مسئول آزمایشگاه گرده‌شناسی گفت: برای اولین بار در کشور گرده‌شناسی عسل با میکروسکوپ الکترونی جهت کنترل کیفی عسل انجام می‌شود.

احمدرضا محرابیان، رئیس و مسئول آزمایشگاه گرده‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: عسل از جمله مواد مغذی است که فواید بسیار زیادی در زمینه های، درمانی، زیبایی، میکروب کشی و دارویی دارد، بنابراین کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: برای شناسایی و تشخیص کیفیت عسل روش‌های متفاوتی از جمله حسی، شیمیایی و بیوشیمیایی وجود دارد. گرده شناسی یکی از به روز‌ترین و دقیق‌ترین روش‌های مورد استفاده است.

محرابیان گفت: زنبورعسل علاوه بر شهدگل‌ها دانه‌های گرده داخل گل را نیز جمع آوری می‌کنند. با تشخیص این دانه‌های گرده می‌توان به نوع عسل و اینکه عسل متعلق به کدام گیاه است، پی برد.

مسئول آزمایشگاه گرده‌شناسی بیان کرد: گرده شناسی با استفاده از میکروسکوپ الکترونی از جدیدترین روش‌هایی است که در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که تا قبل از آن از میکروسکوپ‌های نوری برای این کار استفاده می‌شد که از کیفیت تصویر مناسبی برخوردار نبوده اند اما این مشکل برای میکروسکوپ الکترونی وجود ندارد.

او افزود: استفاده از این روش تاثیر بسیار زیادی در بحث برندسازی و تجاری سازی عسل‌های تولید داخل کشور را به همراه خواهد داشت.

این پژوهشگر یادآوری کرد: استفاده از این روش برای اولین بار در داخل کشور به کار گرفته شده است. در برخی از کشور‌ها از جمله اسپانیا، ایتالیا و ترکیه این روش به عنوان یک استاندارد ملی پذیرفته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار