عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ارتقاء سطح فرهنگی جامعه در حوزه توانمندسازی سالمندان در سند «ملی سالمندان» مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید راشدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارگیری سال ۹۵، ۹ و ۲ دهم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که اقلیت بزرگی محسوب می‌شوند.

او با اشاره به اینکه بیش از ۸ میلیون نفر در کشور افراد بالای ۶۰ سال هستند، بیان کرد: افراد بالای ۶۰ سال سالمند شناخته می‌شوند که نیاز‌های مختلفی دارند و با افزایش سن این نیاز‌ها نیز متفاوت می‌شود.

راشدی با اشاره به اینکه هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای به تنهایی نمی‌تواند تمام خواسته‌های سالمندان را تامین کند، افزود: نهاد‌های مختلف هر کدام سیاست‌های خاص خودشان را دنبال می‌کنند، قرار شد تا همراهی و هماهنگی در این رابطه صورت بگیرد. بر اساس اسناد بالادستی باتولیت دبیرخانه ملی سالمندان کشور، سند ملی سالمندان مصوب شد؛ این سند راهبردی و راهگشاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در خصوص سالمندان بحث استقلال، امنیت و مشارکت تأکید شده است، افزود: باید در نظر داشت در بحث سلامت سالمندان ابعاد مختلف جسمی، روحی، روانی و معنوی مطرح است، این سند به طور دقیق از سوی سه سازمان اصلی مصوب شده است که شامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه است.

راشدی با اشاره به اینکه برای تدوین سند ملی سالمندان ۱۷ دستگاه عضو سازمان ملی سالمندان و ۲۳ دستگاه دیگر مشارکت داشتند، گفت: همکاری بین بخشی ۴۰ مرکز را در این خصوص شاهد بودیم که نشان می‌دهد در ابعاد مختلف سلامت سالمندان مورد توجه قرار گرفته است.

نگرش تبعیض سنی در جامعه باید اصلاح شود

او با اشاره به اینکه ۶ هدف کلی در سند ملی سالمندان مطرح است، افزود: بحث ارتقاء سطح فرهنگی جامعه در حوزه توانمندسازی سالمندان در این سند مورد توجه قرار گرفته است یعنی باید نگرش تبعیض سنی را در جامعه اصلاح کنیم، همچنین مطالبه حقوق سالمندان باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه جلوه دیگری از سالمندان فعال را باید به جامعه نشان داد، گفت: اولین هدف سند، ارتقاء سطح فرهنگی جامعه است، سالمندی پدیده اجتناب ناپذیر است، توانمندسازی سالمندان به معنای بازنشستگی نیست بلکه آن‌ها وارد دوره با ارزشی می‌شوند، باید از تجربه سالمندان در راستای توانمندی جامعه بهره گرفت.

او با اشاره به اینکه نباید صرفاً به تنظیم سند اکتفا کرد، گفت: سال‌ها درگیر تنظیم سند بودیم لذا این سند به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ شده و منابع مالی آن در نظر گرفته شده است، بنابراین باید از الان به فکر چاره برای ۲۰-۳۰ سال آینده پیرامون جمعیت سالمندی باشیم که جمعیت سالمندان به دو نیم برابر می‌رسد، باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای ۲۰ سال آینده فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار