی هستش. اول این رو باید درست میکردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
در ضمن ببینید چقدر در فقر هستیم که واکسن به قول شما استرازنکای بونجل رو مردممون ترجیح میدن. ارمنستان نقطه ضعفش رو تبدیل به نقطه قوت کرده.
حقوق یک کارگر ایرانی به زور به 200 دلار میرسه. شما کجای این کره خاکی زندگی میکنی. اگر هم 300 دلار میگیره هم باعث تاسف هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
بنده خداچی میگی حرف مفت خاهرمن تاز 4روزه ازسوعدامده مقیم اونجاست دودوزواکسن به تمامشون تزریق شده بهترین درامدهم دارند خان.ادگی خیلی راحت زندگی میکنند تازه کمبود مخارج زندگیه ماهم کمکمون میکنند بهترین کشور درانجا اگرغیرازپول طلایاهرچیزی ازلوازم خانگی ملتش رادزدبرد دولت راحت پولشومیده فقط نگهداری پول ارزردرخانه ممنوعه دزدبرد یعنی هیچ چه قوانین خوبی پول وارزرادولت دراختیارمیگیرد ازش استفاده میکند درامدپولتم میدهد ،،نه نزول درامد ازشرکت کارخانه وغیرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
یکی نیست گرفتاری های خودمون رو پوشش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
کشورهای فقیر اروپای شرقی مثل چک ۳۰٪ دوز واکسن رو دریافت کردند!!! خوب با اون‌احتساب ما چقدر فقیر حساب میشیم و آیا اصلا فقیر میتونه شرایط مارو توصیف بکنه با کمتر از ۷ درصد تزریق دوز اول واکسن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
از ارمنستان مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ارمنستان نیم درصد جمعیتش واکسن بنجل استرازنکا رو زدن. بقیشون قبول نکردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۷ تير ۱۴۰۰
باز حداقل واکسنی زدن شما واکسن زدید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
یکی این پیام را به همون کشورهای فقیر تو این خبر برسونه

تو رو خدا به ما هم کمک کنید حداقل اگه واکسن نمی دید ماسک با کیفیت بفرستید
ما خیلی فقیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۶ تير ۱۴۰۰
چقد پررویین شماها آخه صد رحمت به سنگ پا قزوین کشورهای گدا گشنه همه واکسن زدن بعد ما هنوز اندر خم یه کوچه ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ما از همه کشور هایی دنیا فقیر تریم دلسوز نداریم
Armenia
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ادمین عزیز اون کشوری که شما می فرمایید فقیر اروپا همین حالا هموطنان خودمن دارن میرن واکسن اونجا تزریق می کنن،شما این اطلاعات رو ازکجا اوردی ؟!دوم اینکه اینجا کسی واکسن تزریق نمیکنه و وضعیت سفید هست ،اطلاعات درست به هموطنان بدید،خواهشا اگر غرضی ندارید این پیام رو بذارید،درغیر اینصورت دیگه جای هیچ تردیدی نیست،نه توهین هست نه افترا فقط امار درست رو عرض کردم بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ارمنستان تنها ۱۶۰۰۰ دوز به مردمش زده . بقیه مردم قبول نکردن بخاطر استرازنکا بودن واکسن. هر واکسنی بهتر از بی واکسنی نیست. ثانیا آمریکا حتی به کشور های دوستشم فایزر و مدرنا نداد به ما بده؟؟؟؟ یا استرازنکا بنجلی که ما ۱۶ میلیون دوز خریدیم رو چزا تحویل نمیدن؟؟؟؟؟؟؟ واکسن های داخلی تنها راهکاره تو دورانی که کل دنیا رو پروپاگاندای رسانه ای گرفته
Oman
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
امارات ، عمان، اسرائیل خیلی از کشور های اروپایی دارن واکسن فایزر میزنن چطور شما میگی آمریکا به کسی فایزر نداده
Armenia
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
بله دوست عزیز واکسن انگلیسی بنجل هست خواستیدواکسن چینی و فایزر هم تزریق می شده که درحال حاضر تموم شده ،منظور بنده رو بد برداشت نکن ،منظور از کشور فقیر بود دراصل نه واکسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
اخی که ما از همه کشور های دنیا فقیر تریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
فقیر ذهن های مریض مثل بعضی ها که جهت دهی میدهند تا افکار مردمو بهم بریزن شماها انگشت کوچیک اذربایجان وترکیه هم نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
ببند بابا ...همین مونده کشورای درپیت و تازه به دوران رسیده ترکیه و اذربایجان رو بکوبی تو سر ایران
حالا خوبه همون باکو مال ایران بوده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۵۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
از همه بدبخت تر ماییم ..قرآن رو شاهد میگیرم تو هیچ یک از مسایل از ورزش گرفت از مهندسی گرفته از همه چی همش اون ته ته هستیم فقط بلدیم حرف مفد بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
ورزش: والیبال اول آسیا فوتبال جزئ چها تیم اول بسکتبال اول اسیا وزنه برداری در تراز بالای آسیا تکوتندو چها رتیم اول جهان ووشو اول یا دوم جهان کاراته جهار تیم اول جهان هندبال بالای جدول آسیا کشتی که معلومه کبدی ........
مهندسی : هسته ای جزء ده کشور جهان نانو ده کشور جهان موشکی 5 کشور سد سازی پیشرو در جهان اتوبان سازی پیشرو در منطقه کمپرسور سازی اول در منطقه نیروگاه سازی اول در منطقه کشتی سازی اول در منطقه رادار سازی اول در منطقه ساخت تلسکوپ 3.4 متری اول در منطقه ساخت اقلام ریز برقی و الکترونیکی در سطح بالا و خیلی از موارد دیگه که ذکرش وقت میبره
خود کم بینی اول در دنیا
البته مشکلات زیادی هم داریم که همه کشور ها دارند تحت تحریم هستیم بی تدبیری مسولین بیداد میکند فساد اقتصادی داریم همه را قبول دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
نمیدونم پس چرا مردم ما میرن ارمنستان واکسن میزنن میان ؟ !! مگه ارمنستان فقیر نیست؟
Armenia
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
نه عزیزم کی گفته فقیره؟!میخوای تماشا کنی همین حالا بیا نعمتهای خدا رو درونش ببین ،کلا برای منحرف کردن ذهن مجبورهستند یک چیزی بنویسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
صبرکنن ما هفت هشت مدل واکسن داریم که برااونا میفرستیم.فقط برامردم خودمون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
فکر نمیکردم که برای نوشتن یه مقاله به این کوتاهی از این همه منبع استفاده کرده باشین.
همین که این مقاله کپی و پیست نیست. کار ارزشمندی هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
رسانه هامونم فقط دروغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
آره‌ واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
خیلی ببخشید گذاشتن این مطالب نمک روی زخم پاشیدن مردم هست لطفا امار و نمودارهای ایران رو شما بررسی کنید که نشان دهنده اوج بی برنامگی و بی مدیریتی و بی مسئولیتی تمام مسئولان در قبال مردم است.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند آذربایجان
۰۹:۴۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
آذربایجان جزو آسیاست که نه اروپا
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۹:۴۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
دیگه نگید این حرف هارو، الان اونی که فقیر ما ایرانی ها هستیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۳۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
به دلیل همجواری با مرز با آذربایجان
اکثر کانال های آذربایجان در تلویزیون ما بیله سواری ها قابل مشاهده هست.
۴ میلیون از ۱۰ میلیون نفر آذربایجان دز کامل زدن.
هر روز هم التماس میکنن که مردم بیان واکسن بزنید.
سه نوع واکسن معرفی میکنن سینوفارم اسپوتینک وی و فریزر.
اون از آذربایجان که نمیپسندین و اندازه یه نخود ایران هم نمیشه.
این از وضعیت ایران.
Armenia
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
افرین دقیقا همینه کشورهای اورسیا ،چون می دونن موش ازمایشگاهی نیستن تزریق نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
تو اسم واکسنو یاد بگیر نظر نمیخواد بدی: فریزر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یا فایزر؟!
Iran (Islamic Republic of)
Hmd
۰۹:۲۶ ۱۶ تير ۱۴۰۰
اون پهلوی خنگ آذربایجا ن ر و از ایران جداکرد شد فکر کرد وضعیتش خوب میشه ولی خیانت بزرگی کرد حالا باید پسماند های اینو اونو بگیره لعنت به خاندان پهلوی و قاجار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
انگار تو واکسن ت رو تزریق کردی؟
آذربایجان از ۱۰ م جمعیتش ۴ م واکسینه کامل شدن.
با فایزر و اسپوتینک وی و سینوفارم
هر روز دولتش التماس میکنه که بیاین واکسن بزنید.
چطور میشه اون آذربایجان گدا و گشنه ای که تو میگی از شروع موج ۵ کرونا یه کشته نداده.
مسابقات فرمول یک رو توو خود شهر باکو برگزار کردن این یعنی ارز آور ی این یعنی موفقئت
چهارتا از بازی های فوتبال کشور های اروپایی رو توو کرونا برگزار کرد.
میدونی همون کشور فقیر قیمت خونه هاش تووی خود شهر باکو چقدر پایین هست.
میدونی همون کشور فقیر به پراید که تو سوار میشی تفم نمیندازن،
دلیلش رییس جمهور قوی اونجا رو اداره میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۶ تير ۱۴۰۰
پهلوی جدانکرد جناب مورخ....زمان فتحعلی شاه قاجار وترکمنچای وگلستان اونزمان بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اذربایجان از خودش هیچی نداره فقط آویزون اسرائیل و امریکاست وگرنه ارمنستان تاحالا اشغالش کرده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
الان ارمنستان فقیره تو عکس بالا اووردینش؟ اگه اونا فقیرن چجوریه اینهمه ایرانی برا واکسن میرن اونجا؟ پس ما چی هستیم زیر خط فقر
Armenia
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
کلا همه رو فقیر می دونن جز خودشون،یعنی اتوبوس اتوبوس که میاد رو واقعا نمی بینید یا سرتون رو کردید زیر برف؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
دروغگو ها
Netherlands
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
نخجوان خودمختار هست ربطش ندید به باکو پررو میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۶ تير ۱۴۰۰
معلومه از این مسئله خیلی سوزش داری
آتشنشانی خبر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ذهن بیمار
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۰۸:۵۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
هرچه یک کشور مقتدر تر جان مردمانش باارزش تر
آخرین اخبار