در آستانه ورود موج گرما نقاط مختلفی از اصفهان با خاموشی برق مواجه شده است و مسئولان بهترین راه عبور از بحران کم برقی را صرفه جویی در مصرف می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: برای حل مشکل کم برقی محدودیت توزیع برق و اعمال خاموشی در صنایع استان پیش بینی شده است و شرکت‌های توزیع برق با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های تخصصی صنعت و کشاورزی نسبت به اعمال خاموشی‌های از پیش تعیین شده اقدام می‌کنند.

او افزود: براساس موافقتنامه‌هایی که با بخش صنعت امضا شده است، صنایع بازه‌های تعمیرات سالانه را به پیک مصرف منتقل می‌کنند و همچنین در طول هفته یک روز با مدیریت بار شبکه برق همکاری کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: علاوه بر خاموشی‌ها، بسته‌های تشویقی برای مشترکانی که در برنامه‌های مدیریت بار مشارکت می‌کنند در نظر گرفته شده است به عنوان نمونه کشاورزانی که در بازه زمانی مشخصی در پیک بار، چاه‌های آب خود را خاموش کنند از این مشوق‌ها برخوردار می‌شوند.

شیشه فروش خاطر نشان کرد: اجرای برنامه‌ها و روش‌های تشویقی و مشارکتی برای مدیریت مصرف برق در بخش صنعت و کشاورزی استان باعث شده است تا خاموشی در بخش خانگی نداشته باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با همکاری شرکت برق استان و شهرستان ۲۳۵ مرکز تولید رمز ارز غیر قانونی در استان شناسایی شدند و از فعالیت غیر مجاز آن‌ها ممانعت به عمل آمد.

مسعود فلاحی  کارشناس ارشد نیروگاه اصفهان نیز با ناچیز خواندن برق مصرفی در دستگاه‌های استخراج رمز ارز در مقایسه با کل میزان مصرف، توجه به صرفه جویی در پیک مصرف را مهمترین عامل مبازره با بحران برق برشمرد.

او  خاطرنشان کرد: قانون برنامه پنجم و ششم تکلیف کرده بود که هر پنج سال ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت موجود برق کشور اضافه شود که به دلیل تحریم‌ها این مهم به طور کامل محقق نشد و در دسترس‌ترین و عملی‌ترین راهکار در تابستان جاری، راهکار صرفه جویی در مصرف است.

کارشناس ارشد نیروگاه اصفهان افزود: با این وضعیت پیش آمده، هم اینک بهترین و کوتاه‌ترین راه برای عبور از این شرایط پرچالش و بحران کم برقی صرفه جویی در مصرف برق است، البته در دراز مدت باید با سرمایه گذاری ظرفیت‌های جدیدی به شبکه تولید و انتقال برق افزوده شود تا در ایامی، چون تابستان شاهد ایجاد مشکل در زمینه تامین برق نباشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان  گفت: برای مدیریت مصرف برق در استان، با ابلاغ بخشنامه هیات دولت به دستگاه‌های اجرایی روند صرفه جویی در دستگاه‌های دولتی و کاهش مصرف برق در ادارات آغاز شده است.

او  ادامه داد: برای مصرف بهینه برق، تنظیم دمای محیط کار در زمان کار و خاموش کردن وسایل سرمایشی و روشنایی در خارج از ساعات کاری، تاکید بر استفاده از نور خورشید برای روشنایی اتاق‌ها در طول روز و خاموش کردن چراغ‌های اضافی، استفاده از لامپ‌های کم مصرف و خاموش کردن وسایل سرمایشی درزمان اوج مصرف در نظر گرفته شده است.

شیشه فروش تاکید کرد: در صورتی در اداره‌ای این تمهیدات رعایت نشود، شرکت‌های توزیع برق مجاز به قطع برق آن اداره و سازمان خواهند بود.

او  ادامه داد: تعدیل روشنایی معابر و جاده‌ها، نصب و راه اندازی واحد‌های اضطراری و آماده کردن سامانه‌های پشتیبانی با اولویت مراکز مهم و تعیین مدیر انرژی در تمام ادارات به منظور اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف انرژی از برنامه‌هایی است که در زمینه مدیریت مصرف برق در استان دنبال می‌شود.

تغییر ساعت کار بانک‌ها و سازمان‌های دولتی

کارشناس ارشد نیروگاه اصفهان نیز با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در سطح استان برای کاهش میزان مصرف، راهکار‌های دیگری را نیر در گفتگو با ایرنا پیشنهاد داد.

فلاحی افزود: تغییر ساعات کار ادارات و بانک‌های اصفهان برای صرفه جویی در مصرف برق راهکار کم هزینه‌ای است که باید عملی شود.

او ادامه داد: در شرایط این روز‌ها و ضرورت تامین برق لازم است که در تابستان ساعات کار ادارات و بانک‌های استان تغییر پیدا کند و این موضوعی است که می‌تواند بیشتر از میزان عددی صرفه جویی در مصرف، از لحاظ روانی و فرهنگی نیز بر شهروندان استان، برای کاهش مصرف تاثیر بگذارد.

کارشناس ارشد نیروگاه اصفهان تصریح کرد: اگر ساعات کاری ادارات و بانک‌های استان تغییر کند و به عنوان مثال ساعات کاری یک ساعت زودتر و از هفت و ۳۰ دقیقه به ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تغییر پیدا کرده و ساعت پایان کار نیز یک ساعت زودتر تعیین شود می‌توان تغییرات مثبتی را در جهت کاهش مصرف مشاهده کرد.

این کارشناس ارشد گفت: پیش بینی می‌شود با انجام این کار ده‌ها مگاوات در مصرف برق استان در ساعت پیک ظهر، صرفه جویی شود و اقدام برای تغییر ساعات کاری ادارات و بانک‌ها همچنین جنبه روانی و فرهنگ‌سازی در جامعه نیز دارد چرا که نشان می‌دهد، مدیریت مصرف و صرفه جویی ابتدا از دولت انجام شده است.

فلاحی با دعوت از شهروندان استان اصفهان برای صرفه جویی در مصرف برق و آب به جهت اینکه همه شهروندان و مشترکان امکان استفاده از ۲ موهبت را داشته باشند، گفت: اگر هر مشترک یک لامپ اضافی را خاموش کند و همچنین خانواده‌ها کولر‌های آبی را روی دور کند قرار دهند و وسایل برقی مانند جارو برقی، لباسشویی و ظرف شویی را به بعد از ساعات پیک ۱۲ تا ۶ بعد از ظهر موکول کنند، بخش زیادی از مشکل کمبود برق استان مرتفع خواهد شد.

او  افزود: تغییر شیفت کاری برخی از صنایع استان برای مدیریت مصرف و صرفه جویی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و از آنجا که بیش از نیمی از برق مصرفی استان به صنایع اختصاص دارد، مدیریت بهینه مصرف و صرفه جویی در این بخش بسیار نقش مهمی در استمرار و پایداری شبکه برق و تولید انرژی در استان دارد.

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار